l Jos. van Arcken Spontane brief van Deetje Hoewel ik van huis uit bananen zeg in plaats van pisang en apenootjes in plaats van katjang, en wij thuis offi cieel kentangs, vlees en jus met groen te zonder boemboes eten, behalve op zondag "rijsttafel": rijst met bief stuk en groente zonder boemboes maar wel sambalbadjak zonder ba- wang poeti en vooral zonder trassi, en hoewel je tijdschrift mijns inziens meer uitgaat naar indische nederlanders van 1 procent hollands en 99 procent anak betoel, en ik al je "inheemse" woor den niet zou kunnen vertalen, kan ik je toch wel zeggen: ik hoef er alleen maar naar te raden en proeven doe ik het maar al te goed. Ik wist van het bestaan van Tong Tong niet af totdat iemand mij hier in Rome een bundel oude nummers gaf, die ik totaal heb uitgespeld. Ja, geproefd heb ik ons oude Indië, zo zelfs, dat de vele eetpartijen, die door al je verhalen verweven zitten me deden watertanden en ik dan maar bij gebrek aan beter een bord "nassi" ging maken uit een Hollandse pot, die bitter en zuur rook, sambel oelek als garnering. Eten in Indië was geen hon ger stillen, maar een hartstocht, die een belangrijk deel uitmaakte van het leven daar met de natuur. Ook ik en menig kind van toen als ik, ken de (clandestiene) gangen door de sawah's als mijn ouders de middagdut genoten, de geur van de kampong met zijn pa den van vochtige rode aarde, de oer gezellige bamboehuizen (groots vond ik die) in de schaduw van allerlei soor ten bomen. De stelerij van onrijpe mangga's, waar ik nooit buikpijn van heb gekregen ondanks de dringende waarschuwingen van mijn moeder, en alle vruchten die het lekkerst smaak ten als je ze zelf ergens had gekaapt. Hoe benijdde ik de katjongs op de ruggen van de karbouwen. Toen ik later, veel later, in Indië terugkwam, rook ik al dat ik in zeer vertrouwde omgeving was terugge keerd, toen de deur van het vliegtuig open ging. De hitte van het middaguur, waarvan de grond leek te trillen, de koele schaduw van de overkapping van een gebouw, de vele van ouds bekende bruine gezichten, het ssf ssf ssf van blote kakkies, de geur van een inheemse sigaret (een strootje), en warempel betjaksü, een opelet, klik klak klik klak van een sadootje, ijskoude stroop uit een van damp be slagen glas, door stoffige wegen rij dend en huizen zien met een erf en een platje, mannen in pyama's, mensen spiernaakt bruinglimmend badend in de kali, katjongs dansend erom heen, adoeh, mijn hart klopte extra van emo tie over zoveel vreugde! En 's avonds in de "mess" onder een klamboe, nee niet een witte met kanten stroken, 12 maar een van kaki-kleur met touwen aan de muur aan spijkers: luiste ren maar naar het concert buiten in de nacht van het grootse koor van de insecten en het tjik tjik tjik van de tjitjak. En 's morgens in de vroegte in de "voorgalerij" in kimono (housecoat dit keer) koffie slurpend de mensen voorbij zien gaan met hun toko op een bamboestengel, wiebelend in ritme in de dageraad. Dikwijls heb ik uitgeroepen, wanneer ik in het buitenland was, "eigenlijk is het hier kaal". Kaal!!? vroeg men dan met een aan zware geprikkeldheid grenzende verbazing. "Ja, want bij ons in Indië is veel meer afwisseling, om dat er veel meer soorten bomen en planten zijn, ik mis dat hier..." Nou, dat was me wat, meteen was men ijverig bezig om te zeggen hoeveel beuken, eiken, dennen er waren. "Ja maar dat is dan ook alles". Later heb ik met een juichkreet vastgesteld hoe zeer ik gelijk had, want in een boek van Haeckel (ongeveer in 't jaar 1900) over zijn reis naar "Insulinde" (hij heeft het ook over de gordel van sma ragd) ontwaarde