MOENTJOEL
BELANGRIJK
Van H. Af. Hamar in Tampa (Florida - USA)
kregen we n.a.v. de voorplaat van TT No. 21
bijgaande reactie toegestuurd, die in meer
dan één opzicht typisch Indisch is. Al was
het alleen al door de naam Hamar, want
Hamars en Hamar de la Bretonnières wonen
al twee eeuwen in Indi'è en behoren tot meer
vriendenkringen dan zijzelf misschien besef
fen. Verder is het typisch dat zo'n "onbe
tekenend geval" als Moentjoel direct (en dier
baar) onthouden wordt uit zóveel rijker her
inneringen van midden Java, en tenslotte is
het typisch dat uit alle herinneringen een
JACHT-herinnering opduikt. Typisch omdat
wij langzamerhand ontdekt hebben dat de
sterkste en meest typische Indische herinne
ringen uitgaan naar landelijke en viriele ge
beurtenissen. Waarom werd Bethlehem uit
verkoren en Jeruzalem verwoest?
We kregen gisteren T.T. No. 21 dd.
15 mei, met één oogopslag zie ik op
de voorplaat dat deze badplaats
Moentjoel is. Mijn ouders en ik als
kleine katjong, woonden op de hoek
van Banjoebiroeweg/Toentangse Weg.
Op de gemeentekaart werd Banjoebi-
roeweg ook Misigitlaan genoemd om
dat de Mohamedaanse Kerk (Mesdjid)
aan deze weg naast ons erf lag. Ik
hoor soms nog de bedoek in de verte
luiden als ik aan mijn kinderjaren denk.
Als men de Banjoebiroeweg volgt,
komt men uiteindelijk in Ambarawa via
badplaats Moentjoel en Banjoebiroe.
Toen ik voor mijn studie naar Djocja
moest en met vacantie thuis kwam,
ging ik met 3 speciale vrinden ge
regeld fietstochten maken en Moen-
tjool (Moentjoel) werd "NOOIT" over
geslagen. Op het plaatje herken ik al
direct het gebouwtje dat in werkelijk
heid 5 a 6 maal zo lang is als dat
gedeelte dat op de foto te zien is.
Die 4 personen zitten op een 4 treden
trap (alleen de bovenste trap is zicht
baar; de andere drie treden zijn onder
water) welke even lang is als het ge
bouw zelf. Soms bracht ik op onze
fietstochten mijn 5'/2 m.m. B.S.A. wind
buks mee. Op één van deze zwem-
dagen in Moentjoel, hoorde ik vanuit
het bad terwijl ik zwom het gekoer
van een deroek/tekoekoer. Hij zat
hoog in een klapperboom naar schat
ting 50 60 meter vanuit het bad. Ik
uit het bad, kogeltje van 5y2 mm in de
loop, mijn 3 vrinden keken mij onge
lovig aan, maar zeiden niks ('da brani
pada kami), en van de gedekschutting
die je daar ziet op de foto, met opleg
dus, niet staande vrije hand vanwege
die afstand met een windbuks; aange
legd, knal...die arme tekoekoer naar
de eeuwige jachtgronden gevolgd door
de ongelovig kijkende ogen van Wilde
Bill, Old Shatterhand en Little Cayuse
(ikzelf was Winnetou). Maar betoel
Tjalie, dit geen jagerslatijn, mijn 4
broers, allen van 't Boswezen, en mijn
C-
Vader-goeroe hunter waren allen goede
schutters, vanaf mijn 5-de jaar liet
mijn vader mij al schieten met één van
zijn geweren o.a. een Davenport, zijn
lievelingsgeweer was een dubbelloops
Burgsmuller, linkerloop 71/2 mm ge
trokken, rechterloop cal. 16.
Wat een tijd dat jagen, we kwamen
nooit als zondagsjagers thuis, maar
mijn ware jachtparadijs was de binnen
landen van Palembang toen ik bij de
B.P.M. werkzaam was als topograaf
met standplaats Pladjoe; het wild in
Sumatra is "Heweldeher" als die op
Java.
In het bergstadje Salatiga waar toen
mijn ouders ook woonden, ging ik als
kind "natuurlijk" veel zwemmen in
Kalitaman, Kali Soembo, Kali Benojo
en Sendjojo bij Tingkir boven Salatiga.
Dan na het baden en zwemmen altijd
Saté daging/ati "giendjel" (buiten de
bak) saté met ketoepat of nasi petjel.
Ik zal maar uitscheiden, anders krijg ik
(misschien kinderachtig) heimwee
en dat mag toch niet volgens een be
paald soort van mensen
Heimwee, terugblikken op heel pret
tige herinneringen, jagen, voetballen,
ringen, halters en de onvergete
lijke gezellige dansavondjes op huis
fuifjes of in de Djocja-societeit met
aardige lieve meisjes van "die tijd van
toen froeher" al mooi zonder extra
"reserve" "wimpers" seperti te-
henswoordih. Later zal ik jou meer
vertellen over Semarang, Salatiga,
Moentilan, Sragi (Pekalongan) toen ik
bij de suiker werkzaam was en het
gezellige Djocja niet te vergeten waar
vanwege mijn studie op de P.J.S. ik
opgroeide als "teenager". Goddank,
WIE WEET HET?
1. Het nieuwe, na Peneleh in 1916 te
Soerabaja in gebruik genomen Euro-
peesche kerkhof heet: "Kembang Koe-
ning".
Welke gele bloem is hiermee bedoeld?
2. Bij voorname recepties en slama-
tans ten huize van Indonesiërs, waar
ook gedronken wordt, wordt de uitge
brachte heildronk "minoem soentit" ge
noemd, van welk Hollands woord is
dit afgeleid?
3. Speciaal voor woudlopers en ja
gers. In Indonesië komen twee soor
ten van dwergherten voor n.m.l.: de
pelanduk (Mal) of kantjil (Jav.) en de
napo (Mal.).
Weet U de verschillende kenmerken
tussen beide soorten?
4. In de Indische samenleving wordt
de niet-Europese huishoudster van
een Europeaan aangesproken of aan
geduid met de aanspraaktitels van:
"Njai" of "Moentji".
Waaraan ontlenen deze woorden hun
betekenis?
geen oproer meegemaakt als heden
op Universiteiten en Colleges.
Wij groeiden op in gehoorzaamheid
aan onze lieve ouders en onderwijzers
leraren en ingenieurs op onze scholen
van "TOEN FROEHER".
Dat was de goede, oude en rustige
studietijd. HEIMWEE??!!
/iSflMjk
De jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Publiciteits- en
Handelmaatschappij Tong Tong N.V. zal worden gehouden op zaterdag 5 juli
1969 te 11.00 uur in een der zalen van de N.V. Gebouw op Gouden Wieken,
Scheveningseweg 37 te 's-Gravenhage.
In verband hiermede liggen het verslag en de Balans en Verlies- en Winstrekening
over 1968 benevens het advies van Commissarissen overeenkomstig art. 28 van
de statuten vanaf maandag 23 juni a.s. tot na afloop der vergadering ter inzage
voor aandeelhouders ten kantore der Vennootschap.
Houders van aandelen aan toonder, die de vergadering wensen bij te wonen, zijn
verplicht hun aandelen, dan wel een "Bewijs van deponering bij een bankinstelling"
uiterlijk 30 juni 1969 tegen ontvangstbewijs te deponeren ten kantore der Vennoot
schap.
Het re(u strekt tot bewijs van toegang.
Aandeelhouders, die op toezending van het jaarverslag 1968 prijs stellen, kunnen
dit aan de directie opgeven.
DE DIRECTIE