SOEKARNO hotel .ardjoena' H.B.S.-SOERABAJA 1917/1918 over ex-president Soekarno en anderen) Met dit nummer praktisch reeds op de pers, met duizend-en-één zorgen en zorgjes i.v.m. mijn vakantie, het over dragen van werk, het regelen van de reis, het voorbereiden van de nieuwe jaargang (dit nummer is het laatste van de 14de) komt plotseling het overlij densbericht van President Soekarno, waarvoor NU een kort woord geschre ven moet worden. De woorden strem men bij dit "in memoriam" dat tevens het adieu is aan een Tijdperk. Lang nadat wij Indischgasten van he den ook dood zijn, zal bij het locali- seren en determineren van alles wat wij deden, goed en kwaad, één domi nerende maatgevende maatstaf zijn: dat wij leefden in Soekarno's tijd. Want mensen vergaan. En bestaans- patrónen vergaan. En ideologieën ver gaan. Maar "navigatie-punten in de Tijd" zullen altijd mensen blijven van uitzonderlijk formaat. Wie praat nog over Jacobijnen of Girondijnen als hij spreekt over Napoleon? Ja zelfs revo luties worden vergeten, maar Het Re volutionaire als rechterhand van De Tijd zoekt altijd mensen om Nieuwe Banen te breken. Om die reden zal het de naam Soe karno zijn, die onweerhoudbaar (en boven systemen en ideologieën uit) onthouden zal worden in de historie van het Indonesische volk. Zoals ook Ha- jam Woeroek onthouden is en Gadjah Mada, Kertanegara of Ken Angrok. Wie denkt bij deze namen nog aan politieke of religieus- sociale systemen? Of zelfs aan Goed of Kwaad? Zij zijn markeer- punten in de vloedgolven der Bescha vingen. Zo zal Soekarno herdacht wor den. Daarom geen politieke of morele maatstafjes in dit herdenkingswoord. Wie middenin de Indonesische vrij heidsoorlog heeft gezeten, niet aan kantoortafels, maar ook in de perime ters, niet alleen tussen oude en nieuwe Indischgasten, maar ook tussen Indo nesiërs, niet alleen in politieke ruzies, maar in diep roerende menselijke con flicten, weet uit ervaring dat alle maat staven ondergeschikt waren aan één drijfkracht: "rawé rawé rantas ma- lang malang poetoeng" (alle franje zal afgesneden worden (het hoofddoel be houden); alles wat dwars ligt, zal door stoten worden). En de man die deze vloedgolf van volksgerichtheid volledig verstond en bestuurde of zich er op de juiste tijd door liet besturen, was Soe karno. Zonder hem zou de vrijheids strijd niet meer dan een politieke rel geweest zijn, een eindeloos gemar chandeer. Om dit doel te realiseren heeft Soe karno al naar het zo uitkwam politieke beginselen, moraliteiten en opvattingen van eer en geweten naar zijn hand ge zet en daardoor miljoenen mensen te gen zich ingenomen...maar toch ook miljoenen mensen blijvend voor hem gewonnen. Zodat het moeilijk blijft hem te meten met algemene burgerlijke maatstaven. Wie hem wérkelijk beter wil begrijpen, mete hem met de aparte maatstaf van revoluties. En beschouwe ook de Franse, de Spaanse, de Russi sche, de Chinese revolutie, die met oneindig meer bloedvergieten en mee dogenloze wreedheid gepaard gingen dan de Indonesische revolutie die wij zelf meemaakten. Toen de revolutie zich voltrokken had, en 't consolideren van de nieuwe (onafhankelijke) status aan de beurt was, was Soekarno's begeesterende leiding eigenlijk afgesloten en kwam zijn einde als staatshoofd vrij plotse ling. En voltrok zich een ongekend feno meen in het stereotiepe patroon van revoluties: de afgezette leider werd niet gestraft en gedood, maar men ver gunde hem zijn mensenleeftijd uit te leven als de grootste hormat aan de Eerste Burger van het Vrije Vaderland. Als er naar