Fonteijn Co - 3Cramat O VILMA "ALTIJD MAAR MEER" Vlamingstraat 5, Den Haag, Tel. 11 66 77 v/h te DJOKJA GOUDEN schakelarmbanden krintjing slangen colliers (6 tot 100 gr.) toesoek konde peniti kabaja van 22 karaats goud BRILJANTEN markiesringen hangers oorknoppen gezet in 22 karaats goud MIDO 22 Karaats verlovingsringen polshorloges SEBELAH ROTAN ARMBANDEN VAN 24 KRTS GOUD (mas kertas) Komt U van BUITEN Den Haag? Wij betalen, bij aankoop vanaf f 200,- geheel terug I I de reiskosten voor één persoon Als wij, Indische mensen, het woord "Kramat" horen, denken we onwille keurig aan een graf van een als heilige vereerd persoon, of kortgezegd een "heilig" graf. Zo'n heilige wordt, voor al in Midden- en Oost-Java, aangeduid als "kiaji". Heilige graven heeft men in Indone sië vele. Aan U natuurlijk, om hieraan te geloven of niet. Van welke plaats of streek U afkomstig bent, zeker zult U uit de mond van Uw bediende of van kennissen gehoord hebben van de aan wezigheid van zo'n heilig graf. Op hoogtij-dagen, die alleen bij het volk bekend zijn, wordt een dergelijk heilig graf door velen bezocht en er wordt geofferd voor gezondheid, geluk en voorspoed of genezing van zieken. Mensen, die in Batavia gewoond hebben, zullen wel gehoord hebben van het heilig graf op Loearbatang, in de buurt van Pasar Ikan, waar dagelijks, of op bepaalde dagen mensen heen gaan om te offeren. Ook liep daar toen een bok rond, die voor heilig verklaard werd en door de bezoekers met aller lei versierselen, als kralen en andere slingers omhangen werd. Wij kennen te Batavia ook de aanduiding voor vrouwen, die zich zo vol tooien met gouden kettingen, armbanden en ande re juwelen, als deze: "Lihat dong, si kambing loear batang liwat." Bij elk volk, van welk soort gezindte ook, gelooft men aan heiligen. Herden kingen van de heiligen worden er ook gehouden, dikwijls met veel poeha. De ze poeha echter kent de Indonesiër niet. Men gaat naar het "heilig graf", brengt wat bloemen, versnaperingen en wierook mee en men vraagt daar deemoedig, wat men wenst. Even wil ik U toch wat vertellen van het bestaan van zo'n heilig graf "kra mat". Degenen, die in Magelang gewoond hebben, weten, dat daar een krank zinnigengesticht is, bekend als de roe- mah orang gila "kramat". Dit gesticht staat zowat een 1'/2 km. van de plaats Magelang, op de weg naar Pajaman. Via Pajaman komt men in de badplaats "Kalibening". Vóór de bouw van dit krankzinnigen- Gesticht stond er op dit complex geen enkel gebouw, doch was er een grote vlakte sawahgrond, waarop duidelijk van de weg waarneembaar een waring- inboom en waaronder het heilig graf "Kramat" was. Het Gouvernement had echter dat stuk grond, waarop de Kramat, nodig voor de bouw van dat gesticht. De sawahgrond moest derhalve op gekocht worden en met medewerking van het Inlands Bestuur kwam de koop tot stand. Echter moest eerst het heilig graf "Kramat" naar de naburige dessa verplaatst worden. Dit was dan ook met de gebruikelijke slamatans en ge beden van de modin (geestelijke) ge beurd. Zo was alles voor mekaar gekomen, waarna werd begonnen met de bouw van het krankzinnigengesticht en hui zen voor het verplegend en administra tief personeel. Men spreekt hier ook van het Krankzinnigen Gesticht "Kra mat". Het was in het begin van 1922 en in het daarop volgend jaar kwam dit gereed. Als eerste Geneesheer-direc teur trad toen op Dr. Teunissen, die na korte tijd opgevolgd werd door wijlen Dr Tumbelaka. Dit is dan de geschiedenis van het genoemde gesticht genoemd naar de heilige plaats. Abonnee Een uitgave van de Moesson Reeks verkrijgbaar bij Boekhandel Tong Tong 5,90. "...maar wat me in Tong Tong, en speciaal in jouw eigen artikelen, het meest treft is dat je er geen ver deeldheid mee opwekt en de juiste woorden kiest om hoog en laag voor je in te nemen. Hoe doe je dat ei genlijk?..." Otto K. Door voortdurend te denken aan het totaal van mijn 6500 abonnees (met het gezin en meelezers erbij 20.000 le zers). Daardoor weet ik dat elk foutief woord eventueel bestraft kan worden door 20.000 lezers. Ik ben me dus ge woon bewust van mijn gehele lezers kring. Daardoor weet ik ook dat wat A leuk vindt, voor B kwetsend kan zijn. En tenslotte kies je dan woord C, dat geen van beide kwetst. Het lijkt moei lijk of onmogelijk, maar op den duur gaat het vanzelf. Natuurlijk raak ik principiële ruzie zoekers niet kwijt en blijf ik er bij diverse politieke groeperingen altijd uit liggen, maar dan maak je je "leef- cirkel" maar kleiner. Als Aziaat heb ik geleerd niet "steeds weer méér" te eisen. En tevreden te zijn met weinig. Ik geloof dat de grootste ziekte van deze moderne beschaving is: ik-wil- altijd-nóg-méér-hebben, waardoor ons leven oppervlakkiger wordt en tegelijk steeds erger gevuld met twist. Dit betekent ook dat je van vele kanten aangevallen kan worden, waar je je niet tegen verweert en "dus" als schuldig wordt uitgestoten. Maar wat hebben we bij Tong Tong aan mensen zonder een eigen mening, die dus met elke nieuwe stem mee-blaten? Wij, Tong Tong-ers, hebben een bepaald denk-patroon en zijn daar tevreden mee. En "genoeg" is voor ons: VEEL. T.R. 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 11