v x N.v. Azië Zwitserland Technisch Bureau HENNEMAN Te Lodaja ontmoeten de versterkte troepen elkaar. Poedjonggoanom krijgt bevel om de troepen van Kediri te be vechten. En Praboe Klanasewandana neemt de Patih voor zijn rekening. Weer verslaat Ponorogo Kediri en weer wisselt de Patih van gedaante. Prabu Klanasewandana voelt zich ge noodzaakt om zijn rijzweep te gebrui ken in deze strijd. Want hij is van huis uit een vreedzaam mens. Hij is niet bloeddorstig en wil dus geen bloed vergieten en nog minder moorden. Bij iedere aanraking met de zweep valt de tijger bewusteloos neer. En toch schijnen zijn krachten onuitputtelijk te zijn om telkens weer een geduchte aanval te doen. De barmhartige koning doet geen verdere moeite om de tijger te doden, want hij wil de vorst en de prinses van Kediri niet grieven. Hij wacht maar af totdat 't monster zTjn aanval doet. Dan slaat hij het met zijn rijzweep neer. Na meer dan 15 keer neergeslagen te zijn, is de Patih zich er van be wust, dat 't onbegonnen werk is om zijn edele tegenstander te overwinnen. Tenslotte geeft hij zich over. Nu geeft de edelmoedige vorst hem bevel, om zijn troepen weer te ver zamelen en hem te begeleiden naar Kediri. Maar de Patih moet de ge daante hebben van tijger, opdat men weet, dat de Patih wel degelijk de moeite gedaan heeft om de vorst te kunnen verslaan. Deze stoet is een luisterrijke para de. De koning voor aan de spits, de koningstijger naast Poedjonggoanom achter hem aan, gevolgd door de twee legers. De optocht met oorlogs-mu- ziek opgeluisterd heeft veel bekijks, ledereen, die de muziek hoort, wordt aangetrokken en velen gaan met de optocht mee. Zo wordt de stoet hoe langer hoe groter, en niemand is Po norogo meer vijandig gezind. Jammer, dat het aanzoek bij de prin ses afgeslagen wordt, met de gegron de redenen, dat Dewi Songgolangit liever vrijgezellin wil blijven. Zij wil zich onbeperkt toewijden aan de Godsdienst en de mensheid dienen. Zij negeert dus niemand en ook de koning van Bantarangin niet. Integen deel, zij heeft iedereen lief en 't al gemene geluk is haar geluk. De wijze koning neemt deze rede nen dadelijk voor goed aan en wenst haar veel geluk met haar levensprinci pes. En zo gaat hij met zijn volgelin gen onverrichterzake naar Ponorogo terug. De tijgerkop met pauw ever en ker is een tijgerkop. Op 't achterhoofd kan een opgezette pauw geplaatst worden. Een pauw met wijd uit elkaar gespreide veren alsof hij zijn wijfje bekoort. Deze veren hebben dan een vorm van een reusachtige waaier met een breedte van twaalf decimeter en een hoogte van anderhalve meter. Aan de onderkant hangt aan beide kanten een grote bel. Dit hele hoofdstel weegt op z'n minst zes kilogram. Als men het draagt, dan bijt men in de dwars- plank in 't masker, om 't vast te laten zitten. Men moet dus een krachtig gebit hebben om 't op 't hoofd te heb ben. De opgezette pauw wordt alleen gebruikt, als 't gezelschap een op tocht maakt. Het andere masker is eenvoudiger. Het is een streng gezicht, of liever een boos gezicht, met grote ogen, een bij zonder dikke neus en ruig haar. Dat is Poedjonggoanom, die verbasterd wordt tot Boedjangganong. Bij een trouwpartij laat men dikwijls zo'n gezelschap komen om de gasten te amuseren. Op de avond vóór de trouweratie wordt toneel gespeeld, op geluisterd door de gamelan, die uit een grote gendang, een kleine gen- dang, 'n trompet, 'n paar grote en klei ne gongs en vier of meer angkloengs bestaat. De leider van 't gezelschap bespeelt de grote gendang. De rol van de tijger wordt toevertrouwd aan een jonge vechtersbaas, liefst een onkwetsbare jongen. Het is dus een heel grote eer om als tijger in zo'n gezelschap te mogen spelen. Door de grote eer, die hem ten deel valt, kan hij aan ernstige zelfoverschatting gaan lijden. Buiten 't gezelschap wordt hij overmoedig en lokt gevechten uit om niets. Hij noemt zich "warok", dat be tekent onkwetsbare vechter. Tussen de bedrijven door worden intermezzo's gegeven. Kluchtspelen, goocheltoeren en soms ook krachtpat serijen. De volgende morgen om tien uur gaat 't gezelschap in een grootse op tocht naar de missigit om 't bruids paar te brengen voor de huwelijksvol trekking. Vooraan rijdt de bruid in een versierde sado, die zich maar stap voets voortbeweegt. Achter dit rijtuig loopt een man met een grote witte haan, gemaakt van wit goed, en de snavel van een grote, rode tjabé (lom bok). In die haan zit 't bruidscadeau. De man danst en kraait de hele lange weg door. Hij wordt gevolgd door de bruidegom op een wilde rasechte San- delwood, die door twee mensen links en rechts vastgehouden wordt. Hij is als koning gekleed. Het paard danst met trippelpasjes op de maat van de vrolijke gamelan van de réjok. Het réjokgezelschap vormt dan de hekkesluiter. Vooraan danst de tijger met de pauweveren op. Naast hem de Budjangganong. De ruiterij marcheert dansende in trippelpasjes in twee rij en. Dan volgt de gamelan, die onop houdelijk speelt. De melodieën zijn opwindend. En helemaal achteraan ko men de reservisten die de spelers moeten vervangen, als ze vermoeid zijn. Ze schreeuwen en juichen om de spelers aan te moedigen. Deze stoet is een nabootsing van de optocht van Lodaja naar Kediri met Praboe K'ana- sewandana aan de spits. Dat het réjokgezelschap helemaal achteraan wordt geplaatst heeft ook nog zijn andere redenen. Niet zelden ontmoet de optocht een andere stoet, Lees verder pag. 21 Dit is het hele verhaal, dat het réjok gezelschap van Ponorogo opvoert. Dat is tevens de geschiedenis van de réjok van Ponorogo. De hele uitrusting van het gezel schap bestaat uit: twee maskers, een stel gamelan, tien of meer paarden van gevlochten bamboe en kledingstukken van de wajang. Het voornaamste mas- Handel Mij. Sinds 1916 SANITAIRE INSTALLATIES, TEVENS GASFITTERS ELECTRISCHE-, CENTRALE VERWARMINGS- EN specialisten in onderhoud en vernieuwingen van installaties in reeds bestaande huizen. Volledige garantie, prijs offerten. Atjehstraat 68-72 Den Haag Telefoon 55 03 00 (3 lijnen)

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 9