DE SEKATEN IN DE VORSTENLANDEN Door Dr. H. J. de Graaf Een met bloemen versierde spijsberg, de verbondenheid van de vorst met zijn volk symboliserend, wordt in optocht van de kraton in Djokja naar de moskee gedragen, waar de gaven van de sultan verdeeld worden onder het volk. Bekend zijn de Vorstenlandse sekatèns, de jaarlijkse "kermissen", die het "eerste godsdienstige feest" van het jaar vergezellen. Men viert dan de ge boortedag, tevens sterfdag van de profeet Mohammed, de 12e van de maand Rabingoelawal. Vandaar de naam Moeloed, een verbastering van een Arabisch woord, dat geboorte betekent. Aan de sterfdag wordt niet bijzonder gedacht. Oorspronkelijk moet het een oeroud Javaans feest geweest zijn, dat reeds vóór de komst van de Islam op Java gevierd werd. De kern van het feest is een ge meenschappelijke maaltijd van de Vorst met al zijn familieleden en onder danen. De Moslimse opvatting is, dat de Vorst daarbij milddadigheid be wijst aan zijn onderdanen, doch de oudste opvatting zal wel zijn, dat door dit maal de eenheid tussen Vorst en onderdanen versterkt werd, waarbij men denke aan de zéér bijzondere positie van de Vorst in het staats- en wereldbestel, uitgedrukt in zijn ver heven namen: Pakoe-Boewana: spij ker, as der wereld; Amangkoe-Boewa- na: Hij die de wereld op zijn schoot draagt. De Vorst laat op de grote feestdag de z.g. spijsbergen, die menig bewoner der Vorstenlanden zich nog wel zal herinneren, in een grote optocht naar de moskee dragen. Daar wordt het eetbare verdeeld onder degenen, die er aanspraak op kunnen maken. Ook de moskeegemeenschap krijgt haar aandeel. Juist omdat dit gewijde maal uitgaat van de Vorst, kan het alleen plaats vinden in de rijkshofsteden, dus enkel in de Vorstenlanden, met inbe grip van Tjerebon, waar ook vorsten zijn met een sterk ineen geschrompel de macht. Eens in de acht jaar gaat de Vorst persoonlijk naar de moskee en neemt daar deel aan de gemeenschappelijke maaltijd in de soerambi (of voorhal der moskee). In dat jaar, Dal geheten, moeten ook 's Vorsten landhuurders mee in de stoet optrekken en ik her inner mij nog uit 1940 hoe deze heren in zwart pakejan deftig over de gloe iende aloen-aloen naar de moskee wandelden. In de"week, die aan het grote feest vooraf gaat, dus van 6 tot 12 Rabin goelawal worden voortdurend twee gamelanstellen bespeeld, kjai Sekati geheten. Alle andere gamelans moeten in die tijd zwijgen. Doch deze game lans, die gewoonlijk in een kratonge bouw bewaard worden, staan dan aan weerszijden van de moskee op het moskee terrein, waar er zes dagen en nachten op gespeeld wordt. Het is begrijpelijk dat de Moslims met deze inbreuk op de Islamitische gewoonte, n.l. muziek bij de moskee, enigszins verlegen zitten. Zij geven er daarom een historische verklaring voor. De eerste Moslimse vorst van De- mak, die men gewoonlijk radèn Patah noemt, betreurde het, dat zo weinig mensen naar de door hem gestichte moskee kwamen. Daar hij de voorlief de der Javanen voor gamelanmuziek kende, liet hij voor het feest van Mo hammed's geboorte op de gamelan spelen, ten einde de bevolking naar de moskee te lokken. Daar werd dan de levensgeschiedenis van de Profeet voorgedragen, wat aanleiding zou kun nen geven, dat men zich tot de Islam bekeerde. Anderen verzekerden, dat de game lantonen de smart van Fatimah (Déwi Patimah, zeggen de Javanen) over de dood harer beide zonen weergeven. Deze vielen n.l. in 680 na Chr. als martelaren voor het Geloof op het slagveld van Kerbela. Na ontelbare malen tevergeefs abon nees uit Midden Java aangepord te hebben om eens over een SEKATÈN te schrijven, heeft de redactie uitein delijk onze historicus H. de Graaf aangepord om eens wat over dit karak teristieke Javaanse feest te schrijven. Misschien komen er nu meer herinne ringen los! De vroegste bedoeling dezer muziek is stellig anders. Het geluid van de gamelan, dat zeer doordringend is, moet aan de wereld verkondigen, dat de. gemeenschap een feest viert. Ook bij bruiloften was het hier en daar op Java gebruik, om een dag en een nacht te voren aanhoudend gamelanmuziek te maken, of op rijstblokken te slaan. Zo poogde men dus door de gamelan muziek van kjai Sekati het openbaar maken der orde van het heelal uit te drukken. Vandaar dat geen bezoeker van het feest verzuimt om enige tijd op het voorplein der moskee eerbiedig naar de gamelan Sekati te luisteren. Voor de Javanen zal het iets derge lijks betekenen als voor de Christenen het klokgelui. Denk maar eens aan de "Kerstklokken"! Wanneer zij niet naar de gamelan muziek geluisterd hebben, achten de Javanen hun bezoek onvolledig. In de week, voorafgaande aan het grote feest, is het gamelanspel dus de zaak, waar alles om draait. Het spelen zelf wordt als een ern stige zaak beschouwd. Te voren moe ten de spelers zich reinigen, dan 24 uur vasten en ten slotte een heilmaal- tijd of slametan houden. Daarna wordt de gamelan onder geleide van twee corpsen sultanstroepen naar de mos kee gedragen. Dan is er al een groot gedrang van volk, want iedereen wil 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 6