BREI
Oude en Nieuwe
Pasar Malams
Tjalie zal wel de nodige kritiek
krijgen voor zijn moedig stukje over
generaal Harberts. Daarom van deze
kant graag een woord van lof.
C. D. Schotel
Ach, het heeft met moed niets te
maken. Daarvan kan je alleen spreken
in een maatschappij waar vele grada
ties zijn van strijdvaardigheid, van held
haftigheid af tot abjecte lafheid toe.
Maar hier is alleen maar één grote brei
van geconformeerde partijdigheid. Zon
der élan, zonder karakter, zonder con
sequentie. Waar je al jaren van tevoren
weer welke partij je veilig kiezen kan.
B.v. anti de koloniale landen Spanje
en Portugal, anti die ellendige dollar-
makende negerbeukers de Amerikanen,
anti die ellendige generaalsregeringen,
enz. enz. Daar mag iedereen een goede
beurt mee maken door erop te schel
den. En iedereen applaudiseert serviel
mee. Dat gaat letterlijk jaar en dag
voort!
De fopspeen „anti-kolonialisme" is in
feite zó inbeciel van opzet, dat je niet
begrijpt dat zoveel brave burgers er
nog steeds graag op zuigen, terwijl veel
ergere en actuele koloniale praktijken
van Big Pink Brothers Kosygin en Mao
weggemoffeld worden. Nigeria kan met
Britse Labour-goedkeuring op ondenk
baar wrede wijze Biafra koloniseren en
trouwens anti-kolonialen, liberalen en
conservatieven verdienen over de hele
linie vette miljoenen met wapenhandel
(ook Nederland!). Deze lijst kan op
ontstellende wijze uitgebreid worden
tot ver in de toekomst en dat ge
beurt allemaal achter het rookgordijn
van zogenaamde anti-koloniale partij
politiek, waarbij men oud-gasten perio
diek voor schut zet. Bah!
Ook is al dat gevloek en getier uit
de verte tegen Amerika je reinste non
sens als je merkt hoe datzelfde Ame
rika toch op tientallen manieren slaafs
wordt geïmiteerd, terwijl elke dollar
graag wordt opgestreken. Neen, geen
details, het is het hele "klimaat" dat
beroerd is. En wat maakt dat Tong Tong
liever niet meedoet met al het gescheld
op die anti koloniale boeman P.v.d.A.,
want die groep is tenminste openlijk
(zij het fantasieloos en karakterloos)
anti. Maar al die conservatieve en "li
berale" partijen, die zwijgend toekijken
terwijl een Indische medeburger jaar en
dag wordt gekrojokt en een faget van
nationale historie vervalt, die zijn nóg
erger.
En natuurlijk ziet niemand dat zo,
want verreweg de meesten zijn niet uit
onze oude Indische tijd, toen we nooit
toekeken als er eentje door velen werd
afgetuigd (hoe fout hij ook geweest kon
zijn). Maar dan sprong er minstens één
vent voor hem in de bres en riep GE
NOEG! en timmerde de andere kant op.
Dat is niet moedig. Dat is gewoon
"adik-schap". En als men niet weet wat
daarmee bedoeld wordt, dan blijkt toch
wel dat onze taal bedroevend armer
geworden is. En helpt katjauwen verder
ook niet meer. Saluut! T.R.
P.S. En wees niet voorbarig ongerust
om zo'n individuele uitschieter van de
overigens toch wel zwijgzame Tjalie.
Verreweg het grootste deel van de In
dische groep is van veel vormen van
onoprechtheid al jaren lang moe, beu,
kapoh, bentji. De afzijdigheid van de
Indische groep van zoveel maatschap
pelijke interessen is geen kwestie van
domheid, blindheid, onmacht of gebrek
aan assimilatie, maar van onwil om
zich er mee te bemoeien. Wie doet er
nog mee aan tam-tam maken voor welk
soort nasi goreng in blik ook, als men
weet hoe échte nasi goreng zijn moet?
In de Tong Tong van 15 juni werd in
het artikel "De Twaalfde Pasar Malam"
reeds aangestipt dat voorafgaande aan
de bekende grote Pasar Malams, als
zelfstandig marktpatroon zich bewe
gend op breed commercieel terrein,
ook Pasar Malams bestaan hebben als
fancy fair of bazaar voor een goed
doel.
