VAN HIER EN GLINDER BIJ DE VOORPLAAT toiTi| tölTHf IN DE TANGSI U zou het misschien niet willen ge loven, maar als jarenlang redacteur van Tong Tong wéét ik het: zeker 80% van onze (ex-"beroeps", milicien of landstormer), raken zélfs bij zo n "saaie tangsi-foto" als deze aan het mijmeren. Als bij een film die plot seling begint af te draaien met een "couleur locale" verschijnt voor het geestesoog van de mijmeraar een dorpje. Het is soms groot, dat dorpje, en soms klein. Het is soms héél diep in de oetan, waar zelden of nooit euro- peanen kwamen: Takengon of Poetoes- sibau of Telok Way Halim, of soms enclave middenin een grote en moder ne stad zoals Weltevreden of Ban doeng of Malang. Maar al die dorpjes, hoe ver ook uit elkaar en hóe verschillend in groot te, hebben een heel uitgesproken ka rakteristiek. Ze hebben een typische bevolking, typisch gekleed. En ze heb ben een typische bouw: prikkeldraad rondom een combinatie van barakken en op zichzelf staande woninkjes of kantoren, een samenstel van verba zingwekkend keurig onderhouden we gen en paadjes, pleintjes en sloten, een hoofdwacht met een schildwacht huisje, boven alles de rood-wit-blauwe vlag. Altijd. Met dat prikkeldraad is overigens iets merkwaardigs aan de hand. Op de een of andere manier is het haast on zichtbaar gespannen. Het maakt in elk geval niet die onheilspellende gewelds- indruk, die overal elders door prikkel draad van kazernes (tangsi kazerne) wordt gewekt. Misschien komt het om dat je hier en daar achter dat prikkel draad kleurig of hagelwit wasgoed ziet hangen. Soms zelfs aan het prikkel draad zelf. En misschien ook omdat je vaak vrouwen en kinderen vrij en vro lijk achter dat prikkeldraad ziet. Of in elk geval hun zorgeloos geroezemoes hoort. En het gekoer van ontelbare perkoetoets en tekoekoers, die in kleu rige kooitjes bij de chambrees hangen. De heldere belslagen van de tijdsig nalen en het periodiek hoorngeschal klinken in dit entourage eerder als mu zikaal arrangement dan als militair ver toon! En als je het geluk had aan die kant van de tangsi te wonen waar de vrou- wenloods stond, en de wind stond gunstig, nou dan zat je, zowel wat de feestelijke brouhaha betreft als de heerlijke geurtjes uit de keuken, com pleet op de Pasar Malam van Den Haag. Saben hari, Njoo, saben hari! En besefte je dat het al zóóó lang ge leden was, zóóó lang geleden dat in de tangsi's een ander "saben hari" over heerste: dat van "Saben hari masoek paja Nanti mati djadi kaja" van het 2 "HET TOBBEN VAN TJALIE" "Wie zal zijn werk voortzetten? Ook Pa van der Steur zat wel eens te tobben wie zijn werk zou voort zetten. Reeds tijdens zijn leven had hij zijn uitverkorenen, doch die wer den hem alle door de dood ontno men (6 in getal). M.a.w.: wij hebben hier op aarde niets te vertellen. "God sluit geen deur als Hij niet tegelijk een andere deur opent". Tot zo lang hebben wij geen nood en blijven wij getrouw aan ons devies: Trouw, Branie en Ondernemend". Dus: Poe- koel Teroes!" (verkort) G. de Scheemaker "Adik" de Scheemaker weet ook dat Pa tenslotte Jan Salmon aanwees als opvolger, maar dat vervolgens het In stituut in Magelang ons ontnomen werd en het werk (zorg voor wezen) in Dja karta en Depok door wéér anderen werd voortgezet. Met moedige steun vanuit Holland onder leiding van Max Mulders. Het is dus inderdaad waar dat de mens wikt, maar God beschikt. Maar..wikken en tobben DOET de mens die verantwoordelijkheid gevoelt. Ook Pa, ook onnoemlijk vele anderen die een werk deden dat niemand an ders deed. Het is "normaal". Ook is het GEEN pessimisme, maar kalme confrontatie met een realiteit die boven alles en allen staat. Het "getob" van Tjalie is meer dan je denkt: het is het getob van ons allen bij Tong Tong. Het is een zoeken naar berusting zonder gejammer en zonder verwijt, maar met een nimmer falende hoop op een leven "voorbij de eindstreep". T.R. Manisee! But that's another story, fel lers. And many insist: a far better one! Maar lang daarna werd het 't Is terlaloe manisee!" nóg gezongen in de tangsi's, vooral op zondag. En het "Ombak poetih-poetih datang dari laut". En "Poera-poera tida taoe, be- loem di-tanja soedah maoe". Ja-ja. En "Het broekje van Jantje". En "Tieneke van Breukele ons meissie/Kan singe en fluite as een sijssie! Met d'r oge kan se draaie/Of se Lombok wil fer- raaje". Of een oude Indo van Gom- bong zingt triest "Meisjes moet je niet gelo-o-ve/Anders doet je hartje pijn" en kan soms uren lang verdiept zijn in zijn guitaar met een aantal solo variaties, man, daar werd je koud van! De tangsi, mijne heren, de tangsi was geen oorlog, maar was zang. "Böse Menschen haben keine Lieder". De tangsi had honderdduizend liederen in alle talen. DUS waren er geen boos wichten. Die met 30.000 man (zó klein Lees verder pag. 6 ZONDER VRAGEN OF PRATEN HELPEN Bus naar "Over de Brug"? Dat is toch een bodemloze put?! Waar zijn de mensen in nood! Eén geval mij bekend (volgt omschrijving van het geval van een jonge weduwe met kinderen Red.). Deze vrouw zei: Eerst schaamde ik me dat ik moest leven van wat mij werd toebedeeld. Dat ik mijn hand moest ophouden. Nu kan het me niets meer schelen. Ik neem alles aan van iedereen die mij iets geeft, al was het alleen om af en toe met mijn kinderen te kun nen zeggen: "Hè, nu hebben wij eindelijk weer eens naar onze zin kunnen eten!" Vindt U ook niet dat deze vrouw hard wat nodig heeft? En die auto voor dr. M. de Vries. Waarom niet meer afgestaan dan die 100,—? Mevr. V. - S. We hebben vriendelijk met deze da me gecorrespondeerd omdat zij ten minste openlijk zegt wat ze op het hart heeft, terwijl vele andere (zoals wij weten) alleen anonieme critiek heb ben, waar alleen maar indirect de noodlijdenden zelf onder lijden! We hebben mevr. V. dus geschreven dat als ze abonnee was van ons blad, ze genoeg zou weten van al het leed in onze kring en wat we er regelmatig aan doen, zodat brieven als deze niet nodig zouden zijn. Dr. de Vries heeft destijds vaak met inzet van zijn leven vrouwen in krijgsgevangenschap ge holpen zonder er ooit iets voor terug te vragen. Toen dus onze waarschu wingskreet weerklonk: "Remember!" is hulp van zóveel kanten gekomen (zelfs haakte een dagblad in!) dat dr. de Vries veel te veel kreeg. En wat hij Lees verder pag. 10 kolom 2 ONAFH. IND. TIJDSCHR. 13e JAARG. No. 18 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van iedere maand. Prijs per nummer f 1.Abt. Nederl.: kwart, 5, halfj. f 10,jaar f 20,Abt. Europa: jaar ƒ25, Buiten Europa: jaar f 30, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 65,—: Indonesië f 60,—; Z.-Afrika en Z.-Amerika f 50,—; Canada en Ver. Staten 41,Suriname en Antillen 35, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 2