Kerstmis in de Kampong 13 Tussen Semarang en Solo aan de N.I.S. lijn ligt het kleine station Telawa temidden van een grote houtstapel plaats waar het djatihout voor de af voer gereed gemaakt wordt. De stapel plaats ligt verscholen onder de regen bomen. Daaromheen ligt de kampong met zijn heggen van bamboe-doeri en zijn klapperbomen. En in die kampong bevindt zich, behalve het eenmans postkantoor, het pandjeshuis en de woningen van de bestuursambtenaren en die van de houtvesterij, ook een kliniek. Deze is een voorpost van het zendingshospitaal te Poerwodadi. Met kerstmis zou daar een viering plaats hebben waarvoor iedereen uitgenodigd was. Ook de plaatselijke houtvester en zijn vrouw en de bosarchitecten en op zichters, de mantri's en de boswach ters en de plaatselijke mandoers van het boswezen konden daar niet ont breken. res Jopie Dommers, en tegenwoordig muziekdirecteur van de omroep in zijn geboorteland Oostenrijk. Nou, dan zie ik nog Ellis Duell zitten. Broer van bioscoopman Johnny. Ellis speelde slagwerk en hobo (als op de foto). Naast hem Nico Renooy, een klarinettist die de halve wereld gezien had, jarenlang spelend als "Wener" bij Jos Silbermann (vader van radio dirigent Benedict) en bijgenaamd het Gouden Toontje. Terecht, hij kon de mooiste klanken uit dat gaatjeshout kluiven. Maar ook de gekste! Vooral op momenten die verondersteld wer den plechtig te zijn. Dan nog tweede violist Jaroslav Renner, een Tsjech die ook de muziek bibliotheek van het orkest bijhield. En dan Yuri Rosenberg. Een man waarin zo'n beetje alle middeneuropese bloed groepen samenstroomden, en die in afwisseling met Duell slagwerkte. Maar in feite speelde hij alles. Piano, viool, trompet, hij wist overal weg mee. En aan zijn accordeonspel hebben hon derden geïnterneerden onvergetelijke herinneringen. In Bandoengs "Vijftien de Bat" was o.a. de bekende concert violist Szymon Goldberg terechtgeko men. Op een Java-tournee overvallen door de oorlog en ook maar achter de kawat gestouwd. Met viool geluk kig. En met in zijn hoofd de solisten partijen van Beethoven, Mendelssohn, Tsjaikowsky en noem nog maar een paar van die verrukkelijke vioolcon certen. Yuri Rosenberg, "maar" een amusementspianist en drummer, pakte zijn accordeon dat hij van huis had mogen meenemen, en bleek de orkest partijen bij pakweg tien van die ge weldige vioolconcerten daarop zó te kunnen spelen! Even wat smoezen met Goldberg, even wat vreemde krenten- broodkrabbels op een vodje papier, en hup, Beethoven! Op de emper van loods nummer-zóveel, in hun strapan- De zendeling zelf zou komen spre ken en er was in de voorste zaal, waar de lopende patiënten altijd behandeld werden, ruimte gemaakt voor de gas ten en voor een echte kerstboom met kaarsjes. Op kerstavond zat het zaaltje al gauw tjokvol. Toen de laatste gast zich naar binnen had gewurmd was het on mogelijk om nog op te staan, zo dicht zaten de mensen opeengepropt. Daar zaten naast de notabelen ook de Chi nese tokohouders, de Javaanse hande laars, de geldschieter, de ambtenaren en verder ieder die binnen had weten te komen. Buiten stond het dan nog vol met kijklustigen. Als vijf procent van de gasten chris ten was, dan was het veel, maar ja, er werd limonade geschonken en dan werd er een kalender uitgedeeld. Bo vendien zou de zendeling immers ver tellen en alle bewoners van de kam- plunje, met een drom van lotgenoten in diezelfde gelegenheidskleding erom heen. Reken