VOETSTAPPEN IN 'N ANDERE WERELD De Spooksleutel INDISCH Radio Bolland Nederlanders worden een tamelijk nuchter volk genoemd. Niet gemakke lijk geloven ze aan spoken of spook geschiedenissen. Die verhalen verban nen ze meestal met een schouderopha len en een ironisch lachje naar het rijk der fabels.*) En toch... in mijn leven in Indonesië is mij persoonlijk iets overkomen, waar wij tot op heden, met al onze wijsheid en nuchterheid, nog steeds niet uit kunnen komen. Wij woonden sinds kort in een echt oud Indisch huis. Het had een heel groot erf met in het midden, vlak voor de voorgalerij, een enorme kantilboom. De bloempjes van deze boom worden vaak in de wrong van het haar gedragen, daar ze een zoete geur verspreiden. Maar goed, het verhaal gaat niet over die boom. De voorgalerij van het huis werd gedragen door stevige houten pilaren. Om ons erf was een hoog hou ten hek, wat we erg fijn vonden, met het oog op ongewenst bezoek en ook omdat onze honden dan ongestoord konden rondlopen, 's Avonds om 7 uur, als de bedienden naar huis waren, ging er ten overvloede voor de veilig heid een stevige ketting met een goed sluitend slot op 't hek. Het sleuteltje van het slot werd aan een spijker, die in een van de pilaren zat, opgehangen. En nu komt het vreemde. Op een morgen, toen één van ons het wilde openen, was het sleuteltje verdwenen. Zoeken natuurlijk. En ja, daar lag het, een flink eind van de paal op de vloer. We dachten nog aan niets en meenden: Zeker nonchalant opgehangen en er afgewaaid, ofschoon het in de tropen niet veel waait. Het hek werd dus opengemaakt en het sleuteltje weer opgehangen. De volgen de dag was het echter weer weg, of schoon we nu zeker wisten, dat we het zorgvuldig hadden opgehangen. Nu vonden we het 'n eind de tuin in onder de kantilboom. Hoe kon dat nu? Spook te het in huis, of was er een geest, die ons een poets bakte? We wilden het natuurlijk weten, 's Avonds bleven we, wat we nooit deden, in de voorgalerij zitten. We staarden af en toe naar het sleuteltje, dat daar heel zoet aan de paal hing. Maar er gebeurde niets. Moe van het wachten en turen, gingen we maar naar bed. De volgende morgen gingen onze ogen natuurlijk het eerst naar de paal, waar het sleuteltje "moest" hangen. Jawel, moest, maar het hing er niet. Dus maar weer zoeken. Waar was het nu? Weer onder de boom? Nee, hoor. Een heel eind verder in een bloempot, die in het gras stond. Het werd nu toch al te mal. Het moest toch ergens door komen. Ons huis lag wel een 100 meter van de straat, dus door dreunen van auto's of vrachtwagens, die trouwens spora disch voorbij kwamen, was ook onwaar schijnlijk. We wilden een proef nemen. Hingen een heel licht potlood aan een draad aan de spijker. Roerloos hing 't er de volgende morgen nog. Wat nu? Nog eens de sleutel maar ophangen. Die avond luisterden we naar een mooi concert, dat door de radio werd uitge zonden.Opeens... "ting, ting..." "Het sleuteltje", riepen we. We vergaten het concert en renden naar de voorgalerij... Het sleuteltje was verdwenen. We zoch ten en zochten met onze flash-light en vonden het eindelijk in een lege bloem pot. We werden er echt een beetje nerveus van. Een paar dagen later sprak ik er met een oude Indische vriendin over. Ze zei: "Het is de geest van jullie huis. Hij wil jullie beschermen en waarschu wen geen sleutel daar te hangen. Berg hem ergens anders en er zal niets meer gebeuren". Ofschoon we het maar half geloofden, deden we toch wat ze zei legden de