Benny Kuipers Bericht Voor Bilthoven Het Mysterie Van De Verdwenen Afzender Als wij regelmatig de nieuwsreporta- ges van Vietnam, Laos en Cambodja op de TV volgen, dringt niet tot ons door dat ook jonge Indo-soldaten (nau welijks veertien jaren geleden geëmi greerd!) aan die verre fronten vechten. Net zoals enige tijd terug (vers na de llde wereldoorlog) jonge Indo's voch ten in Korea. Net zoals daarvóór Indo's vochten aan Nederlandse EN aan In donesische zijde in het rampzalige con flict tussen ons vader- en ons moeder volk. Er zijn "brave" mensen die nooit vechten, maar des te meer beschuldi-* gende vingers heffen. Bedenk dat deze jongens hun plicht deden en doen en zullen blijven doen nog vele decennia als er oorlogmakers in pluche stoelen aan bestuurstafels zitten. We veroor delen niet, noch prijzen boven mate, maar wensen deze jongens moed toe en geluk. Diep met ze mee voelend. Want velen onzer hebben ook onder vuur gelegen, ja lui? We know. We know! Dit portret is van Benny Kuipers, 20 jaar, zoon van een KNIL-man, kleinzoon (van moederszijde) van een Gombon- ger "pur sang": "Bonnet" (zo was zijn bijnaam) Jansen. Dit betekent: drie ge neraties plichtsbetrachting, verantwoor delijkheidsgevoel, gezagsgetrouwheid. Hij was nog een baby, toen zijn ouders vlak na de wereldoorlog hun vader land moesten verlaten om naar Neder land te gaan. Pa moest direct terug naar Nw.-Guinea. Het jonge echtpaar had een harde tijd. Vier jaar later naar Amerika. En nu dient Bennie aan de Me-kong. God's wegen zijn ondoor grondelijk. Maar wij vragen voor deze jongste adik: "Voer hem behouden naar huis terug!" In Tong Tong No. 19 stond op blz. 19 een stukje "Brief van een Oude Hospik".létterlijk een stukje, want la ter ontdekten we dat de slotzin en de ondertekening waren weggevallen. Hier zijn ze: Ik zit nu in het koude kikkerland en kan niet zeggen dat mij dat bevalt, ik zit nog steeds met mijn gedachten in Indonesia en zou het gaarne nog eens zien maar dit zal wel een wensdroom blijven... P. Gilde Aan P. Gilde gaan hierbij gaarne on ze excuses met óók nog een apart Saluut voor een onbekend maar res pectabel verleden. Over "bobberlap- pen" en "hospikken" maakt men graag grapjes, maar beseft niet welk een moeilijk, veeleisend en zelfs gevaarlijk leven ze vaak dag-in-dag-uit leiden. We hebben 't VOORRECHT enkele hospi taalverplegers persoonlijk te kennen en enige notie te hebben van wat deze mensen voor hun lijdende nevenmens betekenen. Nogmaals: saluut! RAFFLES, DE GROTE ONBEKENDE Wil Mej. (Mevr.) "Poppie", schrijfster van "Stem uit Bandoeng" (pag. 16, TT No. 20) ons haar identiteit openbaren? Er ligt een voor haar bestemde brief bij ons op de redactie. Niet zo geheim zinnig zijn, Pop. Wij vertellen NOOIT een anonimiteit verder. We kregen een telefoontje van het postkantoor Den Haag. Dat ze tever geefs het postkantoor Bilthoven had den opgebeld om te weten wie de af zender zou kunnen zijn van een post wissel van 18,voor Tong Tong. Want die afzender had vergeten op het formulier zijn naam te schrijven. Mis schien wisten wij het? Nee, Tante Pos, want er komen hier honderden post wissels en giro's en we weten niet wie in Bilthoven of omgeving (of althans op dat postkantoor die postwissel ge stuurd heeft) ons 18,— schuldig is. WEET U HET? Gaarne snelstens be richt. O o, Tong Tong's hele lezerskring wordt ongemerkt een dagje ouder en twee dagjes vergeetachtiger. U weet niet half hoeveel niet- of slecht-inge- vulde gegevens wij regelmatig krijgen. Als dan Tong Tong te laat komt, of een erg vriendelijke herinnering of U wel bij bent met Uw betaling, niet te gauw ngamoek, ja? U kunt misschien ZELF ook fout zijn... Het salaris of de gratificatie, tegenwoordig met het schrijven van veel "moderne" boeken verdiend, wordt ook wel "pornogratificatie" genoemd uitvinding van H.) Typisch oud-Indisch huis 1900) in een typische oud-Indische wijk in Weltevreden: Petjenongan (en daaraan grenzend, even Indisch: Batoetoelis, Sawah-Besar, Krekot. Koel, ge moedelijk, vriendelijk, bescheiden, tevreden. Aan de muren geen Kunst, maar portretten van familie en vrienden. Alle kinderen liepen altijd op blote voeten; de dames bijna altijd in sarong-kebaja, de heren ook als ze niet toevallig uit moesten of bezoek ontvingen. Maar iedereen nam iedereen zoals hijfzij was. Thuis was toen niet een brokje losgekocht V D of Pander, maar een "dierbaar ratjoe" van honderd venduties (dus van honderd mensen zoals wij). En de grote etenstajel was echt voor iedereen. Daarom lag er ook verlakop (handig, kon tegen een stootje, was toch netjes). Alle ramen en alle deuren stonden EEUWIG open... 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 20