maar dat daar wat afge- griend is in pure ontroering en dank baarheid. Tja, als ik die foto nog eens bekijk en Yuri daarachter bezig zie in zijn mepkeuken, dan wil er alsnog een verlate traan naar buiten. Bedankt, Tjalie, ik stort hem gaarne in ons aller TT. BERT GARTHOEF Naschrift van de Redactie: Bert Gart- hoff stortte zonder schroom zijn traan. Ons Indische leven is after all veel ruimer en dieper doortrild geweest van muziek en zang dan wij beseffen. En pas als wij de revue laten passeren wat en wie wij gehoord hebben, schiet ons tegen wil en dank het gemoed vol. Eigenlijk gek, ja? Want zóveel mach tige toonkunstenaars hebben we in In- dië toch niet gehad! Maar of we nu denken aan Blanche (Bannie) Siegers, Louis Kok en Belloni in de 20-er jaren of helemaal tot in de 50-er jaren aan zulke uiteenlopende musici als Paulus Hitam, Lud van Zele (S'baja), Pasari- boe of Rel Rijf (op het terras van Hotel der Nederlanden), altijd zijn aan al die herinneringen onzegbaar diepe emo ties verbonden...alsof het werkelijk waar is wat wel eens gezegd wordt: alles is dan pas mooi als het verloren is... Overigens: als jë schrijven wil, Bert, schrijf! DUIZENDEN lezers zullen de ze homage aan onze musici van harte toejuichen! pong Telawa waren dol op een goed verhaal. De jonge zendeling begroette het gezelschap, stak daarna de kaarsjes in de boom aan, zette zich schrap en begon in het Javaans het verhaal van de onbevlekte ontvangenis van Maria en de geboorte van Jezus te vertellen. Hij legde uit dat deze geboorte eigen lijk een soortgelijk geval was als wan neer men een stekje van een pisang- stoel neemt en in de grond plant. Dat nieuwe plantje wordt dan ook niet uit een bevruchting verkregen. En terwijl hij daar zo moeilijk in die warme kerst nacht stond te oreren, vloog plotse ling de boom in brand. Het was een prachtig gezicht en de gasten, die meenden dat dit tot een van de hoog tepunten van de opvoering behoorde, lieten een bewonderend gemompel en gefluister weerklingen. Eindelijk gealarmeerd draaide de zendeling zich om, overzag onmiddel lijk de ramp en smeet met een mach tige zwaai het brandende ding door de openstaande ramen naar buiten de donkere nacht in. Daar viel het tussen het hekpubliek waaronder het ook de nodige opschudding veroorzaakte. Maar onverdroten werd, toen het ru moer bedaard was, het verhaal van Jezus en de pisang voortgezet en tot een goed einde gebracht. Na een ge bed en wat gezang werd eindelijk de setroop met koewé-koewé uitgedeeld en kreeg iedere gast de zo zeer be geerde kalender. Toen de gasten het gebouw verlie ten luchtte de Javaanse bosarchitect zijn gemoed tegen de houtvester. "Hoe vond U dat nu mijnheer", zei hij ont daan, "die man denkt zeker dat we heidenen zijn. Met dergelijke kinder lijke vergelijking tussen de geboorte van Jezus en het stekken van een pisangplant behoeft hij bij ons toch echt niet aan te komen. In onze wa- jangverhalen komt het motief van de onbevlekte ontvangenis meermalen voor, daar zijn wij heelmaal mee ver trouwd". "Ja", zei de houtvester, "van deze eenvoudige oplossing van een zo eeu wenoud mysterie sta ik wel te kijken. Daar zou ik zelf nooit op gekomen zijn". Maar de overige gasten hadden erg van de bijeenkomst genoten. Zij gingen opgewekt naar huis met hun kalenders die voor velen de mooiste wandver siering was die ze ooit gekregen had den. Bosganger

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 13