Uw mening te veel In dischgasten zijn die niet van spijt of rancune vervuld zijn, maar het van har te begrijpen, besef dan dat het Indo nesische volk, waarvan Soekarno een rechtgeaard representant was, van de helft der Indischgasten (de Indo's) het moedervolk was en van de andere helft (de Totoks) het broedervolk. Vier eeu wen lang...! Zoiets "zet aan", weet U. Het maakt dat wij, evenals generaal Suharto, het einde van Soekarno ac cepteren als een lotsbeschikking van hogere orde, die wij niet omlaag willen halen met rancune-gevoelens van een lagere orde. Soekarno was op zijn hoogste punt de eerste geinspireerde stap van een gelukkig volk naar een eigen toekomst. Zouden wij bitter zijn om een lichte struikeling? Eerder zijn wij getroffen om de tweede stap van dit volk in de persoon van generaal Suharto, immers een stap van verge vensgezindheid en grootheid des har ten. Na twee zulke stappen is er reden om onvoorwaardelijk te geloven in een goede toekomst voor Indonesië. T.R. ujiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Logeren in Den Haag? dan natuurlijk bij Moderne kamers, prima service, prettige sfeer. Iedere kamer EIGEN douche-cel. In iedere kamer warm en koud stromend water. Vanaf f 20,per persoon per nacht. Gr. Hertoginnel. 205, tel. 070/39 03 24 Enige weken terug ontvingen wij (als een voorgevoel? een laatst saluut?) de ze brief van een ex-klasgenoot van Soe karno, waarin deze wonderlijke figuur opeens als een medemens en als mede burger "fan toen froeherheel dicht bij ons staat.Aan Jack Wernink onze dank. 1917/1918. Ik ben van de leeftijd van Soekarno (nu 68 jaar oud). In 1917 zat ik in 3 c van de H.B.S. in Soerabaja, waarvan het gebouw in de loop van latere jaren is omgebouwd tot het tegenwoordige hoofdpostkantoor. Even een andere herinnering: naast mij zat (wijlen dominéé) Guus van Haa- sen, een knap uitziende blonde jongen, die altijd het liefste lachje kreeg van Willy Berretty, het mooiste meisje van de H.B.S.voorts zat in 3 c Corry van Renesse van Duyvenbode, die later de echtgenote zou worden van luitenant ter Zee Chömpff, gesneuveld als com mandant van het Ned.-Indische eska der in de zeeslag in Straat Bali tegen een Japans smaldeel. Soekarno zat in een andere klas; hij kwam meestal op school gekleed in Indonesische kleding: sarong, jas toe- toep en zwart-zijden koepiah. Ik heb hem nooit blootshoofds gezien. In de uitspanningen waren altijd bij elkaar in de open gaanderij bij de mo torfietsen onder de grote waringin: 1) Soekarno, leunende tegen een ijze- zeren paal, meestal ins Blaue hinein starende; 2) Tjiel Romer, de poteling van de H.B.S.; 3) Wim Voll, de beste voetballer van Soerabaja; 4) van Beem, die later advocaat is ge worden; 5) de millionnair Piet Han Tiauw Yang, die toen reeds met zijn broer Jan Tiauw Tjiang, mede-eigenaar was van de Sf. Pleret nabij Pasoeroean; hij was de enige op de H.B.S., die in een auto (Dodge) op school kwam. 6) en meine Wenigkeit. Soekarno nam zelden deel aan onze vaak uitbundige gesprekken, maar hij kon toch wel smakelijk lachen om het ruwe gestoei van Wim Voll en Tjiel Römer, waarbij Wim Voll er natuurlijk altijd bekaaid afkwam. Op een dag ontbrak Wim Voll in ge noemde groep. Plots werd Tjiel Römer (van achteren) in de dubbele Nelson- greep genomen. Tjiel trachtte zich te bevrijden en toen het hem niet lukte, werd hij wel een beetje nijdig en snauwde: "Laat los, Wim, té taró kwee nanti lol" (Straks geef ik je een lel!) Tjiel werd losgelaten en zich omdraai- 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 4