TOEVAL Naar aanleiding van het artikel over "toeval" in Tong Tong van 31-3-69 deel ik u mede dat ik, "toevallig" sinds 1944 in mijn dagboek genoteerd heb, alles wat ongewoon was; waartoe be horen, werkelijk "wonderlijke" dingen, doch ook zeer markante gevallen van toevalligheden. Alle gegevens overziende kom ik tot de conclusie dat het toeval "opvalt" en dat is ook de bedoeling van zijn optreden. Het "toeval" heeft n.l. vol gens mij iets mede te delen. Het ge tuigt van een ander soort redelijkheid dan die van ons brein. Het wijst op een transcendente zijns-laag. Soms kan het toeval dermate toevallig zijn dat het bijna opvallend wordt: het "zinvolle" in het toeval. Er is "zinvol toeval", dat getuigt van een orde der dingen, die boven de organisatie der mensen ligt met een duidbare "logica", die echter niet aan onze kleine verwachtingen voldoet; en dat spreekt in een eigen symbolentaal! Ware het net dat ik ook een Indisch man ben, geboren in Semarang in het hospitaal van dokter Schmidt, zeer be kend Oostenrijks arts, omstreeks 1913, terwijl mijn ouders woonachtig waren in Oengaran (een goden oord) dan zou ik niet de moed hebben mijn stem te laten horen in Tong Tong, onder de illustere schrijvers van dit blad. Om terug te komen op het onder werp "toeval', moge ik hier een voorbeeld geven van een eigen erva ring, welke ik opdeed 13 dec.-14 dec. als student in de exacte vakken te Lei den. Om de zin van het gebeuren te begrijpen is nodig te kennen de toe stand waarin ik in die tijd verkeerde. Het was oorlog; Europa was ver- Een week later werd echter mijn va der ziek. Hij zat te kreunen in zijn slaap. Ik heb de dokter er bij gehaald en deze kon niets vinden, alleen maar een zwak hart. Hij kreeg pillen maar het hielp niet en zijn ledematen begon nen op te zetten, daarom bracht ik hem naar een specialist Dr Ong Kee Hong. Die vertelde mij dat er weinig hoop was. Enfin mijn vader werd opgenomen in het C.B.Z. te Semarang en toen ik hem sterkte toewenste, begon hij te lachen en zei: "Ik ga heen, hier heb je mijn horloge, zilveren knopen en mijn zegelring, draag dit alles over aan je oudste broer, hier heb je de sleutel van mijn kast, daar zit nog 799,in. Genoeg voor mijn begrafenis". Zijn laatste woorden: "Jullie gaan een moeilijke tijd tegemoet; dus wees voorzichtig!" De volgende morgen op 18 decem ber was hij in zijn slaap vertrokken, tegen 5 uur 's morgens. Zo eindigde het leven van een oud suikerplanter en werd in Bodja begra ven. PAK PETTIE Al zullen vele lezers dit een merk waardig artikel vinden, waar zij geen raad mee weten, wij hebben het tóch geplaatst omdat er een heel bijzonder denkterrein in terug te vinden is van een zeer oude en zeer diepe spirituele waarde: het symbolisme. Wie Oosters denkt (of denken kan) heeft zelf wel eens ontdekt dat bepaalde waarden "twee kantenhebben, zodat doordrin ging en begrip van één kant opeens inzicht brengt in de andere kant. Waar bij dus omslachtige en onbegrijpelijke rationele bewijsvoeringen en b.v. enor me tijdssectoren overbrugd kunnen worden in een oogwenk als bij openbaring. Dit opstel is slechts één eenvoudige blik op dit terrein. Maar ik weet zeker dat vele tientallen abonnees hiervan méér weten dan U denkt. T.R. deeld in twee hevig strijdende kampen. Ikzelf was verdiept in het dualiteits probleem: het ik-bewustzijn en vooral het denken, kan zich alleen bewust zijn van de dingen door en in tegen delen: Wie "goed" zegt, onderstelt onbewust een "kwaad". Wie "rechts" zegt, laat mede resoneren "links", al of niet bewust. Het ging me er toen om te "be grijpen" wat een hogere bewustzijns- staat was, die