FRED BELLONI
Alweer
Zo staat het met de
bruine bus
Fred Belloni, zoals hij 12V2 jaar geleden voor
Tong Tong gefotografeerd werd.
Op 25 april is Fred Belloni overle
den.
Een betrekkelijk kleine groep In-
gischgasten bijna uitsluitend familie
en intieme kennissen heeft hem ten
grave gedragen. Ook al was dat after
all toch wel een grote groep mensen
(want Fred was een goed mens die
men niet licht vergat), het was toch
geen belangstelling en bewijs van
respect een man waardig, wiens
uitgesproken Indische composities hem
eens een faam bezorgden van Sabang
tot Merauke.
Want Fred Belloni's ster is samen
gerezen met die van het IEV, dus van
de maatschappelijke bewustwording
van de Indo-Europeaan. Omstreeks de
eeuwwisseling dreigde de eigen muzi
kale stem van deze merkwaardige be
volkingsgroep, die er al was vóór de
Hollanders in Indië kwamen, uit te
sterven. De muziek en het lied van de
Bangsawan (groot gemaakt door Au
gust Mahieu, Kramer, Hunter, Maria
Oord en anderen) dreigde meer en
meer ten onder te gaan in allerlei In
donesische muzikale vormen, terwijl
aan de andere kant de z.g. „klassie
ke" Indische muziek (v. d. Wall, See-
lig) zijn vat op de massa's verloor.
Toen kwam onweerstaanbaar Fred
Belloni op. Hij was de eerste Indo die
onvervalste krontjongmuziek in noten
schrift vastlegde en op basis van een
voudige compositieleer kwam tot een
betrouwbaarder algemene kenn.s van
stamvormen in de krontjong (zoals
Stamboel Doewa, Moeriskoe, Kront
jong Soerabaja, enz.), maar bovendien
een groot aantal liedjes en thema's
vastlegde, die tot nog toe alleen in
vrije variaties bestonden overal waar
„zonder blad" krontjong beoefend
werd.
Met Belloni kwamen voor het eerst
de krontjong muziekbladen op de
markt en wel als een plotselinge golf,
die heel Indië overspoelde. Samen met
de muziekboeken en -bladen kwamen
de gramofoonplaten met krontjong
muziek op de markt "terbikin oleh Tio
Tek Hong Batavia". En tenslotte was
er de "driving power" van Fred Bello
ni zelf die vooral in Bandoeng succes
sen oogstte met zijn ensembles in
Concordia, Kuyl en Versteegh en het
lEV-clubgebouw. Voormannen van 't
IEV als Granpré Molière, Chatelain,
Dessauvagie, Dick de Hoog begrepen
de culturele waarde van Belloni's werk
voor de groei van de Indo-Europese
gedachte en waren regelmatig piesent
op Fred Belloni's muziekavonden.
Ha, hier was eindelijk iemand die de
Indo iets gaf dat honderd procent van
hemzelf was: een eigen muziek, een
eigen kunstvorm, dus een eigen ziel!
Want dat de krontjong zich ondanks
veel kleine kritiek van kleine luyden
bewoog op het terrein van de Kunst
(met een grote K) dat bewezen ve
le geïnteresseerde echte musici met
hun grote bewondering en vaak ook
serieuze bestudering van Belloni's
composities, o.a. José Iturbi.
Hoe dan ook, het was een golf van
krontjong die in de eerste 25 jaar van
deze eeuw heel Indië overspoelde, en
de onbetwiste top van die golf was
Fred Belloni! Ook beroemdheden uit
die tijd als Goh Dumas, van Vianen,
Belle en Geng Coenraad staken hun
bewondering en waardering van Fred
Belloni nooit onder stoelen of banken.
Hoe is het mogelijk, dat deze „ver
rukte ontdekking van de originele
krontjongmuziek" tenslotte toch maar
zo kort bleef bestaan? Op de eerste
plaats door sociale tekorten van de
Indo-groep zelf, die zich bleef scha
men voor alles wat Indisch was. Ver
der door de grammofoonplaat zelf, die
weliswaar aan de ene kant Belloni s
roem hielp verbreiden, maar tevens de
grote verspreider werd van dans- in
het bijzonder jazzmuziek. En tenslotte
door de stijging op de sociale ladder
van de hele Indo Europese groep, die
zich „meer en meer Europeaan ging
voelen" en niet alleen de geroerdheid
ging verliezen voor de dierbare Indo
nesische aarde, maar dus ook voor
Belloni's „Langs Java's stranden".
Ah, men klaagt vaak over wat men
"door de oorlog" verloren heeft. Maar
onze politieke en sociale afscheids-
serenades begonnen al in de eind 20-
er, de 30-er jaren. Toen wij niet lange1-
meer "toel tis" met Indonesië leefden,
d.w.z. héél dichtbij. Toen wij niet lan
ger meer door een Stamboel Doewa
bewogen konden raken en mayonnaise
gingen preferen voor petjel-saus. Het
heeft zo moeten zijn.
Maar ons adieu van het echte Indo
schap, van de echte Indo-muziek, en
zijn laatste componist wordt er niet
minder bedroefd om. In elk geval wil
len wij van deze plaats bekendmaken
dat wij er trots op zijn Fred Bellom's
muziek gekend te hebben. En hemzelf:
een waarlijk eerlijk, bescheiden en
"toelèn Indo", zoals er na hem riet
meer geweest zijn.
T.R.
Ook dit nummer van Tong Tong zal
wel weer dunner zijn dan gewoonlijk
en te laat komen. Als geen van beide
het geval is, selamat, waarde lezers!
Maar ook dit keer zijn weer berichten
binnengekomen op ons kantoor dat
mensen ziek zijn, werk niet klaar is,
enz. enz.
Vroeger dachten we: "Elke smoes is
goed genoeg!", maar zo zoetjes aan
zijn we er van doordrongen dat mas
sa's zelfstandige bedrijven sinds ge
ruime tijd "als door de duvel ver
volgd" worden met eindeloze soorten
ziekten en eindeloze soorten pech...
Om het met een variant te zeggen op
een oude klacht:
"Bezit Uw ziel in lijdzaamheid
Bedenk dat g'in Europa zijt..."
Saldo per 1 februari ƒ5.232,11
Binnengekomen
in febr. 238,39
in mrt. ƒ416,14 654,53
Saldo per 1 april '69 5.886,64
Wij leveren huismiddelen en kruidenmeng
sels op basis Indische geneeskrachtige
kruiden.
Verzending naar alle werelddelen.
Vraagt onze gratis folder.
Geneesmiddelen en Kruidenhuis PAX,
Marktstraat 16 Groningen,
Telefoon 0 5900 - 3 72 54 of 0 5900 - 3 77 22