1001 avonturen met de soetil De legende van het ontstaan van de koffie Goelé Pakoe (van boerenkool) Mei 10 Lomboks met pitten, santen van 2 klappers (een heel santenblok in een liter water opkoken), 2 stukjes koenir van vingerlengte (V/2 eetlepel poeder), een stukje djahé (theelepel poeder) 4 rode uien fijngesneden. De ingrediënten met wat zout fijn oelek en sap van 2 citroenen toevoegen. Alles tezamen in de santen opkoken, die er goed geel moet uitzien. De boerenkool in flinke stukken snijden en wat laten indrogen (avond van tevoren b.v., in Indië wasten we de gedroogde pakoe en lieten deze eerst uitdruipen). De boerenkool in de santen opkoken tot de olie bovenkomt. Men kan bij deze goelé ook nog een stuk zout vis (gaboes) even voorge bakken, meekoken. (Dit recept heb ik uit een bijna on leesbaar geworden recept van mijn moeder "gereconstrueerd", tezamen met wat vluchtige aantekeningen van een andere goelé pakoe-liefhebster. Wie er verbetering op weet, graag! Lilian). ZONDAGSE FRIKKADEL Op zondag wil ik vrij zijn van koken, dus verzon ik iets, dat de dag tevoren is klaar te maken en dat lekker is bovendien. Een pond gehakt had ik. In de ijskast en in mijn groentenrek vond ik nog het een en ander. Dit maakte ik ervan: 1 pond gehakt; 4 sjalotten en 2 teen tjes knoflook, fijngesneden; 1 rode en 1 groene paprika, fijngesneden, 1 to maat in stukjes, 3 eetlepels djagoeng- korrels uit blik (sweet corn), 1/2 ons champignons in stukjes gesneden; res- tantje gesneden ananas uit blik (±2 eetlepels), 2 geklopte eieren, tomato- ketchup, vetsin, zout, peper, nootmus kaat; 1 eetlepel geraspte kaas (van een korstje!). Alles goed samenmengen, vuurvaste schotel invetten met boter, frikkadel- mengsel er in, kluitje boter en wat paneermeel er op en wegzetten in de ijskast. De volgende dag in de oven zetten en op laag vuur gaar laten worden. Er ontstaat een geurige, niet vette, bouillonachtige jus. Eten bij warme rijst met een lik sam- bel-badjak en lalap ketimoen. Irma SUSAN - MATHEY Kaldi, een Arabische geitenhoeder vond zijn dieren aan het dansen en ravotten nadat zij vruchten en takjes van eenzelfde heester aten. Hij was nieuwsgierig en probeerde eens de besjes en was zo verfrist en gesti muleerd dat hij met zijn geiten mee danste daar in de Arabische heuvels. Beneden in de verte, in de glinste rende hitte, lag de sluimerende, eeu wenoude gewijde vlakte waar de stad Mecca groeide. Daar woonde de po pulatie, die geestelijke hulp verleende aan oude groepen van religieuse be zoekers en helpers, die daar kwamen lang vóór de tijd van de Profeet van Allah. Het kwam nu zo uit dat een slaperige heilige van die vlakte langs kwam en de wakkere herdersjongen bewonderde en hem aansprak. Kaldi vertelde hem zijn geheim en vroeg de heilige om de vruchtjes te proeven. De man at de besjes, zaad en al en voelde zich opeens veel beter en was versterkt en kon nu langer bidden zon der slaperig te worden. Dit werd van grote waarde voor de meeste gewij- den in Mecca en het verspreidde zich tot andere delen van de wereld waar de gelovigen gebeden zegden. Het drinken van koffie werd en bleef een belangrijk ritueel van de Moslemse cultuur. De Arabieren hadden al vroeg een verering voor koffie. Alleen aan man nen was het toegelaten om koffie te zetten en er is een ceremonie in ver- 'y>i Hierboien niet Kaldi, de geitenhoeder, maar Jup Dencher, kleinzoon van Jules Dencher, administrateur van een koffieonder- neming op Java, tussen de bloeiende koffie- struiken. De eerste koffie, die in lndië groeide, werd in 1696 door de latere G.G. Joan van Hoorn op het landgoed Struyswijk in Batavia geplant. band hiermee. Nadat de koffie gema len is op een speciale manier, werd een precies maatje poeder in een pre cies maatje kokend water gedaan. Dit veroorzaakte dat het koken ophield en zodra het weer begon te koken werd het van het vuur gehaald. Als het wat gekoeld was, werd het weer op het vuur gezet en zo herhaald totdat het drie keer gekookt had. Het resultaat was een volmaakte drank met een licht schuim aan de top, zag er heerlijk uit, was rijk aan aroma, rijke smaak, sterke stimulans en was niet bitter. Dit werd in een speciale geprepareerde kop ge schonken. Deze kop, met anderen, was van te voren afgespoeld met vers ge maakte hete koffie, van de een in de andere geschonken en wat van de koffie op de grond gedruppeld als een eerbewijs aan de koffie-heilige: Sheikh esh Shadhilli. De koppen waren dan klaar en allen half gevuld. Een volle kop of minder dan halfvol te presen teren was een belediging. Nooit meer dan twee koppen werden aangeboden, tenzij aan een vijand. Het gezegde is; de eerste kop voor de gast, de tweede voor genot en de derde voor het zwaard. Er is ook een koffie traditie voor het Arabische huwelijk, zoiets als het strooien van rijst in een westers hu welijk. Vers getrokken koffie wordt uitgegoten voor de voeten van de bruid om de heiligen gunstig te stem men. (Vertaald uit "Coffe'e", Botany, culti vation and utilization, by Frederick L. Wellman, 1961, Interscience Publish ers, New York). Tjalie, ikzelf heb zo'n koffiedrink cere monie meegemaakt met de Toearegs in West-Afrika en het is een genot daaraan terug te denken. Het duurt een hele middag en het is netjes om het bij beetjes op te slurpen. Niemand praat veel, alle aandacht is voor de bereider in zijn bewegingen en voor het genot van het inhaleren en slurpen van de koffie. "VAN", Tanzania AAN DE ADM'NISTRATIE "Hierbij verzoek ik U beleefd mij per 1 januari a.s. te annuleren'. En toen blp! weh! NECTAR - essence: maakt U voordelig Uw tamarinde- en rozen- stroop, sorbets, gebak en zeer fijne likeuren I I Vraag gratis receptenboekje bij Uw leverancier OGDIPONURD of rechtstreeks aan ZUceren Medaille Den Haag 1985 Luik 1902 Pharm. fabriek Phytol - Afd. Nectar eesence Coudm Medaille Dm Haag 1913 Wagenstraat 129 Den Haag. 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 18