alle polen samenvattend opheft. Ik begrijp nu dat het niet een zaak is van "begrijpen", doch een "zijnswijze", iets wat niet is uit te drukken, niet is te verwoorden. Het is een overtuigende beleving. Dat wist ik in 1940 niet. Toen greep het "toe val" in. Op de avond van 13 dec. was ik langer dan gewoonlijk verdiept in de lectuur van een boek. Ik had de tijd vergeten. Plotseling rook ik een scher pe lucht van kolendamp in de kamer. Ik sprong ontsteld op, vroeg me af, hoelang ik wel in deze giftige atmos feer had gezeten, smeet het raam vlak bij me open. Ik ademde de frisse lucht in. Op datzelfde moment galmden de kerkklokken uit de stad. Het was juist 12 uur te middernacht. Toen viel mijn oog op een ster die opvallend duidelijk en langzaam van kleur wisselde, alsof het een "seinen" was. De kleur van de ster doorliep alle spectrale kleuren, van donkerrood naar violet via oranje, geel enz. Toen merkte ik bovendien op, dat deze ster, die als enige zo hevig fon kelde, juist stond ("toevallig") boven de top van een gelijkbenige driehoek in het dak van een huizenrij dat één horizontale rij vormde, doch op slechts één plaats werd deze horizontale dak lijn onderbroken door een stuk dak in de vorm van een gelijkbenige drie hoek. Ik keek lang naar dit "toeval" en was volkomen helder van geest. Ik 'heb dit "toevallig" gebeuren al dus kunnen duiden: Een archetypische macht illustreert hier wat dat onbegrijpelijke is, wat die hoogste bewustzijnsstaat is die alle tegendelen samenvat. Dit archetype drukt uit: de "unio oppositorum", (de vereniging der te gengestelden; overigens "yoga" komt van de stam yug verenigen). Duiding: yoga streeft óók naar deze vereniging I I 1e. Wat de tijd betreft: 12 uur 's nachts. Dan is het zowel 13 dec. als 14 dec. Het is zowel maandag als dins dag. Kortweg: maandag dinsdag. Of gisteren is morgen! Een bijna ondenkbare waarheid. 2e. Wat de plaats der ster betreft: op de top van de gelijkbenige drie hoek is de top zowel rechterzijde als linkerzijde. Kortweg: rechts links. Paradox voor 't denken!! 3e. Duidelijke langzame kleurpulsaties van de ster! De "unio oppositor" is niet een mengsel, vermenging, óók niet één naast elkaar bestaan of bij elkaar zijn, dus geen "toe stand", die te "fixeren" is, door het begrip. Er is geen "greep" op te krijgen, het is niet te begrijpen. Die hoogste toestand bevat alle "kleu ren", niet star doch dynamisch alle polen leven gevend, pulserend en alle tegendelen evenzeer waarde rend en alles licht gevend in een wisseling van accentuering der po len! Hieruit volgt dat zinvol toeval be staat dat de mens wil helpen uit zijn sleur te komen van leven en dénken. Elk toeval mogen we opvatten als een zegen uit dat, wat de starre ordening der dingen, doorbreekt. Het toeval is onze beste vriend en vaak onze enige trouwe vriend! Ik bezit nog meer zeer sprekende "toevallen" doch geen van die an dere gevallen is zo kort te vermelden, zonder in te moeten gaan op intiemere zaken, die mij of anderen aangaan. Het toeval kan nare of gelukkige dingen schenken, maar het is vooral toch het best mogelijke wat er kon gebeuren onder de gegeven omstan digheden. Het geheel van het leven, het totale wereldgebeuren is er best mee qe- baat. Zo zou ik het "toeval" willen zien. Als iets wat ons "toevalt", maar nooit op onzinnige, zinloze, gronden, nooit "zo maar". Het toeval is het enige wat corri gerend optreedt, als het leven dreigt vast te lopen! Het geeft het leven geur en nieuwe mogelijkheden, het geeft ons te denken! Of te voelen! C. K. NOORDENBOS 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1969 | | pagina 17