naar de 12e PASAR MALAM GBEBKQBP PER TREIN paar Hollanders" de Indonesische re gering motiveerde om de Hollanders en hun afstammelingen zo ruw en dis criminerend te behandelen, dat het praktisch tot hun uitbanning leidde? Djojobojo's profetie is zodanig een deel van Indonesië geworden dat het het leven van dit enorme land, het vijfde dichtst bevolkte land ter aarde, schijnt te overheersen. Toestanden zullen volgens Djojobojo nog slechter worden. "Macht wordt van de bevolking in de dorpen weggestolen en begeerte ver spreidt zich als vuur. Geloof wordt be lemmerd, vele mensen tonen gulzigheid en gierigheid, velen vermenigvuldigen hun vervloekte handelingen. Oorlog komt uit het binnenland, want de be stuursambtenaren lijden aan misvattin gen. Misdadigers spelen de baas over eerlijke mensen, doen hun leed toene men. Chanteurs vieren hoogtij, er zijn velen die steekpenningen aannemen". Hoe waarheidsgetrouw en actueel deze woorden klinken! Zelfs nu nog als men door Indonesië reist ondervindt men de volle kracht van dit profetisch geschrift bij het zien van de "vele dakloze zwer vers, de vele apathische individuen" zoals door Djojobojo beschreven. De voorspelling eindigt met deze woorden: "Eindelijk zal de tijd en het getij wenden. Schulden van de ziel zullen moeten worden betaald. Hij die zijn onkreukbaarheid heeft behouden zal profiteren. De kleine man zal een opvoeding krijgen. De rijken zullen ge ven, de armen zullen vooruit komen. De mensheid zal in vrede leven". Dit gelukzalige einde slaat op de laatste tijdsperiode van Djojobojo, maar de oude koning legt zijn zoon precies uit hoe het millennium tot stand zou komen. Een "Ratoe Adil", een rechtvaardige en eerlijke koning, zal over Java regeren aan het eind van de tweede zevenhonderd jaren periode. De Javaanse bevolking wacht gedul dig en met een sterke overtuiging dat de messiah zal komen. De invloed van dit verlangen op het politieke leven is enorm. Het populaire gevoelen draagt het streven van de gehele natie en Djojobojo's voorspelling moet eenvou dig uitkomen. De laatste ontwikkelingen in Indone sië nemen in dit licht gezien aan be tekenis toe. Soekarno's' nederlaag kon voor een groot deel toegeschreven worden aan het feit dat de Indonesi sche bevolking weigerde in hem de "Ratoe Adil" te zien. Gedurende de twintig jaren van zijn regering werd hij vereerd, zoals alleen een absolute heerser in Indonesië vereerd kan wor den. Maar het werd overduidelijk uit Djojobojo's beschrijvingen, dat Soekar no's tijdsperiode er een was van cha os en materiële en spirituele ontbin ding. De demagoog verloor de ema natie van een "Ratoe Adil". Generaal Soeharto, 't nieuwe hoofd van de Indonesische staat heeft een kans die weinig volksleiders hebben. Er is geen twijfel aan dat hij Soekarno in de harten van zijn onderdanen ver drongen heeft. Maar zal hij in staat zijn om de taak te volbrengen het geweldig verlangen van het Indonesische volk te vervullen naar een rechtvaardige en weldadige heerser, die hen naar vrede en welvarendheid zal leiden? Dit is de uitdaging aan Soeharto, een taak, die bijna bovenmenselijk is. De presi dent zal zich wel tot Djojobojo willen wenden voor raad. De koning gaf een beschrijving van de Ratoe Adil, maar zoals te verwachten, het oude orakel sprak in symbolische en duistere ter men: "Teboe sehoejoen, ono wedon soko lor koeion, akemoel mori poetih, ateken teboe woeloeng". Suikerriet in bosjes, een man van het noordwesten, gehuld in het wit, een stok van paars suikerriet dragend". Wat betekent dat