KARTOE POS GAMBAR Door Dr. H. J. de Graaf De prentbriefkaart, bij ons, naar Duits voorbeeld, meestal bekend als aan- zichtskaart, is hier een drie kwart eeuw oud. In Indië is hij iets jonger. De oudste kaarten, die ik bezit, dateren uit het kroningsjaar 1898. Doch daarna zijn deze prentjes uitermate populair geworden. Dit is geen wonder! Alle Indië-vaarders laten veel neefjes en nichtjes achter, die natuurlijk snakken naar een levensteken van de verloren zoon, die naar dat rare land is getrokken. En daar de Indische lui niet de vlijtigste briefschrijvers zijn, is zo'n prentbriefkaart met Kartoe Pos en Alamat op de achterzijde een uitkomst. Reeds de stoombootmaatschappijen stelden kaarten beschikbaar van de havens die men aandeed in Egypte, Ceylon, Singapore en Java. Doch ook Indië zelf heeft er de nodige geproduceerd. De ileeroefaot'tioer The Boeroelioedoer Ook vóór zijn restauratie trok de Borobudur vele artisten, zoals deze briefkaart onthult. Zelfs heeft het maken van een imposant schilderij van een imposant monument nodig ge maakt dat de kunstenaar zijn schedeldak sierde met een voor de tropen imposant hoofddeksel, het kaasbolletje! Alle grote Europese uitgevers op Java e.e. hebben zich op de prentbrief kaart geworpen: Albrecht, Visser en Kolff te Weltevreden, Vorkink te Ban doeng, van Dorp te Semarang en v. Ingen te Soerabaja. Stel je eens voor, dat deftige uitgevers als Elsevier, Brill, Wolters of Nijhoff zich met die ordinaire "aangezichtskaarten" gingen bemoeien! Maar een Indische uitgeve rij was vooral in het begin een alle gaartje: een drukkerij gecombineerd met een boekhandel, een krant of een tijdschrift en soms nog een handel in schrijfbehoeften soms zelfs 'n "kunst handel". Daarom geneerden ze zich echt niet voor de prentbriefkaart. Ove rigens deden ze het in het groot. De drukkers in Weltevreden drukten niet enkel kaarten van Batavia en Omme landen, maar ook van de rest van Java, en zelfs van de "Buitenbezittingen", zoals die toen echt kolonialistisch heetten. Doch behalve de grote bazen in de hoofdplaatsen, wilden ook de kleine drukkertjes in de binnenlanden en op de buitenplaatsen een graantje mee pikken, zij het alleen voor plaatselijke behoeften. Daar had je b.v. de Firma Sigrist in de Vorstenlanden, die zich Kunsthandel" noemde; Massman Stroink te Semarang, de Boekhandel Vogel v/d Heyde Co. te Soerakarta, de N.V. Boek- Handelsdrukkerij vh. Thies Umbgrove te Soerabaja enz. Doch ook in de Buitengewesten schoot dit kruid welig op getuige de Ambon-, de Atjeh- en de Celebes-drukkerijen, resp. in Amboina, Koeta Radja en Ma kassar; Albert H. Tijnenberg te Pa- dang, Jean Alberti te Sabang en Oleh- leh, H. Ernst Co. te Medan, Swaab te Samarinda enz., enz. Soms zijn het niet eens echte druk kerijen of boekhandels die kaarten laten drukken, maar hotels op plaat sen, waar veel vreemdelingen komen, b.v. het hotel Bara Boedoer. Twee be heerders dier instelling, de heren J. Olbertz en D. B. Kool, lieten hun na men achter op een reeks zeer fraaie opnamen van de Bara Boedoer druk ken. Op één kaart van het zeer een- 6 voudige hotel staat de chef met twee man personeel tussen een paar Boed dhabeelden voor de ingang. Een leuk soevenier! Onder de talloze kaarten van de Bara-Boedoer wil ik er nog drie noemen. Vooreerst een heel oude, van vóór de restauratie, met het be kende theekoepeltje op de ingestorte noofdstoepa. Dan een kaart, waar men een aantal Javaanse vrouwen ijverig bezig ziet met bezempjes de reliëfs schoon te maken, onder streng toe zicht van een mandoer. Ten slotte een truc-kaart door Kool uitgegeven. Op het grote voetstuk zit een Europees kunstenaar met djas boeka en kaas bolletje achter een ezel het grootse monument natuurgetrouw uit te schil deren. En dat overdag op de gloeiende zwarte steen van de Bara Boedoer! Andere monumenten, b.v. die in Oost-Java, worden heel wat minder bezocht en dus minder vaak op kaar ten afgebeeld. Drukkers of hotelhou ders worden dan vervangen door foto grafen of beheerders van een chemi- caliënhandel (drogisterij). Tot de eer ste groep reken ik Jahn's Fotografisch Atelier te Malang, tot de 2e hoort Mevr. M. Bocage te zelfder plaatse, wellicht, 'n Ind. dame. Deze combinatie is best te begrijpen. De drogist levert de che micaliën, onmisbaar voor de fotograaf, en deze maakt de kiekjes, die hij niet zelf hoeft te laten reproduceren, doch door een drukker elders, ,soms zelfs in Nederland, laat afdrukken. Van het een komt men op het ander. Het si garenmagazijn de "Tabaksplant" te Djokja gaf kaarten met viertalige op schriften enkel uit, om zijn omzet te vergroten. Eén firma noemt trots de fotograaf, die hem de foto's geleverd heeft, de bekende Keasberry. Naast Europeanen treden, ofschoon wat meer bescheiden, ook Chinese firma's naar voren. Een der eersten moet Sie Dhian Ho in Solo geweest zijn, die zich „Importatie" noemt, een zelf gevonden woord, waarmede wel importzaak bedoeld wordt. Deze voor zag zijn prentbriefkaarten van Ma- leise bijschriften, wat maar zelden na volging vond. Allen heeft overtroffen de Firma Tio Tek Hong in Weltevreden, zich noemende: Handel in muziek-, speel-, kunst-, jacht-, kantoor-, toilet- en luxe artikelen, later, wat korter en krachti ger: Special Depot of Java Post Cards. Inderdaad heeft Tio Tek Hong ontel bare kaarten, vaak in series het licht doen zien, tot zelfs over de uithoeken van de Archipel. Ik herinner mij o.a. kaarten uit het thans zo druk bespro-

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 6