ANTWOORDEN Voor Soerabajanen O VILMA 1. De gele bloem is de Marygold. Toen in het begin van de 19e eeuw ridder J. A. van Middelkoop, Prefect van Java's Oosthoek op het door hem gekochte land Simo een verdiepings huis liet bouwen, dat later bekend zou staan als "het spookhuis" aan de Reinierszboulevard, liet hij om zijn tuin en erf de pasgeimporteerde Marygold planten, welke struik zich in een om mezien zo welig begon voort te plan ten, dat ook de omliggende kampongs en de begraafplaatsen van de G.G. Carel Reiniersz en zijn vrouw J. Barra van Amstel ermede werden over groeid. Aangezien men de moeilijke naam van deze plant niet kon uitspre ken, werd zij kortweg aangeduid met de veel gemakkelijker naam van "kern- bang koening", waarnaar de hele streek werd genoemd, zoals later ook de weg naar de oud-G.G. Reiniersz werd genoemd. 2. "Soentit!" is afgeleid van het Hol- landsche "Gezondheid!" Simple com- me bonjour, dus even mèsem. 3. Het verschil tussen beide soorten ligt in de vacht, die van de eerstge noemde is glad en van de tweede is wollig en daarbij heeft de napo een sterkere muskusgeur. 4. Het woord "Njai" betekent "Vrou we" een titulatuur dus van aanzien, dat het oudere "May di casa" huis houdster heeft verdrongen. "Moentji" is een afkorting van Moentji-kari, het geen een synoniem is van "djaroe- man" (van djaroem naald), waarme de de koppelaarsters en makelaarsters werden aangeduid, welke beroepen door deze vrouwen blijkbaar ook wer den uitgeoefend, hetgeen uit het vol gende moge blijken: In zijn boek "Oud-Soerabaja" schrijft de Heer H. G. von Faber, dat: "de nakomelingen van de Europeanen, uit gezonderd die van de Portugezen, die "signors" mijnheren later ver basterd tot "sinjo's" werden genoemd, in de rechte nederdalende linie tot de 3de graad de volgende benamingen: 1e graad "liplap"; 2de graad "grobiak"; 3de graad "kasoediek". "De liplappen waren in den regel han delaren; de SLAVENHANDEL was hun geliefkoosd bedrijf, omdat ze er veel winst mee behaalden en daardoor toe gang verkregen tot de gezelschappen van de "manhafte heren der Compag nie". De "grobiakken" dienden op de vloot en in het Leger. De "kasoedieks" waren vissers en JAGERS enz." Uit sociaal-economische overwegin gen werd het samenleven van een Europeaan met zijn huishoudster in de eerste periode daarvan niet door een wettig huwelijk gelegaliseerd, omdat anders de vrouw haar status van "In landse" zou verliezen en daarmede ook haar aanspraken op de rechten, die zij als zodanig kon uitoefenen op b.v. landbezit (Erfelijk individueel jasanrecht) en andere voorrechten, welke geldelijk voordeel meebrengen. Hoe zou b.v. een klerk of een andere minimumlijder anders een meestentijds groot gezin kunnen runnen, als de vrouw hem daarbij niet de helpende hand zou hebben geboden door rijst te verbouwen op eigen of ingehuurde sawahs, veeteelt, handel in sarongs en gouden juwelen of een eethuisje (Wa- roeng) te drijven? Voor een Europese vrouw is dit alles taboe. Als de kinderen groter worden trouwt de man in den regel "de moeder van zijn kinderen", die door het huwelijk tegelijk worden "gewettigd". W. F. W. SCHARDIJN Het is altijd een heel aparte sector geweest in de 30-er jaren in Soera- baja, dat Toendjoengan, met een apar te combinatie van restauratie-ver maak: Hellendoorn, Bonbonnière, Hoenkwehuis, Sjanghai Dream en Pa sar Toendjoengan (de achterkant met al die kleine koffieboertjes, eethuisjes en straatventers). Wie van onze da mes en heren weet wat er in die ver schillende gelegenheden onvergeetlijk van smaak was? De nieuwste uitgave van de Moesson Reeks Verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong. f 5,90 0,40 porto. In haar jeugdherinneringen roept de schrijfster de typische sfeer van de vorstenlanden en in het bijzonder van het oude Djocja op. WIE IS "BOSGANGER"? In verband met ingekomen correspon dentie over het artikel "Over het 'sien' en kruidenolie" zouden wij graag de identiteit van de schrijver van het be treffende artikel, "Bosganger" willen weten. Bij deze foto, gemaakt in Soerabafa, schrijven we expres niets. Ook al omdat de foto niets bijzonders zegt. Maar er zijn vele dozijnen echte Soerabajanen, die het punt mét vreugde her kennen en er misschien voor Tong Tong wel wat over willen schrijven. Wie doet het? Foto M. Soetjahjo 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 9