TONG TONG BRONBEEK een bezoek waard Radio Bolland HET GARDOEHUISJE "Hoerdahü" "Pring!" Zo hoort men 't wachtwoord en 't antwoord bij 't gardoehuisje. Geheel onbewust doet men een kort gesprekje in 't Nederlands. Niemand van die men sen weet, dat "hoerdah" eigenlijk van "werda" of "wie daar" afkomstig is; en "pring" het geradbraakte woord "vrind". Het Javaanse woord "pring" betekent "Bamboe". Wat heeft bamboe te maken met 't strenge wachtwoord "hoerdah"? De aangehouden voorbijganger be grijpt niet, wat die vraag betekent, en de strenge wachter begrijpt niet, wat dat antwoord betekent. Maar ze zijn allebei tevreden en Keesje is gezond. Na tien uur 's avonds wordt iedere voorbijganger met dat wachtwoord aan gehouden. En een voorbijganger zon der een vonkje vuur bij zich, hetzij van een strootje, hetzij van een brandende oepet (lont), wordt bekeurd. Een oepet is een stokje, gesneden van een droge bloemschede van de klapper, dat zacht beklopt is, zodat 't vonkje vuur niet gemakkelijk uitgaat, totdat 't stokje helemaal afgebrand is. Het dient om strootjes aan te steken. Het gardoehuisje is overdag hele maal leeg. Het biedt een koele rust plaats aan vermoeide voetgangers. Men kan daar ook zijn eetwaren ver kopen. 's Nachts zitten er vier of vijf mannen op wacht. Om 't half uur wordt er op de grote tong tong geslagen om de tijd aan te geven. De tong tong is gemaakt van een zeer dikke boomstam, die uitgehold wordt. Aan de voorkant is een smalle gleuf te zien. Die klok is wel twee meter lang en zes deci meter dik. Hij hangt aan een dwars balk bij 't gardoehuisje. In de voor galerij van het dorpshoofd heeft men er ook een. Die is groter dan de tong tong bij 't gardoehuisje en heeft een dieper geluid. Men kan de seinen dui delijk onderscheiden van de signalen uit het wachthuisje. Iedere weerbare dessabewoner krijgt op zijn beurt en nachtje wachtdienst. Bij verhindering kan hij zijn beurt ruilen met die van zijn buurman of kan hij een ander dit werk laten doen tegen betaling van vijftien cent. Op de tong tong worden niet alleen de uren aangegeven, maar noodbe- richten kunnen ook daarmee overge bracht worden. Met herhaaldelijk twee slagen op de tong tong, wordt begrepen, dat er een dief is ontdekt. OO 00 00 oo oo oo Drie slagen betekenen, dat er een rampokpartij is. Vier slagen maken bekend, dat er een gewonde is door een gevecht. Met vijf slagen bedoelt men: een slachtoffer is gevallen in een gevecht. Als er een overstroming of een he vige brand is, slaat men aanhoudend vele slagen vlug achter elkaar. Men weet dus, welke werktuigen of wa pens men nodig heeft, als men te hulp wil komen. Hoort men drie onregelmatige sla gen, o-oo o-oo o-oo dan is een ge vangene losgebroken. Alle gardoehuis- jes moeten dubbel scherp op 't ver keer letten, ledereen, die voorbijgaat wordt grondig onderzocht. Drie keer in de nacht wordt er een "ronda" gedaan. Twee mannen maken muziek met hun kleine tong tong en gaan langs de huizen om de bewoner te wekken. Bij ieder huis houden ze halt en roepen de bewoner toe. Is men in diepe slaap, zodat 't antwoord niet gauw genoeg wordt verkregen, dan kloppen de ronda-gangers op de deur of tegen de stijlen van 't huis. Dat doen ze net zo lang, totdat er antwoord te horen is. Ook maken ze rumoer op de tong tong om iemand wakker te maken. "Pak Martooooo, Pak Martooooo!" Tong-Tong-Tong-Tong-Tong. "Pak Mar tooooo, lèk!" Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86.32.01 VOORBURG Zending grammofoonpla ten uit Indonesia is nu binnen, f 19,50 p. st. Alle soorten, Javaans, Sundanees, Ambon- nees, krontjong instrumentaal, oude stijl en modern. Ook enkele E.P.'s o.a. Titiek Pus pa, Sandara Sanger, Trio Aleyo, Lilis Su- ryani, per stuk f 7, Haast U, beperkte voorraad. Geen correspondentie hierover. Folders worden toegezonden na ontvangst van f 0,25 postzegels. Radio Bolland binnenkort ook: Frederik Hendriklaan 161, Den Haaq (na 15 juni). De liederen, die ze maken zijn vaak kalm maar toch vrolijk. Het ge-tong tong wordt tot ver in de omtrek ge hoord. Bij een donkere nacht worden de muziekmakers voorafgegaan door een derde, die een petroleumlampje in de linkerhand en een knuppel in de rechter heeft. Bij heldere maneschijn is dit niet nodig. In de regel gaat de ronda om elf uur, om half twee en om half vier. In dieven- tijd wordt ze vaker gedaan, wel vier of vijf keer in de nacht. Op de tong tong van de Loerah wor den de uren aangegeven, maar alarm signalen brengt hij niet over. Andere coden zendt hij wel uit. Om een waker te laten komen, slaat men één slag op de tong tong gevolgd door oeloek2. De oeloek-oeloek ken merkt zich door eerst vele slagen kort na elkaar en daarna langzamerhand aan met langere tussenpozen. ooooooo O O O O O O De helper van 't kantoor van de Loe rah, de Kebajan laat zich roepen door twee slagen vooraf en daarna de oe loek-oeloek. Drie slagen vóór de oeloek-oeloek is voor de Tjarik, de dorpsschrijver. Vier slagen is voor de voorzitter van de staf en de dorpsgeestelijke luistert naar vijf slagen met de oeloek-oeloek. Om de Loerah terug te roepen van zijn tournee in het dorp, wordt alleen drie keer achter elkaar de oeloek-oe loek geslagen. Deze laatste code is plaatselijk; niet alle dorpshoofden pas sen deze methode toe. R. Dinarwan Nog te weinig bekend is het Museum van het Koninklijk Militair Tehuis Bron beek, Velperweg 147, Arnhem. Het museum geeft U een volledig over zicht van Indie's militaire geschiedenis en bevat o.a. uitgebreide collecties op natuurhistorisch gebied. Breng eens een bezoek aan Bronbeek! 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 16