H.B.S. BANDOENG, Billitonstraat 1925. Afhaal-restaurant „TANTE TRUUS en PAATJE" De foto was al onduidelijk en is door de raster-clichering voor het afdrukken nóg onduidelijker geworden. Toch sta je verbaasd hoe een gelaatsstructuur door de tijden heen direct herkenbaar kan blijven. Helemaal rechts b.v. staat Eppo Doeve, de bekende kunstenaar en illustrator, die o.a. veel Nederland se bankbiljetten getekend heeft. Zelfs wie hem niet in die HBS-dagen gekend heeft, herkent hem hier direct! Zo ook de jongeman naast hem: Archie Boo- gaardt, thans burgemeester van Rijs wijk. Al zit er (op de foto) een vlekje op z'n kop, je haalt hem er zó uit! Wie Archie Bogaardt NU van nabij kent, zal zich onwillekeurig afvragen of zijn saudara kentel van vandaag, Pierre Ursone, óók op die foto staat. Ja betoel, hij staat erop. Even zoeken: van het linker neutje op de voorgrond naar boven tot dat smalle muurvlak tussen twee ramen. Daar staan twee jongelui tegen geleund, één met das, één met toetoep. Daarvóór staan twee jongelui schuins achter elkaar: een donkere jongen met das en daarachter half zichtbaar een andere jongeman met krullend haar. Dat is Pierre Ur sone. Wie een beetje afweet van de grote bouw-concerns in Nederland, weet dat Pierre Gedelegeerd Commis saris is van één der grootste: de Hol landse Beton Groep. Boleh bilang te vreden, zegt men... Misschien vraagt U zich dan nog even af wie die "donkere jongen" is vlak voor Ursóne. En of die het ook ver gebracht heeft in de wereld. Nee. Hij kon niet. Hij stierf al in 1942. Dat wil zeggen: hij sneuvelde op 8 maart 1942, toen hij als oorlogsvlieger onbe vreesd in een Brewster opsteeg om een escadron Japanse Navy-O's te be vechten. Hebt U zo'n gevecht wel eens gezien? Ik wel. Twee keer. Je bijt nóg op je onderlip van machteloze rade loosheid als je daaraan denkt. Zó kansloos. Zo tragisch kansloos. En zo eindeloos branie! 12 Ja, hij werd afgeschoten en verloor zijn jonge, sterke, moedige, veelbelo vende leven. Hij heette Jaap van Hels- dingen. Ja, drager van een prominente Indische naam. Bon sang ne peut men- tir! Hij kreeg de Militaire Willems Or de. Nog steeds decoreert deze MWO hem én zijn HBS. Saluut! Sindsdien heb je elk jaar weer als er Nationale Herdenkingen waren van gevallenen in de Tweede Wereldoor log, gehoopt dat ook Indische geval lenen herdacht zouden worden. Met één regel toespraak, met één krans, met één naam al zou die ook sym bolisch genoemd worden voor allen die hun leven gaven. Jaar na jaar ver wachtte je dat. Vijf-en-twintig jaren lang. Suf hè? Indië is immers betoel helemaal voorbij? Zelfs WIJ, Indisch- gasten knikken maar al te gretig van ja, immers? Wat moet je dan van an deren verwachten? Dus: voor ons en van ons geen herdenkingen! Tragisch? Tragisch is niet ons ver lies van bezittingen. Tragisch is niet ons verlies van onze "Tanah toempah darah". Tragisch is niet ons verlies van broertjes en schoolvrienden. Tragisch voorwaar is het verlies van ons eiqen hart. Want als we het nóg hadden, we zouden een beetje pijn gevoeld heb ben, als we luisteren naar de eerbe wijzen in schrift en film voor de Britse helden van de Slag om Engeland. Ja voor de oorlogsvliegers van Duitsland en zelfs van Japan. En voor onze eigen jongens geen woord! En niemand had ongelijker kansen, niemand had waar achtiger onverschrokkenheid, plichts besef en trouw! (En waaróm is een Samboedjo Hoerip door vriend en vij and, ja schijnbaar door zijn broeders, vergeten? Hij sneuvelde bij Moear). Oef, herinnering kan bitter zijn! Zie je hoe zo'n simpele schoolfoto, zelfs al is hij maar uit een voorbij In- Stuyvesantplein 13 Den Haag Tel. 070-83 98 53 biedt U dagelijks: een compleet Toeristen-menu voor 7,50 n.l. schaaltje Gado-gado nasi koening met toebehoren pisang goreng (bananen beignet) NEEM EEN GEMAKKELIJKE DAG MAAK ER EEN FEESTDAG VAN I Tante Truus en Paatje staan dagelijks voor U klaar met een keur van Indische hoofd- en bijgerechten, nassi goreng en bahmi, hartige hapjes, etc., etc. Openingsuren: 11.30 - 6 uur n.m. Even bellen en afspreken en dan staat het klaar om mee te nemen

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 12