BIJ DE VOO VOOR INDISCHE GOUDEN SIERADEN Ut «.MER.KLE toiril f onTj pantjurans ORIËNTERING? JUWELIER, SPUI 167a - DEN HAAG TELEFOON 070-60 48 85 Wat een groot aantal herinneringen worden weer opgefrist bij het zien van deze pantjurans of waterspuiers! Uit onze jeugd, en ook van later, zijn we nog niet vergeten de vrolijke mo menten, doorgebracht onder de water spuiers, soms heel eenvoudige, zonder badplaatsomranding, in de talrijke de sa's of kampongs. Na een vermoeiende wandeling of een overnachting, tijdens dienstbezoek, in een heel gewone desa, deed de volgende morgen zo'n dorpswater straaltje je weer in een fris mens ver anderen. Ik herinner me nog goed zo'n mor- genbad bij een bronnetje, waarbij het dorpshoofd bij mijn geimproviseerde badkamer diep in het gebergte voor een tijdelijke lage omwanding van bam- buwanden had gezorgd, om de nieuws gierige dorpsjeugd wat op afstand te houden van de witte Tuan. Nog een grappig pantjuran-verhaal- tje: Bij een inspectie van een desa schooltje, in het Balische gebergte, vroeg ik, in de functie van inspecte rend onderwijsambtenaar, wie van de jongens zich die morgen niet gebaad hadden. Dadelijk gingen er enkele vin gers de hoogte in. "Onmiddellijk een bad nemen!", zei toen de inspecteur. Direct daarop stormden de onfrisse knapen het klasselokaal uit naar de naastbij zijnde pantjuran. Even later gingen ze met hun natte lichamen in de droge kleren weer op de school banken zitten. Het onderwijs kon toen weer voortgang vinden, tot aller te vredenheid. De aan ommezijde afgebeelde zes pantjurans vormden in de oudheid een stel van tweemaal drie stenen mythi sche slangenkoppen van naga's (zie nr. 3 van rechts), die behoorden tot de "Beji Candi", in de desa Bunyuh (Is. Tabanan). Deze godenbadplaats ("beji"), waar de Balische goden nu en dan een bad namen, was vermoedelijk tevens een oude vorstelijke bijzettingsplaats ("candi"). Zonder verder nog andere oudheden te vinden in de nabijheid, werd deze ruïne van een tweekamer badplaats, die nog gebruikt wordt, in 1921 op een speurtocht ontdekt door de Con troleur van Tabanan en de bekende fotograaf van de Oudheidkundige Dienst te Batavia, J. J. de Vink (overl.), aan wie wij nu deze foto danken van de zes pantjurans. Samudradatta Uw redactionele stukjes, hoe kort ook (die ik ook wel herken als er niet TR onder staat) geven vrij cor rect weer wat er in Uw lezerskring vaak gedacht wordt, zoals ik in me nig gesprek met vrienden ongemerkt kon verifiëren. Zij presenteren ech ter niet exceptioneel een Indisch standpunt, want ook buiten Indische kringen worden zulke gedachten ge hoord en uitgesproken. Het is jam mer dat Tong Tong niet streeft naar een wijder gehoor. Het zou ons blad en ons streven aanmerkelijk verster ken. .I. Bosma 1. Het staat een ieder vrij met bron vermelding uit ons blad te citeren. Als men dat niet doet (ongeacht om welke reden), staan wij automatisch "buiten"; daar is niets aan ie veranderen. 2. Hier is alles verdeeld in "rechts" of "links". Wie zich neutraal of libe raal noemt, wordt al naar het zo uit komt tóch wel links of rechts inge deeld. Wij (Indischgasten) zijn "rechts ingedeeld". Dus Tong Tong ook. Dat het niet zo IS, wordt indirect bewezen door het feit dat Tong Tong geen open lijke vrienden en verdedigers heeft rechts. We leven geisoleerd. Vat dit niet triest op. Ook in de natuur komt dit verschijnsel erg veel voor. Daar naar: 22 Kt en 24 kt gouden Schakel-armbanden Slang-armbanden Krintjing-armbanden Colliers van 7-100 gram Briljant ringen Briljant hangers Briljant oorknopjes Kabaja speldjes Haarspelden Trouwringen waar wij verdiensten hebben, worden ze (als Indisch) verzwegen. Daar waar we "fout" zijn (dus b.v. "koloniaal zijn we doodgewoon vogelvrij. We zou den het ons aantrekken als het niet zo volslagen nutteloos was. 3. In Europa is men maatschappelijk opgegroeid als partij in twee elkaar beoorlogende machten: links en rechts. Voor de mens uit Indië is de maat schappij één zuil (dus niet twee brok ken) met een bovenhelft en onderhelft. Boven: beschaafd, verantwoordelijk, spiritueel, verfijnd, bergkristal, berg beek, eerlijk, enz. Onder: grof. mate rialistisch, egoistisch, plat, modder, moeras, oneerlijk, enz. Alle mensen (ook maatschappelijk) zijn boven of onder in te delen. 4. Deze indeling is voor ons genoeg. De andere indeling (links en rechts) kunnen we blijkbaar niet leren. Dat zal ons leven steeds moeilijker maken. In feite is het leven van de Indischman alleen gericht op het vinden van een "leefbaar accocrd" (naar geweten, physiek. moraal, rieestelijke rust). Vindt hij dat accoord niet, dan zal hij óf moeten weggaan óf moeten sterven, maar ik geloof dat het voor een door- en-dcor indischman technisch onmooe- lijk is "helemaal Europeaan" te ziin. d.w.z. met alles mee te doen. T R "Wanneer we over een goede daad horen spreken, zijn we dikwijls onge lovig; horen we echter van een slechte daad, dan zijn we direct overtuigd van de juistheid ervan". "Eén vriend draagt meer bij tot ons geluk, dan duizend vijanden tot ons ongeluk". ONAFH. IND. TIJDSCHR. - 14e JAARGANG No. 10 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tonj Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer f 1.Abt. Nederl.: kwart, f 5. halfj. f 10.—jaar f 20.—. Abt. Europa: jaar 25. Buiten Europa: jaar f 30. Abt (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland f 65,—; Indonesië f 60.—; Z.Afrike en Z.-Amerika f 50,—; Canada en Ver Staten f 41.—; Suriname en Antillen f 35.—. ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 2