DE LEGENDARY HE VODDENMAN De reëele voddenman WIE WEET HET? 'i nrtiBFPB "Naar aanleiding van uw artikel "Oude kleren waarheen?" een tip: de kleren waar U mee bent blijven zitten, naar de lorreman. Het geld wat U ervoor krijgt in de bus of ge bruiken voor de pakken die wèl ver stuurd kunnen worden". Mevr. M-R., Zutphen Lieve mevrouw M., heel erg bedankt voor de tip, als U me ook de tip geeft waar de lorreman woont in Nederland die nog geld toegeeft voor het weg halen van oude spullen, dan ben ik U pas echt dankbaar. Hier in den Haag wonen helaas alleen lorremannen die betaald moeten worden voor het weg halen van watmaar ook. Kranten en tijdschriften nemen ze nog wel eens mee (netjes vastbinden en naast de vuilniszakken zetten) maar voor de rest is het puur geluk als ze iets meenemen. Ik heb het eens gedaan: een doos met nog goed bruikbare winterlaarzen, wat oud goed en keukengerei. Daar ik geen tijd had op de voddeman te wachten, zette ik alles naast de vuilnisbak neer. Even later belde een inspecteur van de reinigingsdienst en informeerde "van wie die rommel was". "Van mij, voor de voddeman", zei ik. "Dat mag U niet zomaar buitenzet ten", zei de inspecteur, "dat moet U hem overhandigen. Trouwens hij is hier al voorbijgereden, hij heeft de stapel kranten en tijdschriften weggehaald, maar de rest moet hij niet. Dat gaat U helaas wat kosten mevrouw!" Het kostte me een bekeuring en 10,boete. Toen de mannen van de reiniging kwamen heb ik hun de doos moeten overhandigen (zoals het hoort, je mag niets bij de vuilnisemmer zetten officieel) met de gebruikelijke fooi. De eerstvolgende keer dat ik de vod deman zag, sprak ik hem aan. "Waar om nam U laatst die doos met kleren en schoenen niet mee?" "Wadachu? We benne de ophaal dienst niet? As u nou van dat Indische silver of koper heb of dat houtsnij werkspul, daar wil ik nog wel 's foor komme!" Ik had een onhoudbaar verlangen om de man meteen gratis wat mee te ge ven, maar dat had me minstens 50, boete van de politie gekost. En after all ben ik een vrouw met een (na 15 jaar Holland) doorgewinterde zelfbeheersing Lilian Ducelle Voorgaand stukje is negatief, ik weet het. Niets heb ik ermee bereikt dan een beeld te geven van een vodden man waar niets van te verwachten is. Behalve de brief van Mevr. M., kreeg ik van een van de medewerkers van de Verg. Intermenselijk Contact een folder toegestuurd van de Emmaüscommunité in Haarzuilens. Wat er in die folder stond heeft bij mij weer een lichtje doen gloeien: onze oude spulletjes kunnen nog hun dienst bewijzen. Wat is deze Emmaüs-com- munité? Het is een gemeenschap waarin mensen, door de meest uiteenlopen de omstandigheden gekomen, samen wonen en samen werken met het doel de opbrengst van hun werk aan anderen af te staan. Zo wil Emmaüs, in het leven ge roepen door Abbé Pièrre, aan hen, die in de maatschappij teleurgesteld zijn, een nieuw levensdoel geven, door zich in te zetten voor hen die door het lot nog minder bedeeld zijn dan zijzelf. Door een sober leven, komt de winst ten goede aan ver schillende hulpverleningsprojecten over de GEHELE WERELD. Zo keert het gevoel van eigen waarde terug, wanneer men dacht overbodig te zijn. Het bestaan heeft weer zin. In 25 landen werken nu al meer dan duizend mensen bij de voddenrapers van Emmaüs. Zij worden in de ver schillende communitées opgenomen, ongeacht godsdienst, ras of politieke overtuiging. Zij verzamelen "waarde loos" materiaal, sorteren het en dit wordt zo goed mogelijk verkocht. Van de opbrengst bekostigt de communité haar levensonderhoud, de werkers ont vangen 10,per week zakgeld, ter wijl de hele rest wordt aangewend om hulp te bieden waar nodig is. Eerlijk, ik heb niet geweten dat zo'n organisatie hier ook bestond, dat het nog mogelijk was om aan zo'n instel ling hulp te kunnen verlenen. Een in stelling die zo arm is, zo zuinig moet werken, zodat men daardoor ALLEEN TOT DE ARMSTEN kan doordringen. Abbé Pierre is de Legendarische Voddenraper geweest en meteen de enige Reëele voddenraper. Hij is in zijn leven, dat vervuld was met mededogen voor de armste naasten, het voorbeeld geweest van sociaal denken, sociaal doen. Niet bedelen bij de Overheid, niet schreeuwen, staken, rebelleren om sociale zekerheden van overheidswe ge, maar hij deed gewoon wat zijn hand vond om te doen en wat binnen zijn bereik lag. De "voddenrapers" die het werk naar zijn voorbeeld blijven doen, mogen in andermans ogen maat schappelijke mislukkingen zijn, in de wereld van armoede en armzaligheid zijn het Weldoeners geworden. Hun bestaan kreeg weer zin. U mag er vreemd van opkijken en het niet willen geloven, maar in het rijke Amerika bestaan dergelijke in stellingen al heel lang. Ik heb er talrijke bezocht. Rommel wordt opgehaald en door gehandicapten (veteranen) en ou den van dagen die nog wat willen ver dienen gerepareerd en weer verkoop baar gemaakt. U mag bij deze weten, dat ik geregeld in deze tweede hands winkels van The Veterans en Goodwill Industries kwam om verschillende ar tikelen te kopen. Duur leven in Amerika wil iedereen (en dan maar schelden op de overdaad!) maar tevreden zijn met minder en toch happy omdat je weet dat je door je mindere eisen, ook an deren onderhoudt, is helaas voor de meesten (ook immigranten) onmogelijk. Maar genoeg gefilosofeer. De wer kelijkheid: 1. niets meer naar de voddenman wat nog bruikbaar is. 2. wintergoed en andere zware zaken zoals huisraad, papier, oud metaal, zink, alluminium, ijzer (geen blik) op zamelen. 3. Wanneer U daar een flinke hoeveel heid van hebt (doe met vrienden en kennissen samen) opbellen of schrij ven aan: Kees de Lange, Eikstraat 14, Haar zuilens, tel. 03407- 15 40. Men komt met een auto langs om de boel op te halen. 4. Al het lichte goed maar ook bruik bare stoffen zoals gordijnen, nog sterke tafelkleden, lakens, etc. naar de BOS en de Giki. 5. Tijdschriften, boeken naar de Giki. Wat ik echter in mijn artikel in Tong Tong no. 15 (15/2) schreef zou ik met klem willen herhalen: neem praktische beslissingen, denk menselijk, denk ro yaal. U kunt zoveel GOEDS DOEN DOOR HET GOED TE DOEN! Lilian Ducelle WEGGEEF-ADRESSEN Jajasan Pa van der Steur Matraman 77, Djakarta, Indonesia Jajasan G.i.K.I. Foundation djl. Pemuda 64, Surabaja, Indonesia Emmaüs-Communité Eikstraat 14, Haarzuilens, tel. 03407 - 15 40. 1. Hoe waren de badgewoonten van onze voorouders 150 jaar geleden? 2. Welke gebruiken zijn er in Indone sië in zwang bij naamgevingen en hoe dikwijls wisselt men van naam? (Zie voor de antwoorden hierop op pag. 11). 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 5