'WAPENE MARTIJN'
PAS OP!
TONG TONG
VRIENDEN
IN DIT NUMMER WORDT 3 MAAL EEN AANSLAG
OP UW BEURS GEPLEEGD!
1. Aankondiging abonnementsprijs verhoging. Onontkoombaar voor
Tong Tong. (pag. 4)
2. Intekening voor deelname aan een Indisch herdenkings-manifesto.
(pag. 10)
3. Deelname aan een actie voor "poekoel teroes tot voorbij ons
leven", (pag. 5)
Toch geven de antwoorden op deze drie vragen uitsluitsel op maar
één vraag: is de Indische groep al definitief "voorbij" of zit er nog
een grote portie dadendrang in ons? Laat horen!
Lees de drie desbetreffende berichten goed. Betreur het niet dat
het geen mooie verhaaltjes zijn van vroeger. Af en toe moeten we
breed en vast in het leven van NU staan om niet al te zweverig te
worden
De lange warme milde zomer is nu
toch zeker voorbij. Nog vele jaren lang
zullen de mensen met dankbaarheid
terugdenken aan deze zomer, zo zon
der wind en regen, zonder kou.
Nu de winter voor de deur staat,
zullen velen verlangen naar een soort
winterslaap. Net als dieren. Met min
der activiteit en zeker minder opwin
ding. Het is een wet voor zelfbehoud
van het individu en voor de soort.
Helaas is deze rust voor de wereld
der mensen niet weggelegd. Wie aan
dachtig in pers, publiciteit en kennis
sen- en werkkringen de stemming ge
peild heeft, de aard der discussies
onderzocht, weet dat er weer wat
broeit de komende winter. En dat zure
ontevredenheid en onbarmhartige on
verdraagzaamheid weer als twistzieke,
loeiende winden door de straten bla
zen zullen.
Wie heel lang in Holland zit (en
eventueel in de geschiedenis terug
bladert) zal merken dat hier niets aan
te doen is. Het is niet alleen het geo
grafische, maar ook het geestelijke
klimaat. Ook onze eerste minister sig
naleerde onlangs het gebrek aan ver
draagzaamheid in ons volk. Hoe ver
wij ook in de historie teruggaan, twist
en onverdraagzaamheid vinden wij te
rug. Zelfs al omstreeks het jaar 1300
dichtte Jacob van Maerlant in een on
sterfelijk waarschuwingsgedicht: "Wa-
pene Martijn! Hoe salt gaen Can de
waerelt iet lange staan in dus cran-
cken love?" Martijn was een veel voor
komende naam in de Lage Landen in
de Middeleeuwen. Men kan zeggen dat
met deze naam de gemiddelde burger
werd bedoeld. En Maerlant's gedicht
zegt dus: "Wees waakzaam, medebur
ger! Hoe moet het toch met ons gaan?
Kan de wereld iets langer bestaan,
als onze (naasten-) liefde zo ziek is?"
Driehonderd jaar later vestigde een
andere kunstenaar de aandacht op
hardvochtigheid en wreedheid in zijn
tijd. Al realiseren velen zich dat niet,
die bij de naam Pieter Brueghel al
leen maar denken aan schilderijen van
braspartijen. Maar indringelijk en on
vergeeflijk zijn ook de schilderijen van
deernis en kommer: van blinden die
elkaar in de gracht leiden, van vrese
lijk verminkte bedelaars, wier voeten
in barre winters afgevroren zijn, die
alle getuigen van gebrek aan naasten
liefde.
We leven nu in de twintigste eeuw
in een rijkdom van onstellender af
metingen dan zelfs Brueghel verzinnen
kon. En nochtans leven de heksenver
volgingen, de schandpaal en het blok
wéér, al is het nu netjes in pers en
TV. Terwijl we zo zoetjes aan al weten,
dat het inderdaad niet gaat om de
strafbare feiten zelf nóch om de
strafbare personen (want met elke
nieuwe generatie komen weer nieuwe
zondaren) maar om de meedogen
loze wrede vervolglust die voortdurend
nieuwe haat en wraakzucht opwekt.
En om een primitieve mentaliteit, die
er kennelijk behagen in schept om
andere mensen pijn te doen, erger dan
voorheen op het galgenveld: nu in de
huiskamer.
We weten het allemaal goed (al dis
cussieren we er niet langer meer over)
en vragen ons op zijn hoogst nog af:
wat kan ik er tegen doen? We weten
dat we weerloos zijn. Er kan alleen
maar één raad gegeven worden:
DOE NIET MEE.
Doe niet mee óók stenen te gooien
op een medemens, zelfs al is hij zon
daar.
En knik zelfs niet "ja" als U ge
vraagd wordt te beamen of het goed
is dat een medemens gehangen, gege
seld of verstoten wordt.
Wat 2000 jaar na Christus terugkomt
uit barbaarse nevelen van het verleden
is de Wraakzucht. En wat de historie
der mensheid telkens weer leert
over en door culturen en godsdiensten
heen is dat wraakzucht altijd weer
alles vernietigt (ook al noemt men het
"rechtvaardigheid").
Wat de geschiedenis óók leert, is
dat niet alles verloren gaat als er maar
érgens een sprankje liefde (naasten
liefde, erbarmen) is blijven bestaan.
Want zeven eeuwen na Jacob van
Maerlant leeft zijn wereld nóg. Omdat
ergens altijd weer kleine kernen van
mensengroepen elkander behoedden,
spaarden, vergaven.
En de Indische groep mag dan een
kleine (en desnoods schuldige!) groep
zijn, als zij vergeven kan, als zij wei
gert mee te doen met wraak en ver
gelding, dan is hier een sprankje
menslievendheid geboren dat overle
ven zal. T.R.
Goed lezen
"In de maak" is een Vereniging van
Tong Tong vrienden, een vereniging
(met rechtspersoon alszodanig) die
zich ten doel stelt alle thans "losse"
abonnees van dit tijdschrift gezamen
lijk enige actieve binding te geven, die
vooral in tijden van nood van grote
waarde kan zijn.
Enkele juristen zijn reeds met de
voorbereiding bezig. Voorop is gesteld
dat dit lidmaatschap geen (noemens
waardige) extra lasten met zich mee
mag brengen, dus b.v. niet meer mag
kosten dan 1,(één gulden) per
jaar. Om die reden zullen dus onder
meer administratieve kosten zo laag
mogelijk moeten zijn, zodat men voor
(sporadische) mededelingen gebruik
maakt van de kolommen van dit blad.
In het kader van het normale ver-
enigingsbestaan kunnen dan vele ac
tiviteiten ontplooid worden, die niet
ondergebracht kunnen worden onder
het dak van een tijdschrift.
De vereniging zal normale statuten,
huishoudelijke reglementen en andere
vormen van verenigingsleven hebben,
waarbij men buiten elke vorm van poli
tiek blijft en de ideeën van Tong Tong
verder uitdraagt.
De vereniging kan als de N.V.
(en daarmee het tijdschrift) door welke
oorzaken ook ten gronde mocht gaan
in een algemene vergadering direct
maatregelen treffen om andere activi
teiten te ontwikkelen in de geest van
Tong Tong. Met andere woorden: de
lezers van het blad stellen hun eigen
"djaga" aan over de toekomst van hun
blad.
Latere berichten zullen spoedig vol
gen.
De Directie van Tong Tong
3