Deze nieuwe reproductietechniek verhoogde natuurlijk de status der fotografen, zodat zij hun bedrijfje naar het voorbeeld van de film een Studio gaan noemen, b.v. Studio Songgoriti (in Oost-Java) en zelfs Copyright op eisten. Men ziet het, Indië wil ook hier bij blijven. Wat de voorstellingen op de kaarten betreft, de uitgevers willen hun pro- dukt zo lang mogelijk verkoopbaar houden, zodat ze gewoonlijk slechts blijvende objecten, dus: stadsgezich ten, landschappen, monumenten enz. of vaste gebruiken als: folklore, volks feesten, en dgl. laten afbeelden. Af en toe werd van deze regel afgeweken, n.l. bij zéér bijzondere feiten, die slechts voor korte tijd, maar dan ook zéér actueel zijn, en daarna bij de geschiedenis worden opgeborgen, b.v. pasar malam's, Oranjefeesten, natuur rampen als de uitbarsting van de Me- rapi enz. Een zelfde verschijnsel doet zich ook hier te lande voor. Dit neemt niet weg, dat er bij tijden soms heel curieuze kaarten het licht hebben gezien. Kerkhoven en graven worden meer dan eens afgebeeld, m.n. die van Chinezen en Indonesiërs, die nl. in 't oog van de doorsnee-Westerling iets eigenaardigs hadden. Europese kerkhoven komen zelden of nooit voor, tenzij het kerkhofje der G.G.'s te Bui tenzorg. Ook begrafenissen worden afge beeld, vooral de ouderwetse Chinese met al hun wonderlijke pracht en praal. Een enkele maal verschijnt 'n inheem se begrafenisstoet op een kaart, t.w. die van de Raden Ajoe te Soerabaja. Dan heeft de strafrechtspraak bij zonder de aandacht. Wat zegt U van een prentje van de boei in Tegal? Iets voor U? Of een tuchtiging van een kettingganger met rotanslagen? Capi- tale executies komen ten minste niet voor, zoals b.v. op een Egyptische kaart, waar de galg al klaar staat, op Chinese kaarten, waar de schuldigen getjintangd of onthoofd worden, of op Turkse kaarten, waar men struikrovers koppen ziet prijken op de spijlen van een hek, ter lering en waarschuwing. Aardige onderwerpen voor een felici tatiekaartje! Neen, geef me dan maar liever die natuurkinderen uit Mentawei, gezeten op de koekoek van een van H.M.'s bodems, enkel met lendedoek of gras japon, volkomen tevreden en opge wekt. Of die ellendige opiumschuiver, vel over been, bezig met zijn ramp zalig tijdverdrijf. Dan wel een der laat ste Chinese particuliere pandhuizen, "Pachtgade" met een bord, waarop de tijd der vergunning „Tahon 1901 1902 sampe 31 Maart 1903". Toen kwamen n.l. de Gouvernementspandhuizen de particuliere pandjeshuizen vervangen. Enige bijzondere series of collecties zijn de volgende: Ik bezit een stel van 36 kaarten, ge titeld: Oud Deli, reproducties van een aantal foto's in de jaren 1870-80 in het tabaksland gemaakt. Merkwaardig is, ,dat juist in de jongste van Indië's grote steden zulk een historische reeks moest verschijnen. De uitvoe ring is uitstekend. Het jaar 1919, toen Batavia 300 jaar bestond, gaf aanleiding tot de publi catie van twee series. De eerste, zon der vermelding van uitgever of druk ker, geeft reproducties naar oude 17e en 18e-eeuwse afbeeldingen van Oud Batavia. De tweede is een reeks van grappige silhouetten, alle betrekking hebbende op J.Pz. Coen en zijn tijd. Als uitgever meldt een rood stempel: The Office Appliances Co. Ltd. Welte vreden Batavia, maar wat dat pre cies geweest is, ontgaat mij. In 1941 zag ik in de Bandoengse kantine een hele rij alleraardigste wandschilderingen, betrekking hebben de op het Indische soldatenleven. He laas heeft de Jap ze grondig vernield. Doch er was een serie prentbriefkaar ten van gemaakt, die, als ik ze al ge- BOEKHANDEL TONG TONG biedt U een ruime keuze uit wer ken op historisch gebied Nederlands-indië onder de Ja panse bezetting 1942- 1945 samengesteld onder leiding van Prof. I. J. Brugmans f 40, Herinneringen Jhr. Mr. B. C. de Jongef 41, Het Koninkrijk der Nederlanden in de tweede wereldoorlog Deel I, Voorspel 17,50 Omwenteling in Indonesië John Hughes 17,50 Geschiedenis van Indonesië Dr. H. J. de Graaf 15, Alles inclusief porto. kocht had, toch verloren zouden zijn gegaan. Levendig herinner ik mij het tafreel van de reusachtige injectiespuit en zijn fatale gevolgen op de boven arm van een patiënt! Zou zo'n serie kaarten nog te krijgen zijn? Omstreeks 1930 woonde ik op Senen een voorstelling bij van de film Njai Dasi- mah 100% Betawi en een tijd later kocht ik een hele serie kaar ten naar die film, keurig uitgevoerd. Ze hadden best als illustratie bij de laatste druk van dit po pulaire boek kunnen dienen. Na de oorlog zijn voor onze militairen in Indië nog enige series leuke kaarten versche nen, waarvan ik slechts die van V. Basel noem, uitgave I. A. G. Ban doeng voor de Nimef. Waarom heeft het verzamelen van oude Indische prentbriefkaar ten zin? In de eerste plaats helpen ze de herinnering aan het ou de Indië bewaren, net als boeken en plaat werken dat doen. Doch vaak vindt men op de kaarten gebouwen straten of landschappen Briefkaarten werden zelfs gemaakt ran het treurspel Njai Dasima, waar ook stamboel- uitvoeringen van gegeven werden, die de bezoekers tranen met tuiten deden schreien. Al zou men het niet zeggen bij dit vermakelijke plaatje, waarop Koentoem de schone Dasima voorop gaat met een obor, en de lugubere Poeasa achter haar gaat om haar straks neer te slaan en de keel door te snijden. Het brave manneke op deze briefkaart achten wij echter nog tot het slachten van een kip niet in staat. Maar toch wel jammer dat zulke briefkaarten al lang niet meer gemaakt worden! 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 8