BIJ DE VOORPLAAT fPlThf f Ollj '3^omeclie CPoeter' "Hou je vast, lezers!" Niet omdat U een vrolijk ritje gaat ma ken met een "Indonesische volksdraai molen", maar omdat ik U een ernstige mededeling ga doen. En die is deze "Een tijdje lang zal Tjalie in dit blad niet, althans veel min der, schrijven. Zo zullen een tijd lang de korte overpeinzingen bij de voor plaat niet verschijnen. Dus alleen maar de voorplaat "sec" zonder praatje. Reden: Tjalie tjapé. Alleen maar dat. Kijk nog maar even naar onze voor plaat. Dat ding, dat misschien massa's lezers van Tong Tong nooit in levenden lijve gezien hebben, omdat het in z'n armoede en eenvoud practisch alleen in de oedik leefde en dus ook in de vérste oediks. Maar in deftige Europe se wijken nooit kwam. Had eigenlijk maar heel weinig te ma ken met de draaimolens die wij van de Europese kermissen kennen of de ou derwetse pasar malams van vóór de oorlog in Indonesië. Met hun prachtige galopperende paardjes of "net-als-ech te" circusdieren, met hun auto's of sleden of vliegtuigen of motorfietsen- met-zijspan, vol verguldsel en vlaggen en vaantjes en spiegeltjes en schilde rijtjes. Met een duur uitgedoste "spulle- baas". Met prachtige orgels of elec- trische muziekdozen. Met een handig verborgen, maar perfect werkende mo tor met een handige monteur. Met een echte kassa en echte kaartjes. Nee, dat was er bij dat geval van de voorplaat niet bij. Daar waren aan een aantal hang-palen een stel "dingen-om- op-te-zitten", dus vaak alleen maar stoelen en banken. Van die ouwe rot dingen bovendien, waar je voorzichtig op moest zitten, anders ging je al van zelf tegen de vlakte. Nou, dat waren de stoelen en banken. Daarnaast had je ook nog staketsels van allemaal van allerlei houten en planken aan mekaar geflikte dingen, die tot je verbazing "paard" konden heten of "kapal udara" of matjan of naga (draak) of betja. Enfin, net als moderne beeldhouwkunst. Dan begreep je pas goed de echte naam van het geval, namelijk "Kome die poeter", nl. "De draaiende Schouw burg", waarin immers ook alles "niet echt" is, maar bovendien ronddraait ook nog! (Alles komt en gaat...). Maar verder geen schilder- en verguld werk. Geen houtsnijkunst dat zelfs maar pro- béérde van een stuk hout plus vier plankjes en één krom hout boven, een paard te maken. Geen orgel of electrische muziekdoos, maar een vent met een kendang en een vent met een trompet (meestal onbezet) Géén motor, maar twee, drie kerels die speciale duwpalen tussen de hangende "paarden" en banken in een drafje op gang brachten. Telkens een eindje dou wen en dan een tijdje met de tong op het derde knoopsgat (als ister knoop!) uitblazen. Zo uur in uur uit. Daar krijg je wat van, hoor! Géén kassa; alleen de zak van de ke- baja van de spullebaas, die bij aanvang van elk ritje even rondwandelt en toe gestoken muntstukken achteloos in zijn zakken laat glijden. En nooit natelt of er genoeg gegeven wordt en boven dien af en toe een "orok" (héél klein kindje) met een knipoog een gratis ritje geeft. En zeer vereerd is als er af en toe ook een schone dame of een ken nelijke assistent-wedana mee zwiert. En inderdaad is er niets schoners op de wereld als zo'n sereen en hooghartig vanonder half geloken oogleden op de massa's neerkijkende kandjeng-besar, een reincarnatie van Soeltan Kertane- gara gelijk. Of de Gina Lollobrigida van Gang Ka poer, ongenaakbaar met de strakke, glimlachloze mond van Haar Die Men Niet Beminnen Mag die er een apart behagen in schept om schoonheid af te stralen op nederigheid. AhIZIJ weten (die wedana en die vrouw) dat heel het leven (en deze zotte aarde) een draaimolen is, een Merry-Go-Round (zonder merryment als je denkt aan Vietnam en Biafra en zo) en dat Gelukkig Zijn is: het meerijden met een