DJOtüA */&CO <Skota 3£ampret Bij ons sebelah rotan armbanden van 24 krts goud (mas kertas) Mag ik bij U mijn protest inzenden tegen de slotzin van: Losse notities van Ir. Trap.t. in no. 24 van Tong Tong van 30 juni? Op blz. 7 dan stond aan 't eind van des Heren Traps notities: In Batavia had je tientallen jaren ge leden een deftige meisjeskostschool, bijgenaamd skola kampret, omdat de meisjes er 's avonds ongemerkt uit vlogen". Nu, daar moet ik tegen protesteren. Ik ben er zelf leerling geweest van 1901- 1907, eerst extern, de laatste 6 jaar intern. Ik heb van daaruit in 1905 het examen voor onderwijzeres gedaan. Het was het Christelijk Instituut voor jonge dames Salemba, het lag aan de Salembaweg. En werkelijk, ik zou niet weten, hoe en wanneer de meisjes er 's avonds uit wandelen hadden kunnen gaan. Er werd heus wel op ons gepast. De ramen van kleedkamers en slaap kamers waren voorzien van stevige tralies. Ik meen, 't is wel lang geleden, dat de meisjes zelf vonden, dat ze op kam- prets of lowo's leken, die tussen licht en donker uitvlogen, want: Zo tussen licht en donker, vertonen we ons op straat, Een juffrouw vergezelt ons, Die ons streng gadeslaat, ]a 't is waar, geloof me maar! Als wij op straat flaneren Kijkt iedereen ons na Dan zeggen alle heren: 't Zijn de meisjes van Salemba. Dit is het tweede couplet van een schoon lied, door enkele meisjes ge rijmd op 't wijsje van een toen bekend liedje. De rest van het schone gedicht weet ik niet meer. Mijn oudste dochtertje is in 1918 nog enige maanden er op dagschool ge weest, en later werd het een Indische middelbare school met een 6-jarige H.B.S. opleiding. Zo dus, ik was heus beledigd, dat mijn vroegere kostschool zo in de herin nering van sommige mensen lag, die de school niet kenden, toen die een echte meisjeskostschool was. Maar ja, verhalen bewaard door mon delinge overlevering worden steeds "mooier" en naar schandaaltjes wordt graag geluisterd. Intussen ben ik toch erg gesteld op Tong Tong, kijk er altijd naar uit, ik lees elke aflevering van A tot Z. Mevr. A. Kunst Gelukkig kennen we Bapak Trap als betoel every inch a gentleman, en we zijn ei^/an overtuigd dat hij het grapje alleen onthouden heeft als een geestige vondst. Kende hij Batavia (en het kosthuis) beter, dan zou hij deze grap zeker niet gemaakt hebben. Aan de andere kant stellen wij het van mevr. Kunst zeer op prijs, dat zij opkomt voor de eer van haar school, zelfs na een halve eeuw! Mevrouw, saluut! Overigens brengt dit schetsje onder Uw aller aandacht dat er in "de open bare mening" vele vondsten en grap pen en valse reputaties bestaan, die berusten op valse informatie of geheel uit de lucht gegrepen zijn, maar noch tans veel leed doen. Een ervan b.v. is het laag neerzien op de sarong-kebaja, omdat die dracht "zo omlaag haait" (je laat je zo ken nen!). Deze opinie verraadt eigenlijk zo naief de eigen nederige status van de veroordeelster. Want als zij destijds (en nu nog) regelmatig met Indonesiërs van voorname huize was omgegaan zou ze nooit gedacht hebben aan om laag halen! Als zij daartegenover het "dienstboden-chabloon" nu nog steeds klakkeloos toepast, denkt ze achterlijk koloniaal. Dan zijn er nog die wreve lig of veroordelend de sarong-kebaja terug verwijzen naar de tijd van hun grootouders, wat nonsens is, want ook in de Europese mode keren oude pa tronen regelmatig terug zonder dat ve len het merken, immers, alleen maar dociel de algemene smaak volgend. Maar uiterst zelden ontmoet je Indi sche dames die de sarong/kebaja kun nen beoordelen op vrouwelijkheid en couture. Maar desondanks wordt erg veel gekwetst en beledigd met radde, domme tong. Nogmaals: mensen als ir. Trap ver denken we geen seconde van bewuste kwaadsprekerij. Minder positief kun nen we oordelen over de mannen die het grapje in omloop gebracht hebben. Hebben zij heimelijk misschien ge hoopt dat er uit sommige kosthuizen kamprets zouden uitvliegen...? Red. De rubriekschrijver van een groot vaderlands blad, de Polanski gruwel moord in Hollywood lekker breeduit besprekend, zwijmelt af en toe van zaligheid over zóveel bloed om daarna weer pruttelend te goeiegrutten: "Dat zou toch niet bij ons in een dorp ge beuren, waarin broer en zuster elkaar misschien doodslaan, maar zo'n merk waardige slachtpartij toch niet voor komt..." En sluit daarmee verrukkelijk aan op een levensbeschouwlijkheid, die we in de laatste jaren steeds va ker overal hebben leren onderkennen. Dan wordt met grote ogen en prui- lemondje over erge dingen, tè erge, gesproken in Amerika of Frankrijk, in Spanje of Indonesia, of waar maar ook, die "bij ons in het durp nooit gebeu ren". Vin je ook niet, Keetje? O zo! Doorgaan met snurken. Het is een ma nier van vergelijken en 'n stijl van oor delen die tot zelfs bij de beste kran ten voorkomt, ja zelfs in toespraken van professoren en dominees, kamer leden en partijvoorzitters, maar die al met al buitengewoon vermakelijk werkt als anticlimax vaak. Weliswaar gebeuren "bij ons in het durp" natuurlijk ook geen grootse, we reld omvattende dingen, die het leven van millioenen mensen gelukkiger en wijder maken, maar ook geen schok kende dingen! Hier in het durp slaan af en toe een broer en zuster mekaar wel dood, of een vader een opa, maar wie daar op let is een kniesoor, hoor! Och och och, was het overal in de wereld maar net zo fijn als bij ons op ut durp BRILJANTEN markiesringen hangers oorknoppen gezet In 22 karaats goud MIDO GOUDEN schakelarmbanden krintjing slangen colliers toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 polshorloges Komt U Van BUITEN WIJ betalen, bij aankoop vanaf f 200,de reiskosten voor één persoon Den Haag geheel terug I I 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 11