Ook de (Grote) Pasar Malam Tong
Tong is ontstaan uit zo'n bazaar en wel
door de Indische Kulturele Kring Tong
Tong gehouden, voor welk feit Mevr.
M. Bruckel Beiten gaarne de Moeder
van de Pasar Malam genoemd wordt.
Mocht er een claim bestaan voor het
vaderschap van Pasar Malam bazaars
dan zou de heer E. Ellendt die kunnen
laten gelden wegens zijn lofwaardig ini
tiatief op dit terrein vele jaren lang in
Utrecht voor een protestants kerkelijk
genootschap, terwijl ook een katholiek
genootschap lof verdient voor een der
gelijk initiatief in het Zuiden des lands.
Zoals men ziet, de Pasar Malam idee
leefde al vaker in Holland, ook in het
oosten des lands en elders buiten de
genoemde plaatsen. Zoals men weet
heeft deze Pasar Malam Idee in de
laatste tijd diverse ideeën en gestalten
gerealiseerd en is nog op geen stuk
ken na te zeggen welke stereotiepe
exploitatie-vorm er in de toekomst uit
groeien zal.
Intussen glimlacht achter de horizon
Ibu Pasar Malam van Indonesië en ziet
sphinxachtig toe, en vragen de échte
kenners zich af of de oorspronkelijke
tevreden, bescheiden en ontspannende
sfeer, die inhaerent is aan originele
Pasar Malams, ooit hier in welvarend
Europa getroffen zal worden.
Zonder Indonesië's bloedklop ont
staan steeds weer uit "Nibelungen"
van een oorspronkelijke Indonesische
impuls activiteiten die in de loop der
jaren veranderen van gedaante en ini
tiatiefnemers vergeten achter zich laten
Op 5 augustus viert Prinses Irene
haar verjaardag en ter gelegenheid
daarvan gaan onze eerbiedige en op
rechte gelukwensen naar H.K.H. uit,
hoewel, en misschien daarom wel des
te meer, omdat zij niet meer in ons
midden woont.
Wij wensen haar en haar gezin nog
vele gelukkige en goede jaren toe.
WIE HELPT?
Wie kan ons helpen aan de woorden
van een heel oud Indisch liedje nl.
"Beelden uit mijn kinderjaren"?
Inzendingen te richten aan de redac
tie Tong Tong, bij voorbaat dank.
RECTIFICATIE
In het artikeltje "Roti Sisir" in T.T.
no 24, pag. 12 stond als producent van
Roti Sisir vermeld: Tio Tek Hong; dit
moet zijn: Tio Bok Seng.
Van de ADMINISTRATIE
Nog staan er posten open over
1969. Tong Tong wil graag door
gaan poekoel teroes maar
hoe moet het als wij in juli 1970
nog 8.000,aan abonnemen
ten 1969 moeten ontvangen?
Beste mensen, begrijpt ons
niet verkeerd. Kijkt u even na of
u bij bent met abonnementen,
goederen uit onze toko of uit de
boekhandel, die nog betaald
moeten worden. Niet direct hoor,
als u nog niet kunt.
Maar niet vergeten ja!
liggen. Dat is natuurlijk. Dat is normaal.
Ock Tong Tong is gegroeid uit een be
scheiden orgaan van een Stichting
("Onze Brug") die zijn bestaanskracht
voelde verdwijnen naarmate Nederland
zijn geloof in een eigen vestiging in
Nw. Guinea zag verminderen.
Ook vragen wij ons af of er nog wel
eens gezocht zal worden naar een
Eerste Nederlandse Ketjapmaker of
dito Tahoe of Tempehfabrikant naar
mate deze industrieeën alle binding met
Indonesië sinds lang verloren hebben.
Al zijn wij pas vijftien jaren in Holland,
we hebben al een eigen historie met
"Nibelungen" in een ver verschiet en
"A New Age" aan de horizont. En waar
bij het er steeds minder toe gaat doen
waar wij vandaan kwamen en waar wij
heen gaan, maar dat er mensen zijn
die doen. En BLIJVEN doen. Met fan
tasie en originaliteit. Elk oud patroon
is goed, maar het gaat om de nieuwe
structuur. Ajo, nieuwe Indische genera
tie, MADJOE!
3