ik: "Wat den Europe aan bij het betreden van het tropische oerbosch het eerst opvalt, zijn het buitengewoon groote aantal en de ver scheidenheid van soorten, die het vor men. Bij ons in Europa vinden wij hoofdzakelijk bosschen van ééne en kele boomsoort; onze schoone beu kenwouden bestaan uit één enkel soort beuken, de dennenbosschen uit één soort dennen enz. en zelfs in onze gemengde bosschen zijn meestal wei nig soorten geheel overheerschend, waarachter de twintig of dertig andere, afzonderlijk er tusschen staande, ge heel op den achtergrond treden. Hier in het tropische oerwoud bedraagt daarentegen het aantal verschillende boomsoorten vaak over de duizend, en deze staan zo door elkaar, dat men Voor Omega, Zenith en vele andere goede merk-horloges naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33£4 41 dikwijls na enkele schreden een do zijn andere ziet en lang zoeken kan, totdat men een tweede exemplaar van een en dezelfde soort vindt". Alsjeblieft! Maar als je het dan hebt over anaks Betawi, of dat er mensen kunnen zijn die jaren in Batavia hebben gewoond maar nooit echte anaks Betawi wor den het is maar waar en hoe je je jeugd hebt doorgebracht. Want im mers in die eerste jaren dat je het meest bevattelijk bent voor de natuur en alles om je heen en je al je zin tuigen gebruikt om het levensraadsel te ontdekken, houd je dat als belang rijkste herinnering later. En ik kan je wel vertellen dat ik ook dierbare her inneringen heb aan een hollands klas lokaal, muf ruikend, met een grote kolenkachel in de hoek, de meester achter zijn lessenaar en wij kinderen stiekum drop-etend en jaartallen ha tend, of Franse onregelmatige werk woorden opdreunend: maar de saam horigheid van de kinderziel in derge lijke situaties maakt het leven heerlijk boeiend. Of trappen maar op de fiets tegen regen en wind in, de regen jassen bol, de schooltas bungelend over het stuur, als acrobaten met losse handen rijden, stoep af stoep op of en er is zo veel! Maar denk aan al die arme millioe- nen, die geen Indische jeugd hebben gehad! Wat zijn wij bevoorrecht! Wij die omdat we kinderen waren niets te maken hadden met de maatschappelij ke glijbaan en spontaan onze eigen vrienden maakten. Zelfs de mommó uit de put had ik lief, al was het op een afstand, maar een put in een nieuw huis vond ik maar wat ongezellig. Het zal best dat de mensen van daar zich op gezette tijden als "displaced person" zouden hebben gevoeld. Dis criminatie is overal. Ik weet-nog dat 'n Protestantse familie niet wilde hebben dat hun kinderen omgingen met die van een Katholieke, zodat beide par tijen kinderen met een "waarom toch?" gevoel rondliepen, elkaar angstvallig mijdend voor eventuele besmetting. Maar later ook: je kunt niet met zo iemand omgaan of trouwen, want die behoort immers tot die en die groep. Mensen hebben altijd door alle tijden heen 'n aureool boven hun eigen kop geplaatst en het is immers wat de mensen ervan maakten? En je moet wel meedoen, soms, al denk je er in je hart het jouwe van Overal is het zo, bij zwart, geel, rood, blank, bruin, land, buurt, club (er is geen club in Holland die Ajax kan verslaan), huis gezin, schoolklas, ambtenarij, particu liere kantoren, vroeger, nu, gister, mor gen, Oost- West Het is maar wat je er zelf van maakt, das da-sein ist mit- sein, en poekoel teroes ja! Overal heb je gulle hartelijke mensen of gierige stiekummerds! In Indië hadden we de ruimte (vergelijk eens met Holland); in Indië hield de wijdse natuur je in zijn greep gevangen: "Non, nanti oedjan kras", zei de

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 12