f
100 mm
1K-Jm
PAS OP
DJENGKEL
Ir. P. W. M. TRAP.t.
««ockms&rmb
Üm,
mk
Geheugenstruikeling
11e Pasar Malam
Tong Tong
i
IMF
Ir. P. W. Al. Trap.t.
Heel wat lezers zijn ons in de loop
der jaren dierbaar geworden. Ook al
schreven ze zelden of nooit (maar al
tijd welverzorgd en respectvol), ook al
hebben ze geen algemeen bekende
carrière gemaakt, ook al stuurden ze
maar heel eenvoudige opmerkingen en
kanttekeningen in.
Maar uit zelfs die spaarzame contac
ten leer je een mens kennen van zeld
zame breedte en diepte: ontwikkeld
zonder de erudiet te willen spelen,
gentleman met de gave ook hart en
oog te hebben voor de nederigsten des
volks. Kennis hebbend van grote cul
tuurpatronen, maar met ook een altijd
levendige interesse voor simpele ze
den en gebruiken. Die Javaan kon zijn
met Javanen en toch Europeaan blijven.
Die plicht kende als levensvreugde, en
ontspanning als levenskunst.
Van waar ken je hem, Tjalie? Ik ken
hem helemaal niet. Maar je leert soms
mensen heel goed kennen, alleen om
dat je een bepaald soort mensen loffe
lijk over hem hoort spreken. Of die
zich hem herinneren al hebben ze
hem heel kort gekend: "Ah, ik heb
hem maar heel kort gekend toen ikzelf
een botjah-angon was!" En tóch ont
houden? Dat móet een bijzonder mens
zijn.
We dachten zo: veel oude vrienden
van "Bapak" Trap zullen zijn portret
met vreugde in Tong Tong zien prijken.
Daarom vindt U dat portretje hier. Met
een zeer korte levensloop: Geboren
1881; 93-98 HBS Leiden; 98-02 Po
lytechnische School Delft. Scheik. in
genieur; 03-09 Res. off. artillerie N.L.;
1 april 03 Aankomst Ned.-Indië Emma-
haven; 03 - 28 werkzaam in Java Suiker
Industrie als fabricagechef, tuinopzich-
ter, chef aanplant, administrateur (Vor
stenlanden, Kediri, Gondangwinangoen
Bantool, Modjopanggoeng); 24-26 res.
off. art. KNIL; 29-heden Hilversum.
Veel lezers kennen wij helemaal
niet. Alleen uit een compliment hier of
daar, een goede daad, hoog en laag,
of zelfs alleen maar "van horen zeg-
Attente abonnees wijzen ons op het
feit dat het verhaal over de "catechi
satieles in de heel oude tempo doeloe"
(TT No. 17), ook staat in Victor Ido's
"Indië in de goede oude tijd" pag. 115,
in Tong Tong's boekhandel te koop,
en vroegen "hoe dat nou eigenlijk zat
met die "Enpee". Onthutst gingen we
e.e.a. na en het bleek te kloppen. Maar
ook "Enpee" zelf was lelijk geschrok
ken. Hij kent Victor Ido's boek hele
maal niet en beseft goed genoeg dat
het overschrijven uit publicaties zo niet
direct strafbaar dan toch wel zeer ver-
oordeelbaar is. "Enpee" Kennende als
een volkomen betrouwbare boeng, ver
langden we tóch wel nadere explica
tie.
Nu bleek dat "Enpee" het verhaal in
1913 als Mulo-scholier voor het eerst
onder ogen had gekregen, overge
schreven "ergens vandaan" door een
mede-scholier uit vermoedelijk "De
Zweep". Het verhaal ging destijds nog
al van hand tot hand, maar bij Enpee
raakte het tenslotte weggestopt tussen
andere paperassen en werd volkomen
vergeten. Onlangs vond P. het vergeel
de en beschadigde papier terug, werk
te het bij en stuurde het aan ons op.
Hij heeft nooit geweten wie de schrij
ver ervan was.
Aangezien dit bij Tong Tong vaker
gebeurd is, meestal geheel te goeder
trouw (want veel Indischgasten zijn
echte "Copybewaarders"!), en dit ons
al een paar maal in moeilijkheden ge
bracht heeft, verzoeken wij onze lezers
driemaal herhaald dringend om altijd
de herkomst van een verhaal of foto
te vermelden, al was het maar met
de woorden "uit een oud persknipsel"
of "uit een oud tijdschrift of fotoalbum"
of i.d. UZELF kunt er immers door de
copyright-wetten erg lelijke moeilijkhe
den door krijgen. En bovendien: niet
leuk, als andere mensen zeggen dat U
heeft gedjiplok?...
DANK
Aan de vele lezers en lezeressen die
zich aangeboden hebben voor het doen
van typewerk thuis. We hebben er nu
al veel meer dan er overtypewerk is!
Maar we hebben alle adressen geno
teerd en ook al hoort U niets, U weet
dat het werk bij anderen goed uitbe
steed is.
gen". Toch zijn dat allemaal "onbeken
de PLUS-waarden". Duizenden en dui
zenden "Onbekende pluswaarden"
hebben Indië voor ons leefbaar ge
maakt en onvergetelijk tot in lengte
van dagen.
Daarom in dit blad af en toe een
"saluut" aan de Onbekende Goede In
dischman. En we hebben U gekozen
als model, meneer Trap. Mag wel, ja?
Er gaat geen postbestelling van Tong
Tong voorbij of op de ruim 6000 ver
zendingen zijn er ongeveer zes (1/10
procent) die wij terugkrijgen omdat hët
adresbandje "op reis" er afgescheurd
is geraakt. (Tante Pos) of een adres
afgeslagen is op het bandje zonder
inkt (machine Expeditie). Voor de be
trokkenen natuurlijk hoogst onaange
naam. Schrijf binnen 5 dagen, maar
please niet direct "ngomèl", a.u.b. Wij
zelf zijn immers altijd "de djèngkèlste
van de allemaalste"!
Door grote waakzaamheid van een
lezer heeft mevr. Overduyn in haar ar
tikel over dr. Sosro Kartono (TT No. 17
van 15 mrt. jl.) een lelijke chronolo
gische fout ontdekt. Ze meende im
mers dat ze het gesprek met dr. Sosro
Kartono had na de aanval van Japan,
maar ze herinnert zich nu correct (ze
is de zeven kruisjes al lang gepas
seerd!) dat het gesprek plaats had toen
de tweede oorlog zich in Polen ont
wikkelde en het offensief naar het
Westen nog moest komen.
HOUTRUST DEN HAAG
24 t/m 28 JUNI 1969
3