cTiietó nieuwó onder de zon Mode uH Oost en West "Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen!" U zult dit bij het bekijken van de modeplaatjes in krant of tijdschrift wel vaak gedacht hebben. De meest waanzinnige creaties, die je zelfs in de benauwdste nachtmerries niet zou tegenkomen, presenteren onze grote Westerse couturiers ons met een ijskoud gezicht. Het kan, want deze mode hoort bij deze tijds geest: neurotisch, schaamteloos, stijlloos. Wat er in 1970 komen gaat weet ik niet, wel, dat de jaren 1960-1970 als de meest stijlloze en onvrouwelijkste decennia in mijn modeherinnering gegrift zullen blijven. Het is of de geest van deze zieke mensheid zich in de mode weerspiegelt; verward, onbeheerst, verloren in de chaos. Toch spelen de modekunstenaars een knap spelletje. Men richt zich UITSLUITEND op de jeugd (15-30), ik heb nog nergens een model gezien dat dragelijk kan zijn voor de vrouw van 40 of ouder. Dior, Fath, Carven 20 jaar geleden dachten wel aan elke leeftijd. De oudere generatie wordt nu opzettelijk buitengesloten. Blote boe zems, dijen en zelfs knieën zijn im mers voor ons absoluut onaanvaard baar. Maar de jeugd is bezeten door een verlangen om te shockeren, uit te dagen en maling te hebben aan bestaande normen van fatsoen en dis tinctie. Dit verlangen is bij velen gro ter dan een sluimerende goede smaak en vrouwelijkheid en de ontwerpers maken daar dankbaar gebruik van. Een goede couturier kan millioenen vrou wen met een ontwerp in de goede richting Jgiden, terwijl de gewetenloze ontwerper met zijn belachelijke ideëen diezelfde vrouwen tot een bespotting kan maken. Nu zijn we wel zo ver dat we niet of nauwelijks meer beseffen hoe lachwekkend we eruit zien. Er is nog geen moderedactrice geweest, van geen enkel krant of tijdschrift die openlijk heeft durven protesteren te gen de verwording van het modebeeld. Alles wordt aangeprezen, alles wordt bejubeld. Wie draagt al deze nonsens? Natuurlijk in de eerste plaats alleen de jongere generatie. Een mooi jong ding kan zich alles veroorloven, zelfs een hoopje vodden. Wordt het dan geen gewetenloze zaak de mode aan de doorsnee-vrouw aan te bevelen? Als U bedenkt dat 80% van die door snee vrouwen niet de beschikking heeft over volmaakte boezems, knie- en en andere bloot-gestelde onderde len, en zich dus niet aan de nieuwe creaties durft wagen, dan rest er nog 20%. Van die 20% met een mooi fi guur zijn er wellicht nog 10% in het bezit van zelfrespect (of een echtge noot die hen eenvoudig verbiedt!), dan blijft er 10% die de couturier volgen. En dan begrijpt U meteen dat, hoe waanzinniger een creatie, hoe duurder die moet zijn. Zo verdient de couturier toch wel een dikke boterham. Neen, het zijn de confectionnaires, de nuchtere zakenmensen aan wie we te danken hebben dat we er nog goed gekleed en normaal bij kunnen lopen. 12 Al moet ik toegeven dat het de laatste tijd hoe langer hoe moeilijker wordt iets werkelijk goeds tegen een drage lijke prijs te kopen. Modieuze kleding, draagbaar voor elke vrouw wordt zeldzaam en duurder. Zo zakelijk zijn de confectionnaires ook wel! Als U echter goed deze draagbare kleding bekijkt, dan ziet U^ook dat we de laatste 15 jaar NIETS nieuws hebben gekregen. Geen veranderde lijn, of opzienbarende wijziging in de coupe. Ik ben ervan overtuigd dat men jaar in jaar uit met dezelfde knippa tronen kan werken. Garneringen, accessoires zijn eigen lijk het nieuwe. Deze hebben zich de laatste jaren geweldig uitgebreid, even als het stoffenmateriaal. U koopt het zelfde model pakje van 15 jaar gele den, maar de presentatie is nieuw. Coco Chanel die voor onwijs wordt uitgemaakt, heeft het heus wel goed en eerlijk bekeken. Ze is de enige couturier die voor de waarheid durft uitkomen. En wie wordt daar tegen woordig voor geaccepteerd? Nu kunt U hetzelfde rechttoe-recht- aan patroon van een ochtendjurkje uit voeren in kostbaar brokaat en een avondjapon "creeëren". Dat was 35 jaar geleden beslist onbestaanbaar. Aan de stoffen- en accessoires-ont- werpers danken we heel veel aantrek kelijks. Overigens zijn de couturiers niet op het achterhoofd gevallen. Men weet ook wel dat zelfs de jeugd uitge keken raakt op alleen maar bloot en gek. Dus kwamen de Afghaanse ket tingen, vestjes en jakken, Indiasche armbanden en oorhangers erbij, "cre- eerde" men de laarzenmode, schaam teloos overgenomen uit Rusland, de Oekraine, Lapland. U kunt er in de meeste gevallen zeker van zijn dat, wanneer er iets bijzonders in het mo debeeld komt, het overgenomen is van de "onderontwikkelde" gebieden. Goddank. Want nu komen de tuniek- pakken, de wijde Afrikaanse en Egyp tische kaftans er weer in. Er komen ter afwisseling van de minirokken weer lange, statige avondgewaden. Heel mooi, heel duur en heel goed afgekeken van wat in het verre Oos ten al eeuwenoud is. Een modern tuniek-pak? Weineen, de eeu wenoude dracht van de werkende Chinese vrouw, de samfu. Een soort shanghai-dress cheongsamin het kort, gedragen op een gemakkelijk zittende pantalon die veel meer bewegingsvrijheid biedt dan de cheong-sam Oorspronkelijk uitgevoerd in zwart, stevig katoen, is de samfu in de loop der tijden "veredeld" Hier b.v. is het een élegante creatie geworden van gestreepte stof met een geappliqueerde kant garnering. Legio variaties op de samfu!

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 12