Radio Bolland tot stilstand, Ze stak haar hand in het water en voelde de bodem. Hierdoor wist de weduwe, dat ze aan de rand van het onder water gelopen land was. Ze stapte uit het water en vestigde zich op deze plaats, die ze later Tjam- poerdarat noemde. Want immers hier werd ze verenigd met het land. De man, die op de berg mediteerde, droogde en bewaarde de tong. Op een dag zag hij tot zijn schrik, dat alles, wat in de richting van de punt van de tong viel, in vlammen opging en zelfs rotsen verpulverden en stortten om laag. Om eventuele nadelige gevolgen te voorkomen, hield hij voortaan de punt van de tong hemelwaarts. De schrik veranderde al gauw in blijd schap, want hij kwam tot de ontdek king, dat hij in het bezit was van een ongeëvenaard wapen, waarmee wel de gelijk rekening diende te worden ge houden. Hij trok naar een bepaalde streek en vestigde zich in een dessa, waar hij al spoedig geëerd en gevreesd werd, en zo gevoelde hij zich de radja van de streek. Zelfs de verplichte be lasting aan de Soenan van Solo werd door de bevolking niet meer betaald. Het intussen bekend geworden geheim zinnige wapen weerhield de Soenan, niet alleen tot ingrijpen, maar bracht hem in een onbehaaglijke toestand. De da gen, zowel als de nachten werden be nut, om in onafgebroken vergaderin gen tot een oplossing te komen. Wijze mannen uit het gehele land werden ontboden om eventueel een geschikt advies te verschaffen. Een Gamelan speler meldde zich en verzocht tot de Soenan toegelaten te worden. Wat tussen die twee werd besproken werd niet bekend gemaakt. Wel vertrok niet lang daarna de Gamelanspeler met een soeling en een saron. Hij werd verge zeld door de schoonste dochter van de Soenan met haar lieflijke stem. On der begeleiding van de soeling of sa ron bracht de prinses haar gezang van dessa naar dessa over het gehele land. Ook de streek in de omgeving van de sterke man werd bezocht. De verhalen over de veel besproken zangeres met haar lieflijke stem bereikten ook hem. De oude Gamelanspeler en zijn z.g. dochter werden uitgenodigd om bij hem te musiceren. Al spoedig trok de scho ne zangeres meer en meer zijn aan dacht dan het muziekspel van de flui tist. Het verzoek om te mogen ver trekken, om een nachtverblijf te zoe ken, werd verhinderd, want wie kon in die streek hun een betere nachtgele genheid bieden, dan hij. Hun verzoek om te mogen verder trekken, werd van dag tot dag verschoven. Wetende zijn doel bereikt te hebben, deed de fluitist alsof hun vertrek niet meer uitge steld kon worden, en maakte aanstal ten het huis te verlaten. De sterke man ,die in de liefde voor de prinses helemaal verstrikt was geraakt, beken de zijn gevoelens voor de zangeres en vroeg hem te willen toestemmen in hun huwelijk. De fluitist kwam toen met de waarheid, dat zij niet zijn dochter was, maar van de Soenan. Haar reis door het land was bedoeld, om al zingende met het volk in contact te komen en om de band tussen vorst en volk te versterken. Zijn aanzoek diende dus gericht te worden tot de Soenan. Hij was wel bereid om hierin te bemidde len. De uitgezonden bode kwam met gunstig bericht terug. De sterke man kreeg een uitnodiging om naar de kra ton te komen, teneinde de vereiste sem- bah soengkem te maken bij de Soe nan. Intussen zat men in de gehele kota Solo en in de kraton in het bij zonder, niet stil. Een groots feest werd voorbereid. De Selo-gelang, die voor de troon van de Soenan lag, kreeg de nodige extra-offers, o.a. wie rook, dedes (2) en de bloemen van de kenanga en kantil poeti, om zodoende verzekerd te zijn van de nodige onfeil baarheid, want wie in aanraking kwam met deze heilige steen, verpulverde gelijk de rijst tussen de molenstenen. Alles verliep volgens het