IK REUNIE-JIJ REUNIET WIJ REUNIEëN Breng gerust uw kleintjes mee 12 April 1969. Grote reünie van vrouwen uit Jappenkampen en alle anderen die in de oorlog hebben gezucht. Min of meer, sommigen min, sommigen meer. Allemaal naar de bleekblauweblokkendoos die in de volksmond Nederlands Congresgebouw heet. Moet er toch even over nakaarten, zo'n gebeurtenis maak je niet elke maand mee, vooral niet in Holland, waar ze alleen te maken hebben met 1, 5 en 10 mei. Wij lekker ook eens een herdenking. Een paar meter van de ingang ver spert een man me de weg. Geen Jap- met-bajonet-op-geweer, als U dat mis schien mocht denken, maar een burger met speldjes, rood-wit-blauw. "Hoort U nu bij de reünie?",vraag ik achterdochtig. Wat heb ik een hekel aan al die polonaise aan mijn jas. "Rood-Wit-Blauw hoort er altijd bij", zegt de man beroepsmatig, terwijl ik me afvraag wat hij zegt als hij voor de CPN, de NVSH of de Vara colpor teert. Ik boog voor elke bajonet (ben laf geboren) en dus koop ik ook nu zo'n prikkertje. Ik heet gastvrouw te zijn bij de re- unie, maar zo sta ik binnen de deuren of ik weet niets. Waar de toiletten zijn, waar de koffie staat en hoe je van hier naar daar moet komen. Mijn opleiding tot gastvrouw bestaat uit het omdoen van een gele band om mijn linker biceps en een gedeeld papiertje met aanwijzingen, van een andere gast vrouw die ook niet veel weet, maar een veel optimistischer kijk op de din gen heeft. En dan komen de reünisten. Een, twee, drie, vier, vijf, zes, wel zeven duizend. Veel mannen ook. Ik wijs ze opgewekt naar verschillende richtin gen in het congresgebouw. Mijn zelf vertrouwen is terug nadat ik de eerste honderd mensen ongetwijfeld volko men de ruimte in heb gezonden. Iedere keer als ik een dame met een minder vrolijk gezicht op me af zie komen verwacht ik dat ze me de huid vol zal schelden: "Ik zocht naar het Tji- dengkamp en ik kwam terecht in Studio 2000 waar op dit ogenblik een zeer onnette film draait!" Maar het gebeurt gelukkig geen enkele keer. Er zijn per slot van rekening tientallen gastvrouwen, zo'n onvergetelijk ge zicht heb ik ook niet! Of ik persoonlijk veel bekenden ontmoet heb? Ja en neen. Om te be ginnen een paar goede mensen van Tong Tong en een paar dames die wel eens in de winkel komen en mensen uit de straat. Andere bekenden heb ik dan vast niet meer herkend en zij mij niet. 25 Jaar gaan je niet in je kleren zitten, of juist wel? Soms dacht ik: haar ken ik, van waar toch ook weer? Maar moet je haar nu persé aanspre ken? Dat zou je vroeger toch ook niet gedaan hebben? "Kunt U me zeggen waar de Vaillant zaal is?" "Het is Variant zaal, niet Vaillant mevrouw!" "Zeker op z'n Japans uitgesproken dan. Vertelt U me dan ook even waar de Sweerinck zaal is!" "U bedoelt de Sweelinck zaal?" De dame kijkt me meewarig aan. Ik hoor haar denken: die heeft een paar behoorlijke meppen op 'r hoofd gehad van de Jap. Een dame staat de andere al ge ruime tijd geinteresseerd aan te kijken. Dadelijk zal de herkenning volgen, ik wacht met spanning op het moment waarop ze elkaar om de hals zullen vliegen. Dan komt de dame naar de andere toe en zegt: "Ach, neemt U me niet kwalijk, ik zat alsmaar naar want voor het eerst in de Pasar Malam geschiedenis hebben wij een kindercrèche waar Uw peu ters (tot 6 jaar) goed verzorgd en leuk bezig worden gehouden (o.a. met een poppenkast) zodat U heerlijk onbezorgd kunt slen teren op de 11e PASAR MALAM TONG TONG HOUTRUST DEN HAAG 24 t/m 28 JUNI 1969 uw hals te kijken, dacht dat U een centimeter om uw hals had, maar nu zie ik dat het een ketting is!" Vrouwtje met een heel knorrig ge zicht begeeft zich naar de uitgang. Een gastvrouw heeft de plicht zich met de gasten te bemoeien. "Nu al naar huis mevrouw? Heeft U nog bekenden kunnen vinden?" "Niemand", zegt ze bits-teleurge steld, "niemand op één bekende na. Iemand waarvan ik gehoopt had haar nooit meer in mijn leven terug te zien!" "Zeg, zullen we ergens gaan zitten Fien?" "Hu-uh, hier maar!" En bijna statig zijgen ze ter plaatse neer, op de grond. Net als in het kamp, daar waren ook geen stoelen. "Mevrouw, komt er nog een herden kingsplechtigheid?" "Die is net afgelopen mevrouw". "O, wat jammer. Ik dacht er nog aan, ik hoorde zo'n geluid van stem men door een microfoon, maar ik wist het niet zeker. Maar het is er dus wel geweest?" "Ja mevrouw". "Goen dan", en tevreden gaat ze verder, op zoek naar bekenden. Nu kan ze tenminste vertellen dat ze naar de herdenkingsplechtigheid geweest is. Ze staan bij elkaar, twee dames met hun portie nasi goreng en een heer, ook met zijn bordje nasi. Hij schept als een verveeld kind op Zandvoort wat in zijn hoopje rijst. "Geen stukje vlees", mokt hij. "Kreeg je in het kamp ook niet", zegt de linkse dame. "Ik wil eigenlijk gaan zitten", zegt de dame rechts. Ze is zo te zien de kampondervoeding al jaren geleden te boven gekomen, wat haar niet in de positie brengt dat ze gemakkelijk zal kunnen knielen. Ze legt het bord naast zich neer en probeert dan het goede plaatsje te vinden om haar benen on der zich te draperen. "Geen korreltje vlees", zeurt de mijnheer opnieuw. De dame is gaan zitten. Heeft de ruimte niet goed berekend en zit nu boven op haar bord. "In haar portie zit wél vlees", zegt de andere dame droog. Uk slaat gierend van de lach voor over als ze mij ziet. "Had ik ooit gedacht nog eens vijf pop te moeten betalen om jouw ge zicht te zien!" Het is me te roewet allemaal, ik zie er geen lijn in. Net de oorlog. Kassian al die oude dames zonder stoel. Staan en lopen, staan en lopen. Hoe lang houden ze dat vol? Hoe lang hielden wij het toen vol? Ach die oorlog. Welke oorlog ook, is toch maar een reünie van alle slech- 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 14