Oorlogsslachtoffers Jos. van Arcken VAN BROOD ALLEEN? Vijf en twintig jaar na de oorlog is eindelijk een regeling tot stand geko men die de mogelijkheid schept van BIJZONDERE BIJSTAND ook aan OORLOGSSLACHTOFFERS UIT HET VOORMALIGE NED. INDIE. Zij, die in de Japanse bezettingstijd geïnterneerd of krijgsgevangen zijn ge weest of wel op andere wijze van hun vrijheid zijn beroofd geweest (onder bewaking verbleven op ondernemingen, in ziekenhuizen etc.) en in enigerlei vorm- soms pas jaren na de oorlog zich openbarend - lichamelijk of psy chisch letsel uit die periode hebben o- vergehouden, worden op grond van de in november 1968 ingevoerde regeling (opgenomen in de Rijksgroepsregeling Oorlogsslachtoffers onder Hoofdstuk III Staatsblad 1968-596) beschouwd als te behoren tot een bijzondere catego rie van oorlogsslachtoffers, nl. de zg. oorlogsvervolgden. Zij kunnen zich op grond van deze regeling wenden tot de Gemeentelijke Sociale Dienst van hun woonplaats voor het verkrijgen van bijstand, die bestaan kan uit: a. een aanvullende periodieke uitke ring; b. bijzondere voorzieningen, verband houdende met het opgelopen letsel (voorbeelden: vergoeding van kos ten voor huishoudelijke hulp, dieet, telefoon, taxi, auto). Nagelaten betrekkingen van het tengevolge van het opgelopen letsel overleden slachtoffer (in het algemeen de weduwe) kunnen eveneens een be roep doen op deze regeling voor het verkrijgen van een periodieke uitke ring. Het bijzondere van deze regeling is, naast de ruime mogelijkheid van bij stand, gelegen in het feit dat het cau saal verband tussen letsel en oorlogs periode niet meer positief aangetoond hoeft te worden. De aanvrager krijgt "the benefit of the doubt". Dit in tegen stelling met bijv. de nog steeds van kracht zijnde Algemene Oorlogsonge vallen Regeling uit het voormalige Ned. Indië (A.O.R.) Bovendien is het vrijwel zeker, dat de thans geldende regeling binnen afzienbare tijd nog aanzienlijk zal worden verbeterd. Voor het verkrijgen van inlichtingen kunt U zich allereerst wenden tot de Gemeentelijke Sociale Dienst van Uw woonplaats. Het komt echter wel voor dat een Gemeentelijke Sociale Dienst onvoldoende op de hoogte is van de mogelijkheden, die deze regeling biedt. In dat geval kan men zich wenden tot het Centraal Bureau of een der plaat selijke Comité's van de Stichting "Pe- lita". Ondanks alle publikatie blijkt telkens weer, dat lang niet alle belanghebben den op de hoogte zijn van deze rege ling.Zegt het daarom voort, ook als U zelf qeen rechtstreeks belanghebbende bent! STICHTING "PELITA" Centraal Bureau Javastraat 14 's-Gravenhage tel. 63 65 60 Deze brochure van de Stichting "Pe- lita" heeft ook nog bij de Herdenking 15 Augustus in het Congresgebouw ter verspreiding gelegen, maar er is, niet voldoende nota van genomen. NIET VOOR U, MAAR VOOR UW KEN NISSEN! Mevr. Delmaar-Bal, die onze aan dacht nog eens vestigde op dit bericht, voegde eraan toe: "...lezers en leze ressen, die misschien niet weten dat ook zij een goed recht hebben op deze bijstand, moeten zich niet laten weer houden door misplaatste schaamte om aan te kloppen bij de gemeentelijke Sociale Dienst. De tijden zijn veran derd!" Inderdaad is er vóór de oorlog door veel Indische gezinnen in nood door valse schaamte onnodig geleden, om dat er kerkelijke en particuliere ge nootschappen genoeg waren, die hiel pen in nood. Maar men schaamde zich tegenover de buitenwereld om "bedel- geld" aan te nemen, waar toch IN HET GEHEEL GEEN SPRAKE VAN WAS! En zelfs nu nog zijn er vele Indisch- gasten die weigeren een gratis-abon nement te accepteren, dat GESCHON KEN wordt door mede-abonnees, om dat men "niet dankjewel wil zeggen of "niet mijn hand op wil houden". En een soort valse status wordt opgehou den van "ik wil niet terugdenken aan Indonesië" of "ik ben zo zoetjes aan geassimileerd". Ach mijn hemel! De tijden zijn ver anderd. T.R. OPRUIMING EN PASAR ROMBENG TOKO TONG TONG Tot en met 4 december. 5 december gesloten. Zaterdag 12 en 19 december is de winkel geopend van 10-3 uur n.m. In verband met stockopname zullen onze winkel en boekhandel van 24 december tot 4 januari 1971 gesloten zijn. "...Ja Tjalie, ik zit hier al acht jaar, maar diep in mijn hart heb ik zo'n heimwee naar Indonesië, en niemand die het begrijpt. Want hun troost is dan: "Je hebt hier toch een mooi huis en komt niets te kort!"... Ik ben ook nog erg serampangan in mijn huis houden en blijf Indisch in alle toon aarden..." Lotte Molewijk Ja, het bijbelse woord dat de mens van brood alleen niet leven kan, leren men sen uit Indië hier in Holland aan den lijve ondervinden, ook in waarden die buiten de godsdienst staan. In Den Haag stellen zelfs de vurigste assimi- lanten het nog steeds op prijs rijsttafel te genieten en vele Indische vrienden op visite te hebben, hoeveel brood ze ook hebben van de beste bakkers en met net zoveel opsnit als ze maar wil len. Maar afterall heeft ook een zekere Petrus zijn Heer driemaal verloochend voor hij tot een goed inzicht kwam. Veel Indischgasten hebben nog steeds plenty "Indische kost" om daarnaast hun cultuur van herkomst minachtend (of "verstandig") te verloochenen. Met min of meer succes, al stijgt bij het ou der worden het inzicht in de wérkelijke waarden en onwaarden van het leven hier zódanig, dat velen toch tot die "oude liefde" terugkeren, die Indië heet. Maar méér dan dat, zelfs al slaagt men erin de Indonesische herkomst zijn le ven lang in te ruilen voor een geslaagd assimilatie-schap het zal gewoon vol gens de wet van Mendel te verwachten zijn dat in komende generaties weer een 100% Indischman of Indonesiër of Totok - Hollander tevoorschijn komt. Weet U nog wel volgens Mendel: wit trouwt met rood, daaruit spruiten twee rose nakomelingen, één witte en één rode. Daar ontkomt geen levend wezen aan, of het nu een plant is of een super mens. De "rode en witte" nakomelin gen dus van de Indischgasten die met succes geassimileerd zijn, hebben in min of meer erge mate een sterke hang naar de Tropen, zijn ongelukkig met het leven hier en rusten niet tot ze "tropisch brood" vinden voor de geest en voor het lichaam. Deze kinderen vinden straks (eventueel per ongeluk) jaargangen van Tong Tong. Een "gees telijk oor" luistert, of een oog ziet,... en Tong Tong wordt herboren. Ik weet dit zo vast als pyramide! Dit is de oogst van de wereldblik die wij met Tong Tong uitzaaien. Voor Seiko-horloges naar Laan van Meerdervoort 520 Den Haag - Telef. 33 64 41 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 6