VERDRIET IN DE TUIN Bronbeek, kent U het? Tjalie, ik heb verdriet en erg veel. Ik weet dat jij er ook niet vreemd aan bent en daarom deze ontboezeming - biecht! (als je wilt). 50 jaar I.E.V. réunie geannon ceerd in Tong Tong, V.I.N. en mis schien ook in andere bladen. Ik weet dat niet. Oproep tot bezinning. In Tong Tong is door een lezer zelfs geschre ven over "zweepslag". Ik weet dat dankbaarheid verre te zoeken is, van daar immers het gezegde: "Ondank is 's werelds loon!" Maar zoals het za terdag 1 november 1969 op deze ré unie zich demonstreerde is toch wel erg. Oud-G.G. van Starkenborgh Sta- chouwer verwaardigde zich op deze Dijeenkomst met zijn echtgenote te ko men en vele Indische mensen schitter den door afwezigheid. (Hetzelfde dus wat de Bijbelse gelijkenis vertelt: geen tijd, andere zaken, enz.) Ik kan niet schatten hoevelen er opgekomen zijn, 't is een schamel klein beetje om te huilen. Vergelijk daarbij wat het I.E.V. voor ons Indi- schen gedaan heeft! De zaal was voor nauwelijks 2/3 gevuld en verwacht werden enkele "duizenden" (of hon derden?). Onvoldoende bekend gemaakt? Neen! Want degenen wie ik het persoonlijk verteld heb zijn op één enkele na niet verschenen. Maar kritiek moet opbouwend zijn. Daarom, wat er gezegd en gezongen werd was uit het hart gegrepen, dus petje af. 't Kon beter. Vooral het ge sproken woord kon beter verstaan worden maar waardering in de eerste plaats. Laten we hopen dat de "rapat" van 15 augustus 1970 een betere ontvangst ten deel zal vallen en de opkomst na venant zal zijn. Ziezo dat heeft me opgelucht. Dank voor je geduld. Poekoel teroes! Hidoep! J. L. P. v. d. Veen De echte oudgast heeft op letterlijk alle gebieden van maatschappij, cul tuur, zeden en gewoonten erg veel teleurstellingen moeten slikken de laatste jaren. Hieraan gewend is hij schijnbaar met elk beetje tevreden, maar regelmatig bereiken ons brieven, waarin een lezer zijn hart lucht. En waaruit blijkt, dat al zijn wij "mak" geworden, de gave des onderscheids nog niet verloren is. En onze maat staven van recht, orde, en eerlijkheid even solide zijn als een halve eeuw geleden. Eén ding is zeker: steeds minder mensen weten blijkbaar wat "noblesse oblige' betekent... I1 "Het is niet waar dat men een vriend verliest als men hem geld leentmaar wel als men het geleende geld terugvraagt" Als een schrandere lezeres bij be schouwing van deze foto tot de snelle conclusie zou komen dat de kleine Sinjo plagend gefotografeerd is bij de bultzak die hij voor de zoveelste maal natgemaakt heeft, zou ze er tóch naast geweest zijn. Want Sinjo heeft een eigen bed en een eigen buitzakje. De ze grote bultzak is vermoedelijk van één van de bedden van "de grote mensen" en heeft gewoon een lucht- beurt, zoals alle bultzakken regelmatig hadden in Indië. Soms buiten op een tikar, soms op een krosi males, soms gewoon in het raamkozijn, maar gelucht wérden ze. Daarom bleven die bultzakken zo lang luchtig en fris. Dus is dit in al zijn eenvoud een typische foto van het leven in Indië: het zonovergoten ach tererf, de luchtende bultzakken en soms ook nog een tampah op het dak met rijst- of broodkorsten. De sinjo tussen twee haakjes is nu bijna 20. En kleine kendoh Soeki zal wel over de dertig zijn. hun werelden zijn ver uiteen gescheurd en toch waren het vroeger onafscheidelijke kameraadjes. Wier stemmen en liedjes voortdurend de vriendelijke rust op het achtererf vervulden, samen met de stem van de tekoekoer in de asemboom en van de koetilang in de papajaboom. Zó goed is dit geweest dat altijd weer mensen uit verre delen van de wereld elkaar zullen blijven zoeken om dit te vinden. Maar wie zal ooit deze keerzijde ontdekken van de "koloniale medaille" die nimmer gereisd heeft en lang geleefd tussen andere mensen? DROOG Toen ik met m'n kontjo van Wierin- gerwerf naar een moderne "Soul" jazz band stond te kijken (praten kan je er niet bij), had hij in een adempauze toch nog wel zijn mening erover: "Vol gens mij: net als een metaalfabriek. En in een tweede adempauze, toen band én dansend publiek wild schok kend van het rhythme genoten: "Als je er rauw vlees voor smijt, vreten ze het op..." EEN ANDER WOORD 1. Verhoging abonnement: accoord! 2. Fonds 60.000: accoord! 3. Bijdrage Herdenking 1970: niet accoord! Ik geloof er namelijk niet meer in dat wij delen in waarden waarvoor onze mannen stierven. Daarvoor hebben wij immers te veel onrecht moeten verduren. Mijn bijdrage on der 3 doe ik in de Bruine Bus. Fien v. d. K. Bitter? Pas wie een lijst opmaakt van alle onrechtvaardigheden en ellen den die velen onzer overkomen zijn en nog steeds ondervindt hoe onver schillig en hard deze maatschappij kan zijn, kan Fien's "Tot zó ver! begrijpen. Er zijn nog massa's lndischgasten die door het Lot gespaard werden en vro lijk kraaien "Boleh bilang tevreden! Zij zijn het "niet eens" met "zwart kijkers en ontevredenen" en daar door wordt menige gezamenlijke actie van rechtvaardigheid of pieteit door gebrek aan deelname getorpedeerd en leven wij vrolijk smullend verder of er geen beproevingen geweest zijn die onze adiks vernietigd hebben! Fien be seft dat en zegt nu: "Deze harde en onverschillige maatschappij wil ik niet dienen!" Het is te begrijpen. WEET U dat verreweg de meeste gevleugel de woorden, spreuken, citaten, enz. in Tong Tong afkomstig zijn van onze lezers, die ze elders lazen en prompt aan ons opstuurden? Doet U het ook? Lange museumgalerijen vertellen U niet alleen de wapenfeiten, maar ook van gewone menselijke gebeurtenissen uit de Indonesische geschiedenis. In dische historie van A tot Z, zonder woorden, eerlijk en waar. Veel te weinig mensen kennen Bron beek nog. Gaat U er eens heen op een weekend? Bronbeek, Museum en bibliotheek, Ko ninklijk Militair Tehuis, Velperweg 147, Arnhem. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 4