11e Pasar Malam Tong Tong J. M. VAN EXEL's mentaal-sociale interne structuren. Wel maken zij zich zorgen, dat te simplis-' tische nivellatie en aandacht voor de individuen juist tot qualitatieve degres- sie (omgekeerde progressie) van het gemiddelde in de toekomst leidt. We hebben aanvaard, dat niemand meer vrij is om een besmettelijke ziekte on der de huidige medemensen te ver spreiden, maar aanvaarden dit niet voor erfelijke ziekten onder de komen de generaties. De tragiek van de me dische wetenschap! Organische onge lijkheid wordt, als gezegd, verstrekt door ongelijkheid in milieu, zowel het levende (biotische) als het abiotische, in wisselwerking. De vegetatie beïnvloedde de mens. Er zijn bosmensen, steppenmensen, etc. Wij streven nu naar gelijkheid, ook in milieu, soms wat simpel denkend over wat het beste is. Enkele voorbeelden later. Eerst iets algemeens. Het is mooi om ieder ander volk te gunnen wat men zelf verworven heeft. Het is onrechtvaardig om door mono polies, krijgsmacht, handelspolitiek en door ideologieën, gebouwd op domi nantie van één godsdienst of overtui ging, anderen hetzelfde zowel te ont houden als op te dringen. Dit punt behoef ik hier niet uit te werken. An deren hebben dit voldoende gedaan. Het is een onjuiste moderne idee om alle leven, dat noodzakelijk anders is, als onrechtvaardig verschillend te dui den. Dit geldt binnen één maatschap pij en ook tussen de volkeren. Het is trouwens onzindelijk denken om causaliteit en ethiek te mengen op ge bieden, waar ze apart beschouwd moeten worden. Is het onrecht of natuurlijke ongelijk heid als de doorsneeneger langere kuitspieren heeft en beter springt of sprint? Is het onrecht als een zwarte huid beter in de tropen past? Is onge schiktheid voor intellectueel werk bij iemand op school onrechtvaardig? Er past verzet tegen zulk denken met afgunst. In reclamekringen wordt het als unfair beschouwd om mensen te bewerken met angst- of schuldgevoelens. In de politiek, bij internationale discussies en bij collectes wordt de methode toch gebruikt. Oude boetepredikers werk ten met hel, erfschuld en aflaat; mo derne trachten nu hun medemensen te overreden via gevoelens van zonde en schuld (naast gewoon medeleven) voor sociale bekering. Misschien zit er zelfs wel uitleven van agressie in het aankweken van een schuldneurose. In voordrachten en artikelen over ont wikkelingshulp worden voor de ver schillende condities in Noord en Zuid de ethische, juridische termen van on rechtvaardigheid en cchuld aan de rijke zijde veelal eenzijdig-onjuist ge bruikt. Op eenzijdige uitspraken als: "een groot deel van de bevolking krijgt slechts zoveel van het totale inko men", werd al eens opgemerkt, dat de omschrijving ook kon luiden: "dit deel draagt slechts zoveel aan het totale inkomen bij". Toen eens de achteruit gang van onze eigen textielindustrie door goedkope concurrentie uit minder ontwikkelde landen ter sprake kwam, werd opeens de goedkope arbeids kracht elders als een niet-discutabel natuurgegeven beschouwd. Evenzo sprak men over de "onrechtvaardige" verdeling van het graan, waaraan het Noorden een machtspositie ontleende, vergetend, dat dit ten dele een echt natuurgegeven is, ten dele een zaak van beter werk en andere mentaliteit. Over de schuld in het Zuiden en Oos ten, gelegen in vasthouden aan archa- isch denken en van voortplanting bo ven het daar biologischmogelijke, daar over werd gezwegen als over een natuurgegeven. Ik geef toe, dat dit wat minder onze zaak schijnt maar dan vergeet men, dat de andere zijde het produceren van graan als wereldzaak ziet. Hoe ver gelukt gelijkmaking van le vensmilieu, wat is de invloed van beter transport? Laat ons een enkel voorbeeld van bio tische ongelijkheid in het milieu be spreken, de leverantie door planten en dieren. De natuur doet bijna alle belangrijke vetleverende planten in de warme stre ken groeien (oliepalm, cocos, soja, aardnoot, katoen). Daar is de spijsolie echter in geringer hoeveelheid nodig In de Tropische Tuin van de Pasar Malam zult U deze bijzondere vlees etende plant natuurlijk niet tegen komen. Mocht hij bestaan, hij zou déér, tussen de duizenden saté eters niet eens opvallen. Maar al komt dit specimen dan niet voor, U zult toch telkens weer verbaasd staan door de vele exotische "won deren der natuur" bij de orchideeën- tentoonstelling in de Tropische Lust hof op de HOUTRUST DEN HAAG 24 t/m 28 JUNI 1969 Schoenhandel alleen Reinkenstraat 29 Den Haag - Tel. 33 21 17 Specialist in exclusieve dames schoenen met hoge of lage hak in de allerkleinste maten. vanaf maat 32 Nog enige voorraad in zomersandalen. dan bij ons in de kou (terzijde: hoe dwaas om boter daarheen te willen exporteren!). Wij moesten het vroeger doen met wat zielige lijnolie en raap olie. Moeten we betogen tegen dit "scheppingsonrecht" en het feit, dat wij de grondstoffen voor onze slaolie en margarine zo ver moeten halen? Dat is een natuurgegeven, waar de techniek ons overheen helpt, maar de ethiek komt pas werkelijk in het spel als importeurs kunstmatig de prijs laag houden of exporteurs hoog. In Zuid-Europa hebben we de olijf als een olieplant, aangepast aan de droog te, doch inefficiënt. Men wil daar deze locaaleconomische cultuur handhaven, hoewel het macro-economisch een verloren strijd is en de kunstvetten het ook daar gaan winnen. Als olijfolie een delicatesse wordt, zal men er de prijs voor moeten over hebben, zoals wij voor de koffie en cacao, waarmede wij aan de tropen werk verschaffen (of waarmede wij ze van ander werk af hielden, al naar men het zien wil). De soja-boon zijn we aan het "ver noordelijken". De simpele theorie, dat ieder land moet produceren wat het van nature het best kan leveren, strandt op de kwestie of nadenken en bewerken ook natuur is en of de transportfactor (ook bij nood) te ver waarlozen is. Tarwe is een Voor-Azi- aat'van nature. In het koude Noorden heeft men voor het tekort aan vetten al vroeg een uit weg gevonden via dieren als walvis sen, varkens en runderen. Het varken is een zeer goede transformator van afval voor dicht-bevolkte gebieden van gevestigde bewoners. De afkper er voor bij nomaden berust ten 'dele op verzet tegen niettrekkende varkens en mensen. Stam-fetischisme! Het rund was eerst een gejaagde le verancier van vlees en vet, later een gekweekte van vlees en melk, nu te veel een producent van melkvet. Het was een transformator van onbruik bare of goedkope locale stoffen (o.a. cellulose) nu echter ook gevoed met dure importstoffen. Na de olie-import voor margarine is het rund als boter- Lees verder pag. 6 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 5