allemaal? Excellen tie, als U het niet weet, wie weet het dan? De uitspraak komt van Djojobojo. Waarom vraagt Uwe Excellentie het niet aan hem, de man die Indonesië vorm gaf, die het land met U regeert ...in het heden? Noot van de Redactie: Wij zijn Robert Hausman zeer erkentelijk voor zijn heldere uiteenzetting, waardoor won derlijk genoeg de "ongrijpbare Djojobojo" tóch veel minder zweverig wordt! Misschien doen we R.H. toch nog een plezier als we hem vertellen dat wie lang in Indonesië met het volk geleefd heeft, weet dat er eigenlijk geen sprake is van een min of meer bekende figuur in een min of meer onzeker verleden, maar van een Djojobojo-GEDACHTE, die niet alleen gedragen wordt door Djojobojo, maar ook door b.v. Ki Ronggowarsito en allerlei andere min of meer obscure figuren, die hel derziend waren, astroloog waren of op een andere manier visioenen, dromen, enz.) zich bewogen op het totaal "on-exacte" gebied van De Toekomst, waardoor min of meer na drukkelijke herhalingen of bevestigingen ont stonden van "wat door Djojobojo voorspeld was". Maar wat misschien alleen een vage herinnering was aan wat Ou-oma vroeger don- gèngde of iemand anders geraden had...Djo jobojo is in de realiteit niet een legendari sche voorspeller, maar het collectief vooruit zien van het hele volk. Wie lang leeft ziet tot zijn verbazing inder daad "voorspellingen uitkomen"Aan de an dere kant: waagt zich soms vaag zelf aan voorspellingen, die gebaseerd zijn op waar nemingen in bet heden. B.v.: sinds in Europa gezagsaantasting plaats heeft op alle gebieden (critiek op, bespotting van, enz. van allerlei authoriteit-houdende figuren (staatslieden, ker kelijke figuren, de moraal, het fatsoen, kun stenaars, politici, leerkrachten, politie, rechters, enz.) SPREEKT HET VANZELF dat dit vroe ger of later leidt tot een fatale gezagsscheme- ring met opstoootjes, onlusten, instorting van gezag. Als dit inderdaad binnenkort gebeurt en daar twijfel ik niet aan! T.R.) is "een voorspelling uitgekomen"...maar was het wel een voorspelling? T.R. TONG TONG van 30 juni t/m 4 juli 1970 in HOUTRUST - DEN HAAG Op de volgende stations zullen tijdens de Pasar Malam in den Haag, goedkope Trein Toegangs biljetten verkrijgbaar zijn, die 3x reductie geven: 1) op de trein reis, 2) op de toegang tot de Pasar Malam en 3) op dagkaart van tram en bus in Den Haag: Alkmaar, Alphen a/d Rijn, Amersfoort, Am sterdam, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Baarn, Barneveld Dorp, Bergen op Zoom, Boxtel, Breda, Delft, Deventer, Dordrecht, Drieber- gen-Zeist, Ede-Wageningen, Eindhoven, En schede, Geldermalsem, Gouda, Groningen, Haarlem, Helmond, Hengelo, 's-Hertogen- bosch, Hilversum, Hoorn, Leerdam, Leeu warden, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Pijn- acker, Roermond, Rotterdam, Schiedam, Tiel, Tilburg, Uitgeest, Utrecht, Venlo, Vlaardingen, Vught, Weert, Woerden, Zaan dam, Zwolle, Zwijndrecht. Ook kunt u vooruit ALLEEN PER GIRO toegangskaarten (dus niet de treintoegangsbiljetten) bestel len rechtstreeks bij de Pasar Ma lam Tong Tong, Lange Voorhout 25 b, Den Haag. Postgiro 75 83 89, t.n.v. Stichting Tong Tong, afdeling Pasar Ma lam. Op de giro vermelden: aantal volwassenen, kinderen of groe pen. Volw. 2,50, Kinderen tot 12 jaar f 1,Groepen (20 per sonen of meer) 2,per per soon. Kaarten die 5 dagen gel dig zijn (dus iedere dag 1 x naar de Pasar Malam) 10,per per soon. S.v.p. alleen per giro bestellen, niet telefonisch en niet per brief. 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 9