De dankbare olifant of Wie goed doei, goed ontmoet. nog onverwacht, uit ons midden weg genomen. Hij werd gedurende een on gewoon zwaar noodweer begraven in de plaats en het land, waaraan hij zijn hart had gegeven, en dat hem zoveel goeds en ruime welstand had geschon ken. Mijn moeder, die zich, hoewel in Indië geboren, meer thuis voelde in Nederland, is in 1938 voorgoed uit haar Land van Herkomst vertrokken. In 1944 is zij in Apeldoorn van ons heen gegaan. Laat ik mijn relaas beëindigen met een paar aanhalingen uit krantenartike len bij het heengaan van mijn vader: "Nog zien wij in gedachten de stat'ge figuur van de heer De Boer, altijd on opvallend aanwezig om een oog te houden op de gang van zaken. Hij was een vriendelijk en hoffelijk man, stesds tot helpen bereid. Maar bescheiden heid was misschien wel zijn voornaam ste karaktertrek. Zijn schepping en die van zijn echtgenote, die hem altijd zo trouw ter zijde stond, het Hotel de Boer, dat een wereldnaam bezat en door heel Indië bekend was als ,,de Boer" was op den duur niet alleen een hotelnaam. ,,De Boer", daarin lag iets van de romantiek van oud-Deli. De heer en mevrouw De Boer mogen met recht onder de pioniers van dit schone land gerekend worden." Des te meer valt het te betreuren, dat na het onafhankelijk worden van Indonesië, men zich, als zo vaak in re volutionaire tijden, zoveel mogelijk van alles, wat aan een vorig tijdperk her innerde heeft willen ontdoen, en met het veranderen van zoveel andere na men ook het vertrouwde "Hotel de Boer" in Hotel Dharma Bhakti heeft omgedoopt. Overigens schrijft deze naamsverandering misschien juist het passende "FINIS" onder deze Indische succes story, die zich binnen een tijdsbestek van nauwelijks veertig ja ren afspeelde. Mevr. H. L. Burghardt-de Boer Wij schrijven het jaar 1924. Ik lag met mijn schip te Djambi op de Oostkust van Sumatra. Het was op een zondag. En daar ik toch niets bijzonders te doen had, besloot ik, gewapend met de scheepsrevolver, een wandeling door het Sumatraanse oerwoud te maken. Nauwelijks een uur getippeld te heb ben, vernam ik plotseling heel in de verte, het getrompetter van een oli fant. Maar het was niet het gewone olifanten-getrompetter. Neen, er lag een klagelijke toon in. Alsof het beest in nood verkeerde en pijn had. Onmiddellijk zette ik koers in de richting vanwaar het geluid kwam. Na een kwartier lopen, zag ik op een open plek in het oerwoud onze dikhuid staan. Maar niet gewoon staan. Neen, hij stond op slechts drie van zijn vier onderdanen. De bakboordse (linker) voorpoot had hij opgetrokken. Kenne lijk was daar iets mee waardoor hij er niet op kon staan. Ik liep onder het prevelen met en kele troostende woorden naar die knaap toe en legde die zieke poot op mijn knie zodat ik onder zijn voetzool kon kijken. En ja hoor, wat ik reeds vermoed had, was inderdaad het geval. In die poot stak een grote doorn. Ik trok de doorn eruit en meteen legde de patiënt zijn poot weer neer. Om vervolgens vrolijk trompetterend zijn wandeling in het oerwoud te vervol gen. Evenals ik trouwens, maar in te genovergestelde richting, n.l. naar mijn schip. Dit hele olifanten-oerwoud-geval was ik haast vergeten, toen ik vele jaren later met verlof in Holland was en op een avond een bezoek bracht aan het circus Strasbourg te Scheve- ningen. Het liep toen tegen het einde van mijn verlof en veel had ik niet meer te verteren. Daardoor ging ik op de goedkoopste plaats, helemaal hoog in het circus zitten. Ik genoot van de voorstelling met al lerlei getrainde dieren waaronder ook een troep van een achttal olifanten. Kennelijk afkomstig uit Sumatra. Het geen voor een kenner duidelijk te zien is aan de huidskleur en de vorm van de staart en de kleur van de ogen. Zoals altijd liepen de olifanten eerst hun rondje door de piste, waarbij zij met de slurf de staart van hun 'voor ganger' vasthouden. Toen, plotseling, schalde door het cir cus een geweldig vrolijk getrompetter van een dier olifanten, terwijl hij zich uit de rij verwijderde, een der trappen tussen het publiek opliep, naar mij toe kwam, zijn slurf rond mijn middel sloeg met mij de trap weer afdaalde en mij beneden neerzette op een dure lo ge plaats op de eerste rij van het circus, van waar ik, gezeten in een makkelijke fauteuil de hele interessan te voorstelling tot het einde kon vol gen. Dat was dus de dank van een oli fant die ik eens vele jaren terug geholpen had. Want zoals bekend, heeft een olifant een geweldig geheu gen en vergeet hij nooit hem die goed (of soms ook slecht) voor hem was. Van onze vrienden, de dikhuiden, is naar ik vernam dan ook het spreek woord afkomstig: 'WIE GOED DOET, GOED ONTMOET'. W. H. M. Bohong Houdt altijd MUPA BALSEM in huis, want kouvatten doet U juist met het omslaande weer gauwer dan ooit. Tip om Mupa balsem goed te kunnen uit- en insmeren: even de te masseren plek met een beetje sla-olie glad maken, dan pas de Mupa erop. De huid is dan niet stroef meer en U kunt de balsem er goed inwrijven. Warm, penetrerende genees kracht voor stijve spieren, drijft elke kou uit. In potjes van 20 cc 3,25 (porto 40 ct.) (iets in prijs verlaagd) Nog een foto uit de "tempo doeloe" van Hotel de Boer. Hier het hotel in zijn oude gedaante, vóór de verbouwing. HIJ IS ER WEER, ONZE REUZEN DJAGOER BALLPOINT I Platte zijden, dus kan niet weg rollen, prettig en lang schrijvend. Extra lang, dus moeilijk "per ongeluk" in de zak te stoppen. 6 Frisse, opvallende kleuren. 75 ct per stuk, 3 voor f 2, (Alleen verzending bij 3 stuks plus 40 ct porto). Extra vulling 40 cent. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 7