De Twaalfde Pasar Malam Met vreugde en trots annonceert de Redactie van TONG TONG de twaalfde Haagse Pasar Malam Tong Tong. Met vreugde en trots omdat na twaalf jaren de Pasar Malam als nationale Oosterse Marktmanifestatie over heel Nederland populariteit en navolging geniet. En dus na twaalf jaren POEKOEL TEROES een Wil en een Weg van ons blad gevoerd hebben tot succes tegen alle scepsis en tegenwerking in. Van al deze Pasar Malams blijft die van Den Haag onze anak mas, zelfs al zijn we er organisatorisch niet meer bij betrokken. Dat zal ook wel bij onze vaste lezers het geval zijn. Dus hopen wij dat zij in groten getale deze Xllde Pasar Malam bezoeken zullen. Maar wij hopen dat zij dit ook systematischer en met meer overleg zullen doen. Lees dus behalve dit artikel cok alle adver tenties in dit nummer, waar alle bezienswaardigheden en services in vermeld zijn. Noteer ze apart in Uw agenda, zodat U niet meer andere personen, instanties en kantoren eindeloos hoeft op te bellen. En met Uw notities andere mensen tot hulp kunt zijn. "Be Pasar Malam minded!" Op 30 juni a.s. dus gaat de 12de Pasar Malam TONG TONG van stapel (en duurt t/m 4 juli) in de Houtrusthal- len in Den Haag. Intussen hebben di verse andere steden in Nederland al een Pasar Malam primeur beleefd zo zelfs dat dat men langzamerhand begint te wennen aan overal opnieuw "ontspruitende" Pasar Malams; onge veer zoals kermissen. En men moet zich er even op bezinnen in Den Haag te maken te hebben met een Pasar Malam die al twaalf jaren bestaat! Voordien hadden diverse Indische gemeenschappen in Nederland ook wel "gotong rojong" Pasar Malams, maar die hadden toch meer het karakter van entre nous bazaars of fancy fairs voor een goed doel. De Tong Tong Pasar Malam bewoog zich direct op een breed commercieel terrein en had echt de bedoeling als zelfstandige exploita tie een nieuw jaarbeurs-idee te schep pen dat voortaan jaarlijks zou terug komen. Verder hing het alleen maar af van Poekoel Teroes of het idee, aan het succes waarvan de ondernemers van ons blad nimmer getwijfeld heb ben, zou blijven leven. Het grote publiek (ook het Indische) twijfelde echter, nog steeds gevangen in het "assimilatie-syndroom" dat auto matisch scheen te moeten inhouden dat al wat Indisch of Indonesisch was definitief voorbij was en dus niet mocht herleven. De eerste Pasar Ma lams van Tong Tong vertoonden dus slechts een matig stijgende lijn. Het waren mensen zoals de heer Hunger, secretaris van de Kamer van Koophandel van Rotterdam en van Geuleken, voorzitter van de K.v.K. van Den Haag, alsmede vele onwrikbare "toelèn" Indischgasten die uit alle macht hielpen "pushen", gesteund door hun levenslange Indische ervaring, maar ook door hun inzicht dat dit "ver maak" (zoals de Indischman het nog steeds ziet) een grote nationale econo mische, sociale en culturele waarde heeft. Dit inzicht begint de hemel zij dank ook de Hollander die nooit in Azië geweest is, meer en meer te krij gen, gezien het stijgend succes van alle Pasar Malams. Omdat de PM in Den Haag al deze gedachten en bewustheden het eerst en het langst uitdroeg, werden al spoe dig al deze plus-waarden van de Pasar Malam geassocieerd met de naam Tong Tong, zó zelfs dat door massa's In dischgasten de Haagse Pasar Malam nog steeds Tong Tong sec genoemd wordt, en grote populariteit geniet vol slagen buiten het tijdschrift, waar men zich zelfs van distancieert als "anti assimilatie"! Deert ons niets. Maar het is goed dat alle Pasar Ma- lam-gangers en Pasar Malam-organisa- toren BLIJVEN herinneren dat een spe cifiek Indisch blad conditio sine qua non blijft voor het op peil houden en verder ontwikkelen van het hele Pasar Malam wezen in Nederland! Opdat men door een voortdurend geestelijk con tact met Indischgasten en Indonesiërs (en in het algemeen "Indonesisch bloed") in voortdurende gedachtenwis- seling attent blijft voor opbouwmoge- lijkheden en afbraakgevaren in de fun damentele Pasar Malam structuur. Ook zal het tijd worden dat alle Pasar Malam organisatoren spoedig de koppen bij elkaar steken om te komen tot het afbakenen van ontwikkelings terreinen en een over-en-weerse sti mulering van locale of regionale karak teristieken die dus opbouwend werken naar alle partijen, maar ook het elkan der waarschuwen van kwalijke prak tijken of afglijdingen die al te grote schade kunnen berokkenen. Want dui delijk is dat elke GOEDE PM een re clame is voor andere PM's, maar een slechte een afbraak van andere PM's. Want dat er zich in de toekomst vele veranderingen zullen voordoen, staat als een paal boven water voor hen die met inzicht van wat Azië alzo bieden kan, beseft dat het aantal keuze-mo gelijkheden voor vernieuwers vele ma len groter is dan wat de westerse eco- nomisch-culturele ooit verzinnen kun nen. Elementen zullen opkomen en an dere zullen verdwijnen. Dat laatste hoeft niet speciaal gevolg te zijn van veranderingen van inzicht, maar kan ook door toevallige oorzaken ontstaan, dus b.v. door gebrek aan "aanbod" of door vormen van overmacht. Laat ons eens kijken bij de komende 12de Pasar Malam TONG TONG. On getwijfeld zullen velen dit jaar het ga melan-, wajang en Indon. dans-element van Budidaja missen, die positieve en hoogwaardige Indonesische (dus echt Pasar Malam!) banden realiseren met Indonesië. Om dit gemis te vergoeden, hebben de organisatoren gebracht: a. een grootscheepser organisatie van de Tropische Tuin (onder leiding van dr. Swart) ditmaal in Bali stijl, b. in samenwerking met het Kon. Insti tuut v. d. Tropen wordt een typische Indische keuken opgebouwd met in structies voor het toebereiden van de rijsttafel, c. er zal een Borobudur-stand zijn on der leiding van Dr. C. Nagtegaal, waar in aansluiting op de reis van Bert Gart- hoff leerzame voorlichting gegeven zal worden, d. er zal een grote Garuda stand zijn, die het reizen naar Indonesië extra zal propageren, e. er zullen TWEE podiums zijn, zodat meer en gevarieerder shows gebracht zullen worden, naar men ons verzekerd heeft ZONDER electrische versterkers, zodat men elkaar eindelijk op de Pasar Malam kan verstaan!, f. er is een Ceylon thee-stand met meisjes in nationale klederdracht, g. er zullen tegen gereduceerde prijzen collectieve kaarten van allerlei soort worden verkocht (zie de advertentie), h. er lopen speciale treinen en bussen, waarmee men goedkoper reizen kan, i. er is opnieuw een gevarieerd amu sementsprogramma van hoog gehalte, j. vooj de danslustigen is er de VARA- discotheek in de Houtrust rotonde, enz. enz. enz. Zie verder de advertenties I I I Het spreekt vanzelf dat het Tjalie krankzinnig spijt dat hij er op deze Pasar Malam niet bij kan zijn wegens zijn vacantie naar het buitenland, die ONMOGELIJK verschoven kon worden voor- of achteruit, vanwege doodge wone arbeidstechnische verhinderin gen. Tja, een mens, ELK MENS, móet kiezen of delen. Het is te hopen dat de Pasar Malam bezoekers dit eindelijk ook inzien en b.v. tijdig een goede keuze maken voor een bezoek op de juiste dagen aan de Pasar Malam, waarbij NIET ALLEMAAL TEGELIJK vrijdag en zaterdag komen, want natuurlijk wordt dan élke loca- liteit te klein. Wie echt wil genieten en goed toekijken en veel leren, kiest rustiger dagen en uren. Na soedah, dan gaan maar bepaalde "glansnum mers" verloren. Daar kan men daar- naést nog wel een kansje voor wagen, maar men heeft niet alle plezier ver loren door "Adoeh feelte roewet, sehl!" als men anyway komt op "stille" dagen. Tong Tong wenst al zijn lezers "hap py Pasar Malam days" toe en besluit met een "Tot ziens volgend jaar!" T.R. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 4