plan. Er werd nu alleen op de komst van de man ge wacht, die spoedig kwam. Terwijl hij de sembah-soengkem maakte, trok de Soenan zijn knie weg met het gevolg, dat de sterke man een steunpunt miste en voorover duikelde en de Soenan behoefde hem slechts een duwtje te geven, om hem in de vereiste dodelijke aanraking met de selo gelang te laten komen. Na deze gebeurtenis vertrok een rijtuig en groot gevolg naar de woonplaats van de sterke man, om de prinses en de soelingspeler op te ha len, maar vooral ook het geheimzinnige wapen, om dit over te brengen naar de kraton. Eenmaal in het bezit van dit geheimzinnige wapen, werd de Soenan van Solo de machtigste vorst van Java. Om eventuele ongelukken te voorko men, werd het ingemetseld in de mid denpilaar van de grote pendopo. Slechts in uiterste nood zal dit uit de zuil worden gehaald om als wapen te worden gebruikt. Doelitzsch De Sembah-Soengkem: De jongere of mindere knielt voor de oudere of meerdere. De oudere of meerdere mag dit met hetzelfde be antwoorden, maar verplicht is het niet. Beider handen worden in elkaar ge legd. Vervolgens legt de jongere of of mindere zijn voorhoofd tegen de knieën van de oudere of meerdere, waarna het nodige geprevel volgt. 2) Dedes: Reukstof, verkregen uit de klier van de rasee of loewak kembang. Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendriklaan 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG Gado Gado Speciaal met de sprookjes ver teld door Marijke Merckens en vele andere liedjes erop uit voorraad leverbaar, prijs f 12,80. Speciale aanbieding Mena Moeria Minstrels L.P. van f 11,90 voor slechts f 7,50. Zolang de voorraad strekt. Ook weer leverbaar uit Indonesia L.P.'s van THE STEPSI Verder grote collectie imp. platen, soenda- nees, javaans, krontjong, gamelan, beat etc. H.B.S. SOERABAJA Voor mij heb ik liggen het Program ma van de bovengenoemde school, cursus 1919-1920, aan de hand, waar van ik enkele correcties in het artikel van E. C. Wernink (T.T. No. 24 p. 4 en 5) wens te geven. Wernink zat in 3c gedurende de cur sus 1919-1920 en niet gedurende 1917- 1918. Tjiel Romer zat toen in 3b, Willy Berretty in 3c, de naam Corry van Re- nesse van Duyvenbode vond ik niet in de naamlijsten, evenmin die van Jan Tiauw Tjiang en van Wim Voll. Deze ken ik, maar hij is, naar ik meen, een jaar tevoren afgeschreven. Han Tiauw Yang zat in 4d, Guus van Haasen in 2c. Zouden Wernink en Van Haasen in het daarop volgende cursusjaar, dus in 1920-1921 samen gezeten hebben? In het programma van dat jaar staan geen naamlijsten. Tjiel Römer en Soekarno zaten sa men in 1c gedurende 1916-1917, in het daarop volgende jaar in 2c. Met de eerste heb ik op de lagere school (1e school B) te Soerabaja samen geze ten. In 1916 kwam ik in klas 1a van de H.B.S., maar had dezelfde middag gym nastiek als klas 1c, het volgende jaar zat ik in 2b en had dezelfde middag schermles als 2c. Soekarno kende ik dus vanaf 1916. Ik heb vanaf 1917 steeds in de b- klas gezeten, Soekarno echter in 3a resp. 4a en 5b, in welke klas alle Indo nesiërs geplaatst waren. In 3a en later in 4a heeft Soekarno samen gezeten met Johan F. van Beem en niet met de latere advocaat Leendert A. van Beem, nu wonende in Den Haag (Johan is enige jaren geleden in Leeuwarden overleden). De leraar H. Franken (zonder c) gaf gedurende de cursus 1919-1920 voor het eerst les op de H.B.S. (klas 1 h, klassen 2c-2g) en in 1919-1920 in de klassen 1c, 2c, 3b en 3e. Tenslotte: Soekarno kwam evenals de andere Indonesische leerlingen hoogst zelden in sarong met koepiah op school. Dat gebeurde slechts op "hoogtijdagen", bijv. op de laatste schooldag voor een vakantie. A. H. Parijs 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 7