namaak draaimolen zónder wrede aardse zaken. En dromen dat héél het leven zo is. Ach ja, als we lang piekeren over de Komedie Poeter en over het leven, dan ontdekken we tot onze verbazing dat onze Tong Tong zo'n komedie poeter is. Ojéé, op geen stukken zo djempol en zo rijk als de pompeuze draaimolens der grote dagbladen en tijdschriften in Europa. Ja, vanuit hun positie misschien met veel recht een "namaak draai molen" genoemd met erg veel gebre ken en tekorten. Maar vanuit de Grootste Draaimolen van allemael: onze rondtollende aarde zelf, toch ook bezien wordt als een brokje écht leven, een stukje mense lijkheid en eerlijkheid, en om die reden misschien beminnelijker dan zovele pracht draaimolens met verguldsel, spiegels, kassa's en machines! Wel, beste mensen, en omdat Tong Tong ook alleen maar zo'n Komedie Poeter is (en dus Tjalie alleen maar een spullebaas, al heet hij triomfantelijk Directeur-Hoofdredacteur) ben ik af en toe blijkbaar zó bekaf van het douwen en toeteren en trommelen (plus het ein deloos repareren van mijn draaimolen) dat ik een tijdje "stoom moet afbla zen". Gek weetje, dan kan er geen volzin meer goed zitten in m'n kop, dan gaan mijn type-vingers schots en scheef over de toetsen van de tikma chine, dan "vergeet" ik hele brokken logica en inzicht. Ik weet niet hoe lang dat duurt. Ik weet alleen dat ik doodgewoon allerlei soorten werk moet laten liggen. En het schrijven van artikelen is écht veel moeilijker dan je denkt,ook al lijkt het zó gemakkelijk. Please, kom niet met allerlei adviesjes over wat voor soort werk eigenlijk door anderen gedaan zou moeten worden. Wat ik hier nodig heb, stond onlangs in een humoristisch tijdschrift: "Gezocht iemand om verant woordelijkheden aan te delegeren", dus mensen die helemaal op eigen houtje weten wat er gedaan moet worden als iets mis gaat, ongeacht wat ook. Het gaat er dus niet alleen om om "any time" een artikeltje te kunnen schrijven, maar ook op het directionele terrein overal direct in te kunnen grij pen als er wat met de bedrijfsvoering, de financiën, de werkverdeling scheef gaat. Vaak ook tot in de kleinste zaken toe. Dag in dag uit. Dat breekt je soms gewoon op. En als je dan als spullebaas nuchter waarneemt: ik kan niet schrijven, dan schrijf ik NIET. Habis perkara. Want al die adviezen voor spoedig herstel beginnen tóch allemaal met "neem zes maanden verlof, Tjalie"...en heb je ooit in Indonesië zo maar ergens in de oe dik of in de stad een Komedie Poeter in z'n eentje zien rondreizen een half jaar lang? Nee toch? Ik scharrel maar zo'n beetje rond, nou, met m'n Tong Tong, en ga niet te Lees verder pag. 3, onderaan VERGEET NIET DAT DE ABON NEMENTSPRIJS PER 1 JANUARI 1970 VERHOOGD IS I I! ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARG. No. 13 Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685 Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V. Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson. Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand. Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, 6, halfj. 12.jaar 24,Abt. Europa: jaar 29. Buiten Europa: jaar 34. Abt. (per jaar en per luchtpost): Australië en Nw. Zeeland 69,Indonesië f 64,Z.-Afrika en Z.-Amerika 54,—; Canada en Ver. Staten f 44,—; Maleisië en India 51,—; Suriname en Antillen f 44, ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR DE TROPENGORDEL. De directie behoudt zich het recht voor hen die schadelijk geacht worden voor het welzijn van Tong Tong als abonnee te weigeren of af te voeren. ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ VOORUITBETALING VERSCHULDIGD. ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN REDENEN GEWEIGERD WORDEN. 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 2