wwm DE WALVISSEN z d Florida. Zon. Klapperbomen. Alang- alang. Azuren hemel. Zon. Als je jaren lang achtereen in Hol land hebt gezeten met alleen lage grauwe luchten, regen, kóu en na een harde winter over New York, is Florida gewoonweg een stukje paradijs, een brokje mousserende Indische jeugd dat terugkomt. Onvergetelijk. Tien jaar later lees ik in de krant dat een school van 150 walvissen daar aanspoelt. Ontdaan snelt het publiek te hulp en met behulp van een aantal motorboten worden de walvissen vlot gesleept en een eind de zee in ge trokken. Maar de walvissen keren te rug, en keren weer terug. Tenslotte sterven er 125 zonder kans op redding. Aan die wonderschone kust van Florida. Hoe is déar zo'n tragiek mo gelijk! Geleerden zoeken tevergeefs naar een oorzaak. Zou een soort zenuw storing het orienteringsvermogen van de walvissen geschaad hebben? Zou den ze een dodelijke giftige stof bin nengekregen hebben? Men gooit im mers zoveel overboord in volle zee! En anderen vragen zich af: heeft een voorgevoel van een ver onheil hen tot zelfmoord gedreven? Zulke dingen ge beuren toch vaker in de natuur? Die ren zijn niet zo "stom" als wij denken. Men weet het nog steeds niet. Maar het grijpt ons aan als wij ons voorstellen hoe een school enorme vissen gezamenlijk koers zet naar het land om vrijwillig het water, dus hun leven, te verlaten... welke horribele dreiging voorspelde het water dan, hoe wisten ze het, en welke "geestelijkr kracht" konden zij opbrengen om vast besloten de Dood tegemoet te gaan, waar zij in normale omstandigheden elke seconde van hun leven tegen gevochten hadden tot de laatste vezels van hun reuzen-body? En wat gaat er om in de geest van een olifant als hij weet dat zijn tijd gekomen is en de kudde verlaat om in de laatste weken en maanden van zijn leven alleen te zijn? Wat ligt ten grondslag aan het bou wen en structureel in het algemene grondplan opnemen van de "kasepoe- han" ("het paviljoen der Ouden") in de klassieke regentswoning der Java nen? Waarbij men wete dat "sepoeh" niet alleen "oud" betekent, maar ook: het harden van metaal, het donker kleurig maken van goud, vergulden, dus het verlenen van bijzondere (eer biedwaardige) waarden aan metaal. Dus niet: het afdanken van verbruik te oudjes na een tredmolenbestaan tot het 65-ste jaar, maar het tijdig inrui men van een eigen leef-stijl (voor een eigen filosofie) in rust en bezonken heid, een laatste pasanggrahan voor De Grote Reis. De laatste fase van élk leven is een uiterst belangrijke fase met een geheel eigen structuur en diepte...en hoe erg weinig weten wij ervan in dit Westerse, onnatuurlijke leven dat uit sluitend gevuld schijnt te moeten zijn met business, business, business... En met de dood geen raad weet. T.R. PASARDAGEN 1970 Knip dit kalendertje uit of neem het over op Uw gewone kalender. Eenma lige plaatsing! pa pahing; pon pon; wa wagé; kli kliwon; Ie legi. JULI z 5 wa 12 Ie 19 pon 26 kli m 6 kli 13 pa 20 wa 27 Ie d 7 Ie 14 pon 21 kli 28 pa w 1 kli 8 pa 15wa 22 Ie 29 pon d 2 Ie 9 pon 16 kli 23 pa 30 wa V 3 pa 10wa 17 1e 24 pon 31 kli z 4 pon 11 kli 18 pa 25 wa AUGUSTUS z 2 pa 9 wa 161e 23 pon30 kli m 3 pon 10 kli 17 pa 24 wa 31 Ie d 4 wa 111e 18pon25kli w 5 kli 12 pa 19 wa 26 Ie d 6 Ie 13pon20kli 27 pa v 7 pa 14 wa 21 Ie 28 pon z 1 Ie 8 pon 15 kli 22 pa 29 wa SEPTEMBER Situatieschets (Kaboepaten). A Pendopo C Achterpendopo D Bijgebou van een regentswoning. B Hoofdgebouw wen E Kasepoehan F Moes tuin G Vijver Diagonaaltekens Woning magersari. (Woningen van bedienden). 6 pa 13wa 20 Ie 27 pon m 7 pon 14 kli 21 pa 28 wa 1 pa 8 wa 151e 22 pon 29 kli w 2 pon 9 kli 16 pa 23 wa 30 Ie d 3 wa 101e 17 pon 24 kli V 4 kli 11 pa 18 wa 25 Ie z 5 Ie 12 pon 19 kli 26 pa 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 5