Moet U wat kopen? Altijd ook even denken
aan de Tong Tong TOKO en Boekhandel dan!
<~Paóar
an
EEN ZALIG UITEINDE
TOEGEWENST
Met NECTAR - essence:
Zo tegen Oudejaar plegen de men
sen hier elkander wel eens een "zalig
uiteinde" toe te wensen Het klinkt
thans wat ouderwets, maar de goede
bedoeling is, dat ook het einde van
het jaar gelukkig mag wezen. Dat lezen
we ook in ons aller vraagbaak Van
Dale, Handwoordenboek der Neder
landse Taal, waar wij achter het woord
uiteinde lezen: afloop, in het bijzon
der: afloop van het jaar, bv.: iemand
een zalig uiteinde toewensen.
Ik vermoed evenwel, dat de oor
spronkelijke bedoeling anders is ge
weest, n.l. meer geestelijk. Toen ik
enige jaren geleden in het Bataviaas
Inkomend Briefboek, waarin alle epis
tels der buitenkantoren netjes gekopi
eerd werden, aan het lezen was, vond
ik daar een brief van Compagnies
dienaren van Java's Oostkust tegen het
uiteinde van het jaar 1718. Dit schrij
ven, gericht aan de Hoge Regering te
Batavia, eindigde met de wens: "Hier
mede wenschen wij U Hoog Edelen,
in dit nieuwe jaar (1719) van harten
toe alle bedenkelijke zegeningen na(ar)
ziel en lichaam, hier tijdelijk, en hier
namaals de eeuwige zaligheijt!"
Daarom meen ik, dat met "een zalig-
uiteinde", niet een voorspoedig slot van
het lopende jaar bedoeld is, doch dat
ons leven eenmaal moge eindigen met
een zalig sterven in den Heer.
Doch thans is het geen gebruik meer,
om over 's mensen uiteinde of dood te
praten of te schrijven. Vroeger zag men
daar niet zo tegen op. Gelukkig de
mens, die niet voor de laatste mijlpaal
terugschrikt, doch "broeder Dood" als
een welkome gast kan begroeten.
H. J. de G.
Vervolg: "Bert Garthoff ziet Indonesië terug"
tus komt hier midden tussen ons. En
beheerst verder al wat gebeurt. De pol
sen vaak tegen elkaar en de handen
één naar onder en één naar boven. Het
eeuwigheids-teken dat een kennelijk
symbool is van veel Hindu-beeltenis-
sen.
De treurende Maria Magdalena be
nadert hij van achteren. Hij laat haar
niet tot hem opzien in verbazing
nee, hij laat haar innerlijk gewaar wor
den hoe in haar, en hoe in elk mens,
het beginsel dat Christus is oprijst na
berusting in de vergankelijkheid van
het stoffelijke
Even later weer een klaterlach! Bij
de twaalf discipelen is er eentje die
steeds net een stapje te laat is in de
golvende navolg van vloeiende bewe
gingen, aangevoerd door Johannes en
Petrus! En de