TOENGGOE MATI OF HIDOEP TEROES?
Mag wel af en toe een beetje persoonlijk worden en
rechtstreeks tot U het woord richten, ja lezer?
Uit de vele brieven die ik ontvang en gesprekken die
ik met U voer, krijg ik de vervelende (hoewel begrijpelijke)
indruk, dat velen van ons meestal alleen maar denken in
termen van "zo lang ik leef"...en aangezien mijn leef-tijd
niet lang meer is, denk ik alleen in één dominerend pa
troon: "ik leef toch alleen maar mijn tijd uit (en niemand
kan me meer gebruiken), dus pieker ik ook maar niet
verder, span me nergens voor in en wacht op het tijdstip
dat alles voor mij afgelopen is"...
Oef, de oude olifant voelt zijn einde naderen en zoekt
het laatste isolement...
Is dat zo?
Wel, als dat zo is, geldt dat voor ieder mens, en is ieder
mensenleven een "Unvollendete" waar we net zo goed nu
mee kunnen uitscheiden als later. Ook voor Tjalie. Ook
voor degenen die U het meest na staan.
Rustig ontdekken we dan een aloude waarheid, die geldt
voor alle mensen, alle tijden door: vroeger of later kunnen
we er allemaal "met recht" over denken om maar helemaal
niets meer te doen en te gaan "toenggoe mati". Daarbij
kunnen we dan weemoedig onze herinneringen terug laten
gaan over ons leven, en het betreuren hoeveel kansen
we gemist hebben om wat goeds te doen voor anderen.
In feite is dit een zó bekende instelling, ook voor de In
dische burgerij in Nederland, dat het vaak het hoofdken
merk lijkt van de hele groep! En dat dit inderdaad "ver
klaart" waarom de Indische groep sociaal of cultureel zo
weinig presteert: immers al te oud, Lie! Immers toenggoe
mati, Lie...!
En inderdaad schuift schijnbaar de hele Indische burgerij
kansloos de Vergetelheid in. En laat niets na...
Is dat zó natuurlijk? Doen we NIETS meer? Of zouden wij
allemaal samen (althans alle Tong Tong-ers) niet in dit
weerloze Toenggoe Mati althans nog één daad opbrengen,
één kleine daad maar, en alleen één keer maar en dan
heus nooit meer, die wél groot kan zijn? En ons wél voor
bij kan leven tot vér voor bij onze "toenggoe mati" en
voorbij onze "mati" op de koop toe? En duizenden na
ons troost en vriendschap en redding kan brengen zodat
wij en Tong Tong en onze geest in Tong Tong
blijven voortleven na onze dood? Kan dat?
Ja het kan!
Als wij voor één enkele keer ALLEMAAL tien pop op
tafel leggen voor de vorming van een TONG TONG
FONDS, waarmede wij dus in één keer op slag 6000 maal
f 10,f 60.000,op tafel leggen, dat wil zeggen, op
een goede Bank, van waaruit ELKE MAAND ongeveer
f 300,AAN ZUIVERE RENTE naar Indonesië kan gaan,
die verdeeld wordt in twee gelijke porties die verdeeld
worden onder 1. de Bond Oud-Steurtjes in Indonesië en
2. De GIKI, dus de leerlingen van de Indonesische voort
zetting van de oude IEV Scholen.
Let dus wel: het door ons bijeen gebrachte kapitaal blijft
onberoerd; alleen de rente gaat elke maand op reis. Uw
gift, lezer, blijft hier gewoon als een manggaboom staan
en geeft "alleen maar vruchten" af, keer op keer op keer.
U gaat heen en komt niet weer, maar Uw manggaboom
blijft. En geeft vruchten ver na Uw tijd.
Voelt U zich dan prettig als U dat weet? Kan De Oude
Olifant rustiger en tevredener naar zijn Laatste Slaap gaan
(de slaap van alle leven op aarde), als hij weet dat een
symbool van zijn behoedende geest werkzaam blijft voort
leven tot ver na zijn dood?
Ja, nietwaar? "Toenggoe Mati" hoeft niet leeg te blijven!
Ajo, anak-anak-kóe, nog één keer!
Niet rusten voor de zestigduizend pop vol is. En hoe
gauwer U helpt, hoe langer U daarna in tevredenheid kunt
rusten!
Verder vooruit regelend:
a. Het geld berust bij een nader bekend te maken Bank
onder toezicht van de directie/redactie van ons tijdschrift
Tong Tong, onder één beding: dat hiervan niets af mag,
maar wel bij kan.
b. Als dit tijdschrift valt of overlijdt, wordt het toezicht
overgenomen door de vereniging van Tong Tong Vrienden
(zie elders in dit nummer),
c. En als ook aan het leven van deze vereniging een
einde komt, wordt het geld in twee gelijke helften over
gemaakt aan BOS en GIKI, onder beding dat als het geld
het land niet uit mag gaan, men er in Nederland over be
schikken kan voor elk gewenst doel (aankoop levensmid
delen, boeken, enz.).
U zegt nu toch niet: "Ja, maar dan zijn wij de controle
kwijt", ja lezer? Als Indischman willen wij niet eeuwig
patroniseren. En hebben wij vertrouwen in hen die wij
helpen. Als uiteindelijk dus het hele kapitaal bij BOS en
GIKI terecht komt, wéten wij dat het goed terecht komt.
Misschien wel beter dan wij ooit zelf hadden kunnen doen.
Dus blijft het: selamat djalan!
Aangezien gedurende de vormings-periode van het fonds
(dus als er nog geen definitieve "eigenaar" is van het
geld) ergens zal moeten worden vastgelegd wie tot dat
definitieve moment storter (dus bezitter) van zijn schenking
is, zal gedurende de hele stortingsperiode in Tong Tong
de lijst verschijnen van alle namen van storters. Zij zijn
a.h.w. de "stortingsbewijzen" voor de "administratieve
fondsvorming". Want er kan zelfs in deze korte periode
"van alles gebeuren", en rekenschap moet van het eerste
moment af bestaan.
Het ligt in ons voornemen dit vriendschapsbetoon van
Tong Tong dit jaar aan te bieden als Tong Tong Kerst
geschenk aan BOS en GIKI. Dan kan het overschrijven
van het totale bedrag per 1 januari 1970 plaatshebben van
Tong Tong naar de Bank. Goed begin van het Nieuwe Jaar!
Waarom zo gauw?
Omdat wij alle Tong Tong-lezers van nu willen laten
meedoen. Niet te lang wachten tot ze door Hun Tijd achter
haald zijn. Want mede dankzij hen komt met onze kleine
vriendschapsdaad een Grote Sprong vooruit tot "De Tijd
Na Ons". En daar wilt U toch beslist aan meedoen, ja?
Ajo, tot habis boelan toe heeft U de tijd (en aan
"kedjepit-zitters" willen we graag ouwerwets perskot ge
ven; maar stuur dan een briefkaartje met Uw aanbieding
voor afbetaling! Onder ons, toch? Dus niet maloe-koetjing,
ja?).
Ajo!
Tien pop maar!
Eén keer maar!
Maar allemaal.
Want dat maakt ZESTIG DUIZEND GULDEN teroes-
teroes-teroes!...
Toenggoe mati?
Wah even, Peh! T.R.
5