foirj^ fa lijf
CERBERUS
BIJ DE VOORPLAAT ZELFGENOEGZAAMHEID Niet op de Pasar Malam
De vorige maand is de oude 's Lands
Plantentuin (tegenwoordig: Kebun Ra-
ja) door een windhoos getroffen ge
worden, die vrij aanzienlijke schade
veroorzaakt heeft. Vooral abonnees uit
West Java zullen bij het zien van de
voorplaat met vreugde teruggedacht
hebben aan de onvergetelijke wande
lingen en picnics in 's werelds mooi
ste tuin". Deze heeft als proeftuin op
wetenschappelijk gebied enorm veel
nuttige diensten bewezen en zal die
nog lange tijd blijven geven. Reden
waarom wij hopen dat deze tuin nog
tot in lengte van dagen voor Indonesië
bewaard zal blijven, windhozen ten
spijt!
Toen we het Congresgebouw bin
nenkwamen op weg naar de zaal waar
een uitvoering gegeven werd, zagen
we aan onze rechterhand een lege
ruimte met een bordje-met-pijl op een
poot, waarop stond garderobe. Daar
gingen we dus naar binnen en zagen
niemand. Wel hingen er al diverse
jassen. Misschien kost het niets dach
ten we (natuurlijk idioot!) en gingen
verder.
Onderweg passeerden we nóg een
garderobe, waar juffrouwen in de weer
waren. En nog verderop nóg een gar
derobe. Ja, waar moesten we eigenlijk
zijn? Er waren kennelijk drie uitvoe
ringen met eigen garderobes. Het was
al laat, dus dachten we: "Laat die sim
pele regenjassen van ons daar maar
hangen. Ze zullen wel niet gestolen
worden!"
Na afloop pikten we onze jassen op,
die er natuurlijk nog hingen. Bij het
betreden echter van deze garderobe
hall versperde een streng heerschap
met strenge bril ons de weg. Waar of
we heen gingen. Nou, de vraag was
nogal overbodig, want in deze ruimte
waren geen andere deuren en het was
er helemaal leeg. Toch zeiden we
vriendelijk: "Naar de garderobe". "Dit
hier is geen garderobe", zei de heer
streng. "Zonet stond er toch wel een
bordje", zeiden we. "Maar als er geen
personeel is, is er ook geen garde
robe", zei de heer geniaal, "Uw jassen
hebben hier onbeheerd gehangen. Van
die andere mensen ook! Als er wat ge
beurd was, waren wij NIET verantwoor
delijk geweest!" "Ja meneer". "En was
U alles kwijt geweest!" "Ja meneer".
"Ik hoop dat U dat begrijpt!" "Ja me
neer, we zullen het niet meer doen".
De hooggestrenge heer zei niets
meer en we klommen zwijgend en be
rouwvol in onze jassen. En stapten met
een vriendelijk: "Goedenavond!" op.
Maar toen versperde de heer ons ten
tweede male de weg, hief zijn hand op
en sprak: "Ik krijg nog zestig centjes
van U!"
Toen hebben we zowat gerold van
het lachen! T.L.
"Het gaat hierom: de laatste tijd is
er bij mij het gevoel opgekomen dat
TT enigszins dogmatisch aan het
worden is, en een weinig zelfge
noegzaam ook. Het lijkt alsof er zelf
genoegzame wijsheid het blad is
binnengeslopen.
Maar zelfgenoemzaamheid en éch
te wijsheid verdragen elkaar moeilijk.
Chr. v. Fr.
Deze waarheid voelde ik (met vele
anderen) al langer dan vandaag, maar
ik kon geen definiëring vinden en geen
oorzaak. Ook een gesprek met Chr. v.
F. bracht ons niet nader tot een verhel
derende analyse. Noch vele gesprek
ken daarna met anderen. Meer dan
ooit tevoren begin ik te geloven dat
"wijsheid" en vele andere topwaarden
(schoonheid, literatuur, idealisme, enz.
enz.) in deze moderne tijd kapotgeval-
len zijn omdat wij leven in een "klets-
wereld" die naast de Waarheden staat.
Wij weten drommels goed dat b.v.
het Biafra-drama (waar we onze mond
vol van hadden en onze beurs pa
raat) totaal buiten ons toch wel ge
makkelijke, vette, daadloze leven staat.
Dat Viet Nam, het Midden Oosten, de
armoede van Indonesië en Latijns Ame
rika alleen maar lege woorden zijn in
ons leven-bij-honk.
