'WAPENE MARTIJN' PAS OP! TONG TONG VRIENDEN IN DIT NUMMER WORDT 3 MAAL EEN AANSLAG OP UW BEURS GEPLEEGD! 1. Aankondiging abonnementsprijs verhoging. Onontkoombaar voor Tong Tong. (pag. 4) 2. Intekening voor deelname aan een Indisch herdenkings-manifesto. (pag. 10) 3. Deelname aan een actie voor "poekoel teroes tot voorbij ons leven", (pag. 5) Toch geven de antwoorden op deze drie vragen uitsluitsel op maar één vraag: is de Indische groep al definitief "voorbij" of zit er nog een grote portie dadendrang in ons? Laat horen! Lees de drie desbetreffende berichten goed. Betreur het niet dat het geen mooie verhaaltjes zijn van vroeger. Af en toe moeten we breed en vast in het leven van NU staan om niet al te zweverig te worden De lange warme milde zomer is nu toch zeker voorbij. Nog vele jaren lang zullen de mensen met dankbaarheid terugdenken aan deze zomer, zo zon der wind en regen, zonder kou. Nu de winter voor de deur staat, zullen velen verlangen naar een soort winterslaap. Net als dieren. Met min der activiteit en zeker minder opwin ding. Het is een wet voor zelfbehoud van het individu en voor de soort. Helaas is deze rust voor de wereld der mensen niet weggelegd. Wie aan dachtig in pers, publiciteit en kennis sen- en werkkringen de stemming ge peild heeft, de aard der discussies onderzocht, weet dat er weer wat broeit de komende winter. En dat zure ontevredenheid en onbarmhartige on verdraagzaamheid weer als twistzieke, loeiende winden door de straten bla zen zullen. Wie heel lang in Holland zit (en eventueel in de geschiedenis terug bladert) zal merken dat hier niets aan te doen is. Het is niet alleen het geo grafische, maar ook het geestelijke klimaat. Ook onze eerste minister sig naleerde onlangs het gebrek aan ver draagzaamheid in ons volk. Hoe ver wij ook in de historie teruggaan, twist en onverdraagzaamheid vinden wij te rug. Zelfs al omstreeks het jaar 1300 dichtte Jacob van Maerlant in een on sterfelijk waarschuwingsgedicht: "Wa- pene Martijn! Hoe salt gaen Can de waerelt iet lange staan in dus cran- cken love?" Martijn was een veel voor komende naam in de Lage Landen in de Middeleeuwen. Men kan zeggen dat met deze naam de gemiddelde burger werd bedoeld. En Maerlant's gedicht zegt dus: "Wees waakzaam, medebur ger! Hoe moet het toch met ons gaan? Kan de wereld iets langer bestaan, als onze (naasten-) liefde zo ziek is?" Driehonderd jaar later vestigde een andere kunstenaar de aandacht op hardvochtigheid en wreedheid in zijn tijd. Al realiseren velen zich dat niet, die bij de naam Pieter Brueghel al leen maar denken aan schilderijen van braspartijen. Maar indringelijk en on vergeeflijk zijn ook de schilderijen van deernis en kommer: van blinden die elkaar in de gracht leiden, van vrese lijk verminkte bedelaars, wier voeten in barre winters afgevroren zijn, die alle getuigen van gebrek aan naasten liefde. We leven nu in de twintigste eeuw in een rijkdom van onstellender af metingen dan zelfs Brueghel verzinnen kon. En nochtans leven de heksenver volgingen, de schandpaal en het blok wéér, al is het nu netjes in pers en TV. Terwijl we zo zoetjes aan al weten, dat het inderdaad niet gaat om de strafbare feiten zelf nóch om de strafbare personen (want met elke nieuwe generatie komen weer nieuwe zondaren) maar om de meedogen loze wrede vervolglust die voortdurend nieuwe haat en wraakzucht opwekt. En om een primitieve mentaliteit, die er kennelijk behagen in schept om andere mensen pijn te doen, erger dan voorheen op het galgenveld: nu in de huiskamer. We weten het allemaal goed (al dis cussieren we er niet langer meer over) en vragen ons op zijn hoogst nog af: wat kan ik er tegen doen? We weten dat we weerloos zijn. Er kan alleen maar één raad gegeven worden: DOE NIET MEE. Doe niet mee óók stenen te gooien op een medemens, zelfs al is hij zon daar. En knik zelfs niet "ja" als U ge vraagd wordt te beamen of het goed is dat een medemens gehangen, gege seld of verstoten wordt. Wat 2000 jaar na Christus terugkomt uit barbaarse nevelen van het verleden is de Wraakzucht. En wat de historie der mensheid telkens weer leert over en door culturen en godsdiensten heen is dat wraakzucht altijd weer alles vernietigt (ook al noemt men het "rechtvaardigheid"). Wat de geschiedenis óók leert, is dat niet alles verloren gaat als er maar érgens een sprankje liefde (naasten liefde, erbarmen) is blijven bestaan. Want zeven eeuwen na Jacob van Maerlant leeft zijn wereld nóg. Omdat ergens altijd weer kleine kernen van mensengroepen elkander behoedden, spaarden, vergaven. En de Indische groep mag dan een kleine (en desnoods schuldige!) groep zijn, als zij vergeven kan, als zij wei gert mee te doen met wraak en ver gelding, dan is hier een sprankje menslievendheid geboren dat overle ven zal. T.R. Goed lezen "In de maak" is een Vereniging van Tong Tong vrienden, een vereniging (met rechtspersoon alszodanig) die zich ten doel stelt alle thans "losse" abonnees van dit tijdschrift gezamen lijk enige actieve binding te geven, die vooral in tijden van nood van grote waarde kan zijn. Enkele juristen zijn reeds met de voorbereiding bezig. Voorop is gesteld dat dit lidmaatschap geen (noemens waardige) extra lasten met zich mee mag brengen, dus b.v. niet meer mag kosten dan 1,(één gulden) per jaar. Om die reden zullen dus onder meer administratieve kosten zo laag mogelijk moeten zijn, zodat men voor (sporadische) mededelingen gebruik maakt van de kolommen van dit blad. In het kader van het normale ver- enigingsbestaan kunnen dan vele ac tiviteiten ontplooid worden, die niet ondergebracht kunnen worden onder het dak van een tijdschrift. De vereniging zal normale statuten, huishoudelijke reglementen en andere vormen van verenigingsleven hebben, waarbij men buiten elke vorm van poli tiek blijft en de ideeën van Tong Tong verder uitdraagt. De vereniging kan als de N.V. (en daarmee het tijdschrift) door welke oorzaken ook ten gronde mocht gaan in een algemene vergadering direct maatregelen treffen om andere activi teiten te ontwikkelen in de geest van Tong Tong. Met andere woorden: de lezers van het blad stellen hun eigen "djaga" aan over de toekomst van hun blad. Latere berichten zullen spoedig vol gen. De Directie van Tong Tong 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 3