DEETJE DAPOER WOONT IN CALIFORNIE
Als het kon
In juni bestond de Indo Community Center "De Soos" in Los Angeles 6 jaar,
een feit heugelijk genoeg om er iets extra's voor te doen. Net als 3 jaar geleden
werd het een show-avond: "Deetje Dapoer" vrije vertaling voor "Indische Asse
poester". Met een eigen scenario, eigen liedjes, eigen originele vondsten en
interpretaties. Was "Sneeuwwitje" (waar ik indertijd ook over schreef en dat
ik zelf bijwoonde nog) een succes, met Deetje bleek alles nog vlotter gegaan
te zijn.
Een geluidsbandje, wat kleurenfo
to's, een programmablad en natuurlijk
brieven. Zo heb ik in gedachten de
opvoering van de musical "Deetje Da-
poer kunnen meemaken.
"We repeteren nu elke zondag of bij
Fredje van der Horst of bij Mary Gün-
tenspergen", schreef Marijke Stee-
vensz. "Die mensen zijn namelijk ge
zegend met een zwembad en daar
kunnen we onze lastige kinderen in
kwijt. Je kunt ongestoord repeteren,
de kids vermaken zich zelf wel. Eten
neemt iedereen mee, wie honger heeft
bediene zich, geen gezeur dus. Het
gaat erom de oefentijd goed te benut
ten, we komen per slot van rekening
van heinde en ver en op andere dagen
is er weinig tijd. Het valt echt niet
mee, maandenlang elke zondag te
moeten opgeven, voor die repetitie,
maar het moet een succes worden
immers? Guido (Schenkhuizen) is weer
je reinste slavendrijver, maar dat moet.
Hij heeft het hele scenario nu alweer
overgeschreven. Kwam tot de ontdek
king dat het beter was de rollen "op
ons lijf" te schrijven, dat maakt het
acteren natuurlijker en gemakkelijker!"
En zo werd Ine de Feniks, Deètje
Dapoer. Met haar gewone argeloos
heid (of toch wel raffinement) de meest
lachwekkende dialogen voerend met
valse moeder Lila en haar serpenterige
dochters Lola en Lulu. "Sóó gemeen,
ik moet dóór maar in de keuken kipas-
kipas, noooooit mag ik naar een fuif!"
Kolder, verrukkelijke, originele en
knappe kolder, gesproken of gezon
gen op heerlijk bekende melodietjes
uit musicals, opera's en operettes. Ei
gen teksten handig "ingedubbed" door
geluidstechniker Gerard Doppert.
do. Om met de belangrijkste rol te
beginnen: Assepoester in de huid van
een Indisch meisje te laten kruipen en
van de prins een doodnuchtere Piet te
maken. Deze Prins Piet, hoewel zwaar
geadjakked door de bazige koningin
(grandioos gespeeld door Fredje v. d.
Horst) zegt sloom: "Ik vind niks aan
al die meisjes!" Waarop een vriend (of
neef) zegt: "Dat komt omdat je nog
Een rol in een musical betekent acteren, zingen en dansen. Dus oefenen, spieren losmaken
rhythme en tempo leren. Guido Schenkhuizen (zelf ervaren beoefenaar van modern ballet,
rechts voorweet er wel weg mee.
Het geluidsbandje dat ik van de
show heb ruist, knettert en laat hele
stukken verstek gaan, maar toch heb
ik dubbel gelegen van de lach. Omdat
ik me zo goed kon voorstellen hóé er
gespeeld werd, hoe ze er uit zagen.
Costuums? Geen probleem.
"De helft van de aankleding was van
crêpe-papier, voor de rest hebben we
rummage-sales (in Amerika is het ver
kopen en kopen van gedragen kleding
een heel gewone zaak en nuttig!) af
gelopen. Monica Moncella en Mary
Güntenspergen hebben hun creativiteit
op dit gebied kunnen botvieren, en
hoe! Decors natuurlijk weer van Victor
Ripassa en iedere enthousiasteling die
wilde meehelpen!"
Net als bij Sneeuwwitje weer een
serie van ingenieuze invallen van Gui-
Een eigen Indische toneel- en cabaretgroep oprichten! Zelf sketches
en stukken schrijven, zelf ensceneren, zelf uitvoeren. Zoveel talent op
elk gebied en het is allemaal opgelost in de Nederlandse tv-cultuur
die vaak zo hoog ligt dat je die niet begrijpen, of zo laag dat je liever
niets meer wil zien en horen nog minder begrijpen.
Waar blijven de mensen, oud en jong die daadwerkelijk iets willen
doen tegen de slechte, vervelende toneelstukken, tegen de slechte
shows? Wie loopt nog met het verlangen iets te willen doen, op welk
gebied ook? Wie wil het in elk geval proberen?
IK. En als U wat wilt en kunt (zonder er direct voor betaald te wor
den) en als U vrije tijd wil maken, bel me, schrijf me. Kunt U zingen,
dansen, schrijven, regisseren, naaien, decors schilderen of barst U
alleen van de ideeën maar kunt U ze aan niemand kwijt, schrijf of zeg
het aan
Lilian Ducelle
tel. 54 55 00
Prins Mauritslaan 36
Den Haag
nooit een Indisch meisje hebt ontmoet.
Je moet maar zien, "njenng" jouw hart
als je haar ziet!"
Voor Piet echter zijn ge-njenngde
(toonloze e, lo!) hart aan Deetje Da
poer schenkt (die een onvergetelijke
entree maakt in het paleis door de
statige menuet te vervangen door een
wilde beatdance) ontstaan nog de
meest dwaze situaties. Een krankzin
nige inval van Guido ook om te spelen
met het woord "fairy". Betekent ge
woon toverfee in het Engels. Maar in-
plaats van de toverfee die Deetje aan
haar baljapon helpt, verschijnt een
couturier van dubieuze kunne, want
ook dit "geslacht" wordt in Amerika
met "fairy" aangeduid. Zonder één on
vertogen woord, zonder een smake
loos grapje is deze rol van fairy tot
een verrukkelijk geestige scene ge
maakt.
Ach, hoe kan ik er meer over ver
tellen, ik was er niet bij. Maar ik hoor
de de ovaties van de zaal en ik kon
dé sfeer van voldoening, van opwin
ding voelen bij de spelers en speel
sters. Net als toen, drie jaar geleden,
toen ik er nog bijhoorde. Ik ben ja
loers op ze, gloeiend jaloers.
En verder met de Soos...
Zes jaren draaien ze nu al. Ik ben
blij en trots dat ik bij het begin heb
mogen zijn en elke maand als het knal
gele Soosblaadje in mijn bus glijdt, is
er dat prettige gevoel van: gelukkig,
jullie zijn er nog.
Het is niet zo moeilijk om alleen iets
te presteren, maar SAMEN iets meer
te bereiken samen dienbaar te zijn aan
17