füllïl foiTj BIJ DE VOORPLAAT Ouwe Loc Toen we deze foto zagen, dachten U'e: ''Daar moeten we Bartman een plezier mee doen! Laat hém er maar eens over vertellen"Want "Si Herrit" is niet alleen de beste wapen- en jachtkenner die we in onze gelederen hebben, maar hij is ook een reuze lief hebber van ouwe locs. Hajehang, Herrit! T.R. Ik geloof niet dat je W.K. (d.i. werk tuigkundige) bij de S.S. (staatsspoor wegen) afdeling Tractie Materieel behoeft te zijn om direct vast te kun nen stellen dat op de foto geen snelle "heat steamer" is afgebeeld, noch een machtige Mallet bergmachine met een dienstgewicht van 76,6 ton, maar een ouderwetse rangeerder of locomotief voor locale reizigers en vrachtvervoer anno 1879 of daaromtrent. Van welke makelij? Een Britse Sharps Stewart, Birmingham, een Duitse Gebr. Hart- mann, Hannover, of was de zijwand van deze loc gesierd met een solide ovale koperen plaat waarop met trotse letters: duCroo Brauns, Amsterdam! Bij het bezichtigen van de foto zul je zien dat er nergens sprake is van toe passing der wetten van de aero-dyna- mica, m.a.w. stream lining 'mboten won ten Alles is recht-toe, recht-aan ge houden, een vierkant blok robuustheid. Kijk eens naar die gekke, buitensporig lange en dunne schoorsteen. En naar de enorme olielamp! Tussen twee haakjes, als je niet zou weten dat hier sprake is van een antiek geval moet je ook eens letten op de twee manne tjes, de een staande de andere zittend. De staande meneer draagt een toe- toepjas met ronde voorpanden. En als er iets djaman koeno is is het toch wel dit. De andere meneer draagt een stroo-hoed, weet U wel met een brede zwarte zijden band rondom. Ik kan het niet goed zien, maar ik heb zo'n idee dat beide heren pantalons dragen die als kurketrekkers om de benen han gen, van die heel lange waar je met de hakken van je schoenen op trapt. Broekspijpen beneden niet omgesla gen. Wee de dappere die ze, gedreven door moderne opvattingen, omsloeg! Onmiddellijk: "IhBandjir ia!" Keren we terug naar onze loc? Weet U, ik heb in m'n leven vaak naar zo'n oude loc gekeken. Dit wilt U wel van me aannemen, want per slot ben en blijf ik de zoon van een spoorman. Vaak heb ik me afgevraagd: als zo'n locomotief zou kunnen praten, wat zou hij veel te vertellen hebben. Neen, het zou niet gaan over wereldschokkende dingen, maar over doodgewone zaken, van de mensen die hij iedere dag van en naar hun bestemming vervoerde. Iedere dag weer. Omdat nu eenmaal locs zijn als mensen die werken en werken en werken, zonder ophouden. Hij zou vertellen van tani's met hun zorgelijke gezichten en eeltige werk handen en hun vrachten ketela rambat en trossen betelnoten en pisang en pakken blad en jonge en oude klap pers...tani vrouwen die op hun dertig ste al stokoud zijn... de lange soesoer als een sigaar tussen de lippen ge klemd..torsend in een draagdoek de veel te zware manden beras ioeton... Ja de loc was er! Maar niet zo heel lang geleden, mijne heren, toen de loc er nog niet was, toen moesten deze zelfde tani's en hun vrouwen om twee uur 's nachts starten en vier, vijf uur lang lopen om tijdig op de pasar te kunnen zijn. En vier, vijf uren lopen terug! Die donkere nachten als het regende. Voorop ie mand met de obor! Leven met sa'bil of sa'dil weet U wel? En sa'sèn en se benggol en hoogstens se ketip! De loc zou ook vertellen van de haltes. Die er bijna overal net eender uitzien. Links en rechts boven tegen het sta tionsgebouwtje een plank met de naam van de plaats in grote zwarte letters en hieronder plus zoveel meter boven zeeniveau. De koperen lontjengs zijn allemaal ge lijk en de perrons gemaakt van geel bruine ribbeltjes tegels. Waarop een voortgetrokken glèdèg zo'n enorm ka- baaal kan maken! De C.S. (chef sta tion) is altijd bedrijvig bezig met het tekenen van "Stukken" welke hem eerbiedig worden aangereikt. De rode dienstpet wiebelt op de hoofddoek. Links en rechts van het stationsge bouwtje zijn bloembedden aangelegd. Van witgekapoerde kalistenen. Netjes in een cirkel. Of lege Bolsflessen. Of mooie boogjes van stukken ijzerdraad. Ook gekapoerd. Er groeien verpieter de afrikaantjes, of witte of rose sol- datebloemen of balsemien. Onder een dikke laag stof. Alles schreeuwt om eens behoorlijk gegebjoerd te worden. Als de trein stopt komen de verkopers en verkoopsters van alle mogelijke soorten versnaperingen en eetwaren in actie. Ze dragen hun barang in plat te manden of houten bakken welke zij langs de trein lopend aan de man trachten te brengen. Wat er te koop is? Te veel om op te noemen. Kootjoor en oondé-oondé en oontir-oontir! Oe- dang en lemper en korket. Stukjes suikerriet geprikt op bamboestokjes in de vorm van een bloemruikertje...de- gan, degan! ajo, degan, degan! Boeng- koesans met nasi petjel of met een handvol gekookte rijst, een lik boem- boe bali van bandeng en wat dendeng ragi...ketan zus en ketan zo...pisang salé, genep sen djoeraga-a-a-a-nü! Te veel, er zijn te veel soorten lekkernijen om ze allemaal te kunnen beschrijven. Soms stapt aan zo'n stationnetje een jagersman uit. Men behandelt hem met respect. Men weet immers, deze man schiet wilde zwijnen dood. Wilde zwij nen, die schade berokkenen aan het gewas. Het is goed dat ze worden opgeruimd. Jagers die met zo'n sepoor klootook (boemeltrein) reizen, zijn maar een voudige lieden. Hun wapens zijn dan ook zeer eenvoudig. Meestal hebben ze een dubbelloops hanengeweer bij zich. Het kaliber is meestal 16 en het merk óf een Pieper óf een Bayard. Beslist géén Purdy of Westly Richards of Holland and Holland!!! Zij gebrui ken patronen geladen met lopers die met malam op hun plaats gehouden worden. Vandaag gaan ze posteren omdat de primbon het gezegd heeft: Dit is een goede dag! Tanggoeng je krijh! (malam was). Ook de geduldig wachtende loc krijgt een versnapering: een scheut kaliwa ter. Dan is het tijd om te vertrekken. Lon- tjeng! Teng!...TENGTENGü Bsss! De wielen pakken...bss, bpp, bpp, bss... Goede reis loc! Ik wens je een goede reis! G. H. Bartman ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARGANG No. 4 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 15de en 30ste van Iedere maand. Prijs per nummer 1.Abt. Nederl.: kwart, f 5, halfj. ƒ10.jaar 20,Abt. Europa: jaar ƒ25, Buiten Europa: jaar 30, Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland 65,—; Indonesië 60.—; Z.-Afrika en Z.-Amerika 50,—; Canada en Ver. Staten 41.Suriname en Antillen 35, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 2