BREI Oude en Nieuwe Pasar Malams Tjalie zal wel de nodige kritiek krijgen voor zijn moedig stukje over generaal Harberts. Daarom van deze kant graag een woord van lof. C. D. Schotel Ach, het heeft met moed niets te maken. Daarvan kan je alleen spreken in een maatschappij waar vele grada ties zijn van strijdvaardigheid, van held haftigheid af tot abjecte lafheid toe. Maar hier is alleen maar één grote brei van geconformeerde partijdigheid. Zon der élan, zonder karakter, zonder con sequentie. Waar je al jaren van tevoren weer welke partij je veilig kiezen kan. B.v. anti de koloniale landen Spanje en Portugal, anti die ellendige dollar- makende negerbeukers de Amerikanen, anti die ellendige generaalsregeringen, enz. enz. Daar mag iedereen een goede beurt mee maken door erop te schel den. En iedereen applaudiseert serviel mee. Dat gaat letterlijk jaar en dag voort! De fopspeen „anti-kolonialisme" is in feite zó inbeciel van opzet, dat je niet begrijpt dat zoveel brave burgers er nog steeds graag op zuigen, terwijl veel ergere en actuele koloniale praktijken van Big Pink Brothers Kosygin en Mao weggemoffeld worden. Nigeria kan met Britse Labour-goedkeuring op ondenk baar wrede wijze Biafra koloniseren en trouwens anti-kolonialen, liberalen en conservatieven verdienen over de hele linie vette miljoenen met wapenhandel (ook Nederland!). Deze lijst kan op ontstellende wijze uitgebreid worden tot ver in de toekomst en dat ge beurt allemaal achter het rookgordijn van zogenaamde anti-koloniale partij politiek, waarbij men oud-gasten perio diek voor schut zet. Bah! Ook is al dat gevloek en getier uit de verte tegen Amerika je reinste non sens als je merkt hoe datzelfde Ame rika toch op tientallen manieren slaafs wordt geïmiteerd, terwijl elke dollar graag wordt opgestreken. Neen, geen details, het is het hele "klimaat" dat beroerd is. En wat maakt dat Tong Tong liever niet meedoet met al het gescheld op die anti koloniale boeman P.v.d.A., want die groep is tenminste openlijk (zij het fantasieloos en karakterloos) anti. Maar al die conservatieve en "li berale" partijen, die zwijgend toekijken terwijl een Indische medeburger jaar en dag wordt gekrojokt en een faget van nationale historie vervalt, die zijn nóg erger. En natuurlijk ziet niemand dat zo, want verreweg de meesten zijn niet uit onze oude Indische tijd, toen we nooit toekeken als er eentje door velen werd afgetuigd (hoe fout hij ook geweest kon zijn). Maar dan sprong er minstens één vent voor hem in de bres en riep GE NOEG! en timmerde de andere kant op. Dat is niet moedig. Dat is gewoon "adik-schap". En als men niet weet wat daarmee bedoeld wordt, dan blijkt toch wel dat onze taal bedroevend armer geworden is. En helpt katjauwen verder ook niet meer. Saluut! T.R. P.S. En wees niet voorbarig ongerust om zo'n individuele uitschieter van de overigens toch wel zwijgzame Tjalie. Verreweg het grootste deel van de In dische groep is van veel vormen van onoprechtheid al jaren lang moe, beu, kapoh, bentji. De afzijdigheid van de Indische groep van zoveel maatschap pelijke interessen is geen kwestie van domheid, blindheid, onmacht of gebrek aan assimilatie, maar van onwil om zich er mee te bemoeien. Wie doet er nog mee aan tam-tam maken voor welk soort nasi goreng in blik ook, als men weet hoe échte nasi goreng zijn moet? In de Tong Tong van 15 juni werd in het artikel "De Twaalfde Pasar Malam" reeds aangestipt dat voorafgaande aan de bekende grote Pasar Malams, als zelfstandig marktpatroon zich bewe gend op breed