Al onze mooiste gedachten en wijs
heden zijn inhoudloos en leugenachtig
tegenover de werkelijkheid. En alle
"rotte" dingen die wij in de krant lezen,
daar doen we toch niets aan: aan de
aanrandingen van vrouwen, de ontucht
met kinderen, de knoeierijen in veel
maatschappelijke verhoudingen, het
totale waardenbederf. De wereld stikt
van de Pontius Pilatussen, want wat
buiten ons kleine bestaanskringetje ge
beurt, daaraan "wassen we onze han
den in onschuld". Al onze wijsheid
stinkt als we er niet naar leven.
Wij discussiëren wijs over de vraag
of priesters mogen trouwen of niet (ter
wijl "progressieve" gieren en hyena s
wachten op de val van de Paus), maar
ergens in Indonesië DOET een meisje
als de evangeliste Els de la Croix wat.
Met moed, bezieling, geloof, opoffe
ring. Daar IS wijsheid; hier alleen maar
"gepraat over"...Hier in het westen is
van dag tot dag toenemende vulgari
teit als werkelijkheid; daarnaast kan
geen wijsheid bestaan!
You-re right, briefschrijver. Goddank
ben je jong en staat aan de drempel
van een verbeterbare wereld. Ajo, ma-
djoe! Als wij (oudjes) zelfgenoegzaam
geworden zijn, bedenk dat het een nor
maal ouderdomsverschijnsel is, ver
oorzaakt door het afnemen van het
"physiek aanvalsvermogen". Wij kun
nen inderdaad vaak alleen maar zeg
gen van dingen dat ze goed of fout
zijn. Vroeger sloegen wij, mijn waarde.
En sloegen met "brani mati". En dat is
dood nou... T.R.
Dit jaar zullen onze lezers ons op
de Pasar Malam missen. Zowel onze
Toko als onze Boekhandel als onze
Pasar Rombeng zullen dit jaar NIET op
het Tong Tong Feest in de Houtrust-
hallen present zijn. Doodeenvoudig
omdat we het daaraan verbonden werk
niet meer aan kunnen.
Dit jaar kan het werk bij ons (ver
moedelijk) zó gearrangeerd worden
dat tussen de Algemene Vergadering
van de N.V. en de personeelsvacanties
in tóch wel een vacantie kan worden
ingeruimd voor Tjalie/Lilian, waar we
gebruik van zullen maken, al valt deze
vacantie tijdens de Pasar Malam.
Wat het zwaarst is, zal dit jaar het
zwaarst moeten wegen. Andere atoe-
rans zijn niet mogelijk. Zelfs gebruiken
wij in de vorige alinea het woord "ver
moedelijk", omdat andere oorzaken de
vacantie tóch nog in de war kunnen
gooien. Maar in elk geval is deelname
aan de Pasar Malam per sé niet mo
gelijk.
Wij wensen U echter veel plezier op
de PM, want dat deze wél zal door
gaan spreekt vanzelf!
Onderzoek Oost-Borneo
De Heer J. R. Wortmann doet histo-
risch-ethnologisch onderzoek naar
Oost-Borneo.
Hij zoekt ter inzage of te koop do
cumenten, foto's, boeken enz., die be
trekking hebben op dit gebied ten tij
de van het Nederlands bewind.
Zij, die betrouwbare informaties kun
nen geven (met name ook over de
sultanshuizen) worden vriendelijk ver
zocht contact met hem op te nemen,
laan 32, Zeist, tel. 03404- 1 75 86 of
1 22 85.
ONAFH. IND. TIJDSCHR. 14e JAARG. No. 16
Pr. Mauritsl. 36, Den Haag - Telegramadres: Tong
Tong DenHaag - Tel. 070-54.55.00/54.55.01 - Giro 6685
Uitgave: Publ. en Handel Mij Tong Tong N.V.
Directie en Hoofdredactie: Tjalie Robinson.
Verschijnt de 1ste en 15de van iedere maand.
Prijs per nummer f 1,Abt. Nederl.: kwart, 6,
halfj. 12,—, jaar 24,—. Abt. Europa: jaar 29,—.
Buiten Europa: jaar f 34,
Abt fper jaar per luchtpost): Australië en
Nw. Zeeland f 69,—: Indonesië f 64,—: Z.-Afrika
en Z.-Amerika f 54,—: Canada en Ver. Staten
f 44,Maleisië en India 51,Suriname en
Antillen f 44,
ZOEKT OP BASIS VAN DE NUTTIGE ERVARIN
GEN IN DE GORDEL VAN SMARAGD NIEUWE
INTERESSEN IN NEDERLAND TE WEKKEN VOOR
DE TROPENGORDEL.
De directie behoudt zich het recht voor hen die
schadelijk geacht worden voor het welzijn van
Tong Tong als abonnee te weigeren of at te
voeren.
ALLE ABONNEMENTSGELDEN ZIJN BIJ
VOORUITBETALING VERSCHULDIGD.
ADVERTENTIES KUNNEN ZONDER OPGAAF VAN
REDENEN GEWEIGERD WORDEN
2