sleutel op de boekenkast. Hingen ook nog eens een glimmende spijker met een draad op de plaats van het sleuteltje, maar de spijker bleef hangen; er gebeurde niets. Waarvoor moesten we gewaarschuwd worden en voor wie dan wel? Zeker is 't, dat er meer vreemde din gen gebeurden in Indië, die wij niet kunnen verklaren. A.M. Het is een misverstand datj'over het algemeen" Hollanders nuchtere mensen zijn en Indische mensen bijge lovig (althans minder nuchter). In mijn 60-jarig leven heb ik in Indië evenveel bijgelovige en nuchtere mensen gekend als hier in Holland. En nog steeds we melt het bij Tong Tong van lezers die de rubriek "Voetstappen in een an dere wereld" schouderophalend voor bij gaan. Ikzelf denk dat er (buiten de altijd bij gelovige mensen) alleen één maatstaf is voor beoordeling: men heeft "won derlijke" zaken zelf meegemaakt of niet. Wie ze nooit meemaakt "blijft nuchter". Maar wie ze eens of meerdere malen heeft meegemaakt, wéét dat ze bestaan (en ook dit op nuchtere wijze), terwijl men daarnaast in alle andere zaken zo nuchter blijft als "een blok hout". Mijn vader was een nuchtere totok tot zijn dood toe, maar heeft zowel in Hol land als Indië supra-normale ervarin gen gehad dus wist hij dat ze kunnen bestaan. Ikzelf heb enkele "manifesta ties" beleefd, waarvan ik alleen kan zeggen: "credo, quia absurdum" (ik geloof hoewel ze ongerijmd zijn). Wij krijgen veel verhalen toegestuurd voor deze rubriek, maar plaatsen ze niet vlot en veel na elkaar, omdat verre weg de meeste op elkaar gelijken, dus voor de lezer "vervelend" worden. Een geestverschijning blijft een geestver schijning of het er nu één is van een zuster, een vreemde of een oma; bij de put, in de slaapkamer of op het toilet. Houd het ons ten goede als we af en toe wat wachten. Ons Indische leven was zó rijk, delf eens op een andere plaats!... Als je bij echte Indische vrienden op bezoek komt (z.g. sobat kentel) moet je nooit verbaasd zijn, als je bevesti gend antwoordt op de vraag of je koffie wilt, te horen krijgt: "Maak maar zelf" ...soms tevreden kirrend er achteraan: "Je weet de weg wel, ja?,, Zo maar vrij en ongelimiteerd in de etenskast van vrienden rommelen is een karakteristiek van Indische vriend schap. Vaak komt daar nog de invitatie bij: "Beuk maar de etenskast!" oftewel doe je maar ENORM te goed! Vooral vrouwelijke gasten plegen zich op visi te matig te gedragen (en elk dieet is daarvoor een dankbaar excuus). Als U dus Indische vriendinnen op bezoek hebt, die niet te gauw "dank zeggen maar gerust twee of drie keer tambah, weet U zeker dat de vriendschap goed aan is! Of dat ook geldt voor Pim Eysinger (die gezellige dikke tante van zoveel Pasar Malams) is overigens de vraag nog, ook al omdat Pim zich overal zó thuis voelt dat ze graag drie, vier keer opschept... en toch klopt het weer, want Pim ziet kans om van IEDEREEN een goede vriendin te zijn! T.R. Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86.32.01 VOORBURG Zending grammofoonpla ten uit Indonesia is nu binnen, 19,50 p. st. Alle soorten, Javaans, Sundanees, Ambon- nees, krontjong instrumentaal, oude stijl en modern. Ook enkele E.P.'s o.a. Titiek Pus pa, Sandara Sanger, Trio Aleyo, Li lis Su- ryani, per stuk f 7, Haast U, beperkte voorraad. Geen correspondentie hierover. Folders worden toegezonden na ontvangst van f 0,25 postzegels. Radio Bolland binnenkort ook: Frederik Hendriklaan 161, Den Haag (na 15 juni). 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 17