commercieel terrein, ook Pasar Malams bestaan hebben als fancy fair of bazaar voor een goed doel. Ook de (Grote) Pasar Malam Tong Tong is ontstaan uit zo'n bazaar en wel door de Indische Kulturele Kring Tong Tong gehouden, voor welk feit Mevr. M. Bruckel Beiten gaarne de Moeder van de Pasar Malam genoemd wordt. Mocht er een claim bestaan voor het vaderschap van Pasar Malam bazaars dan zou de heer E. Ellendt die kunnen laten gelden wegens zijn lofwaardig ini tiatief op dit terrein vele jaren lang in Utrecht voor een protestants kerkelijk genootschap, terwijl ook een katholiek genootschap lof verdient voor een der gelijk initiatief in het Zuiden des lands. Zoals men ziet, de Pasar Malam idee leefde al vaker in Holland, ook in het oosten des lands en elders buiten de genoemde plaatsen. Zoals men weet heeft deze Pasar Malam Idee in de laatste tijd diverse ideeën en gestalten gerealiseerd en is nog op geen stuk ken na te zeggen welke stereotiepe exploitatie-vorm er in de toekomst uit groeien zal. Intussen glimlacht achter de horizon Ibu Pasar Malam van Indonesië en ziet sphinxachtig toe, en vragen de échte kenners zich af of de oorspronkelijke tevreden, bescheiden en ontspannende sfeer, die inhaerent is aan originele Pasar Malams, ooit hier in welvarend Europa getroffen zal worden. Zonder Indonesië's bloedklop ont staan steeds weer uit "Nibelungen" van een oorspronkelijke Indonesische impuls activiteiten die in de loop der jaren veranderen van gedaante en ini tiatiefnemers vergeten achter zich laten Op 5 augustus viert Prinses Irene haar verjaardag en ter gelegenheid daarvan gaan onze eerbiedige en op rechte gelukwensen naar H.K.H. uit, hoewel, en misschien daarom wel des te meer, omdat zij niet meer in ons midden woont. Wij wensen haar en haar gezin nog vele gelukkige en goede jaren toe. WIE HELPT? Wie kan ons helpen aan de woorden van een heel oud Indisch liedje nl. "Beelden uit mijn kinderjaren"? Inzendingen te richten aan de redac tie Tong Tong, bij voorbaat dank. RECTIFICATIE In het artikeltje "Roti Sisir" in T.T. no 24, pag. 12 stond als producent van Roti Sisir vermeld: Tio Tek Hong; dit moet zijn: Tio Bok Seng. Van de ADMINISTRATIE Nog staan er posten open over 1969. Tong Tong wil graag door gaan poekoel teroes maar hoe moet het als wij in juli 1970 nog 8.000,aan abonnemen ten 1969 moeten ontvangen? Beste mensen, begrijpt ons niet verkeerd. Kijkt u even na of u bij bent met abonnementen, goederen uit onze toko of uit de boekhandel, die nog betaald moeten worden. Niet direct hoor, als u nog niet kunt. Maar niet vergeten ja! liggen. Dat is natuurlijk. Dat is normaal. Ock Tong Tong is gegroeid uit een be scheiden orgaan van een Stichting ("Onze Brug") die zijn bestaanskracht voelde verdwijnen naarmate Nederland zijn geloof in een eigen vestiging in Nw. Guinea zag verminderen. Ook vragen wij ons af of er nog wel eens gezocht zal worden naar een Eerste Nederlandse Ketjapmaker of dito Tahoe of Tempehfabrikant naar mate deze industrieeën alle binding met Indonesië sinds lang verloren hebben. Al zijn wij pas vijftien jaren in Holland, we hebben al een eigen historie met "Nibelungen" in een ver verschiet en "A New Age" aan de horizont. En waar bij het er steeds minder toe gaat doen waar wij vandaan kwamen en waar wij heen gaan, maar dat er mensen zijn die doen. En BLIJVEN doen. Met fan tasie en originaliteit. Elk oud patroon is goed, maar het gaat om de nieuwe structuur. Ajo, nieuwe Indische genera tie, MADJOE! 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 3