f 100 mm 1K-Jm PAS OP DJENGKEL Ir. P. W. M. TRAP.t. ««ockms&rmb Üm, mk Geheugenstruikeling 11e Pasar Malam Tong Tong i IMF Ir. P. W. Al. Trap.t. Heel wat lezers zijn ons in de loop der jaren dierbaar geworden. Ook al schreven ze zelden of nooit (maar al tijd welverzorgd en respectvol), ook al hebben ze geen algemeen bekende carrière gemaakt, ook al stuurden ze maar heel eenvoudige opmerkingen en kanttekeningen in. Maar uit zelfs die spaarzame contac ten leer je een mens kennen van zeld zame breedte en diepte: ontwikkeld zonder de erudiet te willen spelen, gentleman met de gave ook hart en oog te hebben voor de nederigsten des volks. Kennis hebbend van grote cul tuurpatronen, maar met ook een altijd levendige interesse voor simpele ze den en gebruiken. Die Javaan kon zijn met Javanen en toch Europeaan blijven. Die plicht kende als levensvreugde, en ontspanning als levenskunst. Van waar ken je hem, Tjalie? Ik ken hem helemaal niet. Maar je leert soms mensen heel goed kennen, alleen om dat je een bepaald soort mensen loffe lijk over hem hoort spreken. Of die zich hem herinneren al hebben ze hem heel kort gekend: "Ah, ik heb hem maar heel kort gekend toen ikzelf een botjah-angon was!" En tóch ont houden? Dat móet een bijzonder mens zijn. We dachten zo: veel oude vrienden van "Bapak" Trap zullen zijn portret met vreugde in Tong Tong zien prijken. Daarom vindt U dat portretje hier. Met een zeer korte levensloop: Geboren 1881; 93-98 HBS Leiden; 98-02 Po lytechnische School Delft. Scheik. in genieur; 03-09 Res. off. artillerie N.L.; 1 april 03 Aankomst Ned.-Indië Emma- haven; 03 - 28 werkzaam in Java Suiker Industrie als fabricagechef, tuinopzich- ter, chef aanplant, administrateur (Vor stenlanden, Kediri, Gondangwinangoen Bantool, Modjopanggoeng); 24-26 res. off. art. KNIL; 29-heden Hilversum. Veel lezers kennen wij helemaal niet. Alleen uit een compliment hier of daar, een goede daad, hoog en laag, of zelfs alleen maar "van horen zeg- Attente abonnees wijzen ons op het feit dat het verhaal over de "catechi satieles in de heel oude tempo doeloe" (TT No. 17), ook staat in Victor Ido's "Indië in de goede oude tijd" pag. 115, in Tong Tong's boekhandel te koop, en vroegen "hoe dat nou eigenlijk zat met die "Enpee". Onthutst gingen we e.e.a. na en het bleek te kloppen. Maar ook "Enpee" zelf was lelijk geschrok ken. Hij kent Victor Ido's boek hele maal niet en beseft goed genoeg dat het overschrijven uit publicaties zo niet direct strafbaar dan toch wel zeer ver- oordeelbaar is. "Enpee" Kennende als een volkomen betrouwbare boeng, ver langden we tóch wel nadere explica tie. Nu bleek dat "Enpee" het verhaal in 1913 als Mulo-scholier voor het eerst onder ogen had gekregen, overge schreven "ergens vandaan" door een mede-scholier uit vermoedelijk "De Zweep". Het verhaal ging destijds nog al van hand tot hand, maar bij Enpee raakte het tenslotte weggestopt tussen andere paperassen en werd volkomen vergeten. Onlangs vond P. het vergeel de en beschadigde papier terug, werk te het bij en stuurde het aan ons op. Hij heeft nooit geweten wie de schrij ver ervan was. Aangezien dit bij Tong Tong vaker gebeurd is, meestal geheel te goeder trouw (want veel Indischgasten zijn echte "Copybewaarders"!), en dit ons al een paar maal in moeilijkheden ge bracht heeft, verzoeken wij onze lezers driemaal herhaald dringend om altijd de herkomst van een verhaal of foto te vermelden, al was het maar met de woorden "uit een oud persknipsel" of "uit een oud tijdschrift of fotoalbum" of i.d. UZELF kunt er immers door de copyright-wetten erg lelijke moeilijkhe den door krijgen. En bovendien: niet leuk, als andere mensen zeggen dat U heeft gedjiplok?... DANK Aan de vele lezers en lezeressen die zich aangeboden hebben voor het doen van typewerk thuis. We hebben er nu al veel meer dan er overtypewerk is! Maar we hebben alle adressen geno teerd en ook al hoort U niets, U weet dat het werk bij anderen goed uitbe steed is. gen". Toch zijn dat allemaal "onbeken de PLUS-waarden". Duizenden en dui zenden "Onbekende pluswaarden" hebben Indië voor ons leefbaar ge maakt en onvergetelijk tot in lengte van dagen. Daarom in dit blad af en toe een "saluut" aan de Onbekende Goede In dischman. En we hebben U gekozen als model, meneer Trap. Mag wel, ja? Er gaat geen postbestelling van Tong Tong voorbij of op de ruim 6000 ver zendingen zijn er ongeveer zes (1/10 procent) die wij terugkrijgen omdat hët adresbandje "op reis" er afgescheurd is geraakt. (Tante Pos) of een adres afgeslagen is op het bandje zonder inkt (machine Expeditie). Voor de be trokkenen natuurlijk hoogst onaange naam. Schrijf binnen 5 dagen, maar please niet direct "ngomèl", a.u.b. Wij zelf zijn immers altijd "de djèngkèlste van de allemaalste"! Door grote waakzaamheid van een lezer heeft mevr. Overduyn in haar ar tikel over dr. Sosro Kartono (TT No. 17 van 15 mrt. jl.) een lelijke chronolo gische fout ontdekt. Ze meende im mers dat ze het gesprek met dr. Sosro Kartono had na de aanval van Japan, maar ze herinnert zich nu correct (ze is de zeven kruisjes al lang gepas seerd!) dat het gesprek plaats had toen de tweede oorlog zich in Polen ont wikkelde en het offensief naar het Westen nog moest komen. HOUTRUST DEN HAAG 24 t/m 28 JUNI 1969 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 3