MOENTJOEL BELANGRIJK Van H. Af. Hamar in Tampa (Florida - USA) kregen we n.a.v. de voorplaat van TT No. 21 bijgaande reactie toegestuurd, die in meer dan één opzicht typisch Indisch is. Al was het alleen al door de naam Hamar, want Hamars en Hamar de la Bretonnières wonen al twee eeuwen in Indi'è en behoren tot meer vriendenkringen dan zijzelf misschien besef fen. Verder is het typisch dat zo'n "onbe tekenend geval" als Moentjoel direct (en dier baar) onthouden wordt uit zóveel rijker her inneringen van midden Java, en tenslotte is het typisch dat uit alle herinneringen een JACHT-herinnering opduikt. Typisch omdat wij langzamerhand ontdekt hebben dat de sterkste en meest typische Indische herinne ringen uitgaan naar landelijke en viriele ge beurtenissen. Waarom werd Bethlehem uit verkoren en Jeruzalem verwoest? We kregen gisteren T.T. No. 21 dd. 15 mei, met één oogopslag zie ik op de voorplaat dat deze badplaats Moentjoel is. Mijn ouders en ik als kleine katjong, woonden op de hoek van Banjoebiroeweg/Toentangse Weg. Op de gemeentekaart werd Banjoebi- roeweg ook Misigitlaan genoemd om dat de Mohamedaanse Kerk (Mesdjid) aan deze weg naast ons erf lag. Ik hoor soms nog de bedoek in de verte luiden als ik aan mijn kinderjaren denk. Als men de Banjoebiroeweg volgt, komt men uiteindelijk in Ambarawa via badplaats Moentjoel en Banjoebiroe. Toen ik voor mijn studie naar Djocja moest en met vacantie thuis kwam, ging ik met 3 speciale vrinden ge regeld fietstochten maken en Moen- tjool (Moentjoel) werd "NOOIT" over geslagen. Op het plaatje herken ik al direct het gebouwtje dat in werkelijk heid 5 a 6 maal zo lang is als dat gedeelte dat op de foto te zien is. Die 4 personen zitten op een 4 treden trap (alleen de bovenste trap is zicht baar; de andere drie treden zijn onder water) welke even lang is als het ge bouw zelf. Soms bracht ik op onze fietstochten mijn 5'/2 m.m. B.S.A. wind buks mee. Op één van deze zwem- dagen in Moentjoel, hoorde ik vanuit het bad terwijl ik zwom het gekoer van een deroek/tekoekoer. Hij zat hoog in een klapperboom naar schat ting 50 60 meter vanuit het bad. Ik uit het bad, kogeltje van 5y2 mm in de loop, mijn 3 vrinden keken mij onge lovig aan, maar zeiden niks ('da brani pada kami), en van de gedekschutting die je daar ziet op de foto, met opleg dus, niet staande vrije hand vanwege die afstand met een windbuks; aange legd, knal...die arme tekoekoer naar de eeuwige jachtgronden gevolgd door de ongelovig kijkende ogen van Wilde Bill, Old Shatterhand en Little Cayuse (ikzelf was Winnetou). Maar betoel Tjalie, dit geen jagerslatijn, mijn 4 broers, allen van 't Boswezen, en mijn C- Vader-goeroe hunter waren allen goede schutters, vanaf mijn 5-de jaar liet mijn vader mij al schieten met één van zijn geweren o.a. een Davenport, zijn lievelingsgeweer was een dubbelloops Burgsmuller, linkerloop 71/2 mm ge trokken, rechterloop cal. 16. Wat een tijd dat jagen, we kwamen nooit als zondagsjagers thuis, maar mijn ware jachtparadijs was de binnen landen van Palembang toen ik bij de B.P.M. werkzaam was als topograaf met standplaats Pladjoe; het wild in Sumatra is "Heweldeher" als die op Java. In het bergstadje Salatiga waar toen mijn ouders ook woonden, ging ik als kind "natuurlijk" veel zwemmen in Kalitaman, Kali Soembo, Kali Benojo en Sendjojo bij Tingkir boven Salatiga. Dan na het baden en zwemmen altijd Saté daging/ati "giendjel" (buiten de bak) saté met ketoepat of nasi petjel. Ik zal maar uitscheiden, anders krijg ik (misschien kinderachtig) heimwee en dat mag toch niet volgens een be paald soort van mensen Heimwee, terugblikken op heel pret tige herinneringen, jagen, voetballen, ringen, halters en de onvergete lijke gezellige dansavondjes op huis fuifjes of in de Djocja-societeit met aardige lieve meisjes van "die tijd van toen froeher" al mooi zonder extra "reserve" "wimpers" seperti te- henswoordih. Later zal ik jou meer vertellen over Semarang, Salatiga, Moentilan, Sragi (Pekalongan) toen ik bij de suiker werkzaam was en het gezellige Djocja niet te vergeten waar vanwege mijn studie op de P.J.S. ik opgroeide als "teenager". Goddank, WIE WEET HET? 1. Het nieuwe, na Peneleh in 1916 te Soerabaja in gebruik genomen Euro- peesche kerkhof heet: "Kembang Koe- ning". Welke gele bloem is hiermee bedoeld? 2. Bij voorname recepties en slama- tans ten huize van Indonesiërs, waar ook gedronken wordt, wordt de uitge brachte heildronk "minoem soentit" ge noemd, van welk Hollands woord is dit afgeleid? 3. Speciaal voor woudlopers en ja gers. In Indonesië komen twee soor ten van dwergherten voor n.m.l.: de pelanduk (Mal) of kantjil (Jav.) en de napo (Mal.). Weet U de verschillende kenmerken tussen beide soorten? 4. In de Indische samenleving wordt de niet-Europese huishoudster van een Europeaan aangesproken of aan geduid met de aanspraaktitels van: "Njai" of "Moentji". Waaraan ontlenen deze woorden hun betekenis? geen oproer meegemaakt als heden op Universiteiten en Colleges. Wij groeiden op in gehoorzaamheid aan onze lieve ouders en onderwijzers leraren en ingenieurs op onze scholen van "TOEN FROEHER". Dat was de goede, oude en rustige studietijd. HEIMWEE??!! /iSflMjk De jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Publiciteits- en Handelmaatschappij Tong Tong N.V. zal worden gehouden op zaterdag 5 juli 1969 te 11.00 uur in een der zalen van de N.V. Gebouw op Gouden Wieken, Scheveningseweg 37 te 's-Gravenhage. In verband hiermede liggen het verslag en de Balans en Verlies- en Winstrekening over 1968 benevens het advies van Commissarissen overeenkomstig art. 28 van de statuten vanaf maandag 23 juni a.s. tot na afloop der vergadering ter inzage voor aandeelhouders ten kantore der Vennootschap. Houders van aandelen aan toonder, die de vergadering wensen bij te wonen, zijn verplicht hun aandelen, dan wel een "Bewijs van deponering bij een bankinstelling" uiterlijk 30 juni 1969 tegen ontvangstbewijs te deponeren ten kantore der Vennoot schap. Het re(u strekt tot bewijs van toegang. Aandeelhouders, die op toezending van het jaarverslag 1968 prijs stellen, kunnen dit aan de directie opgeven. DE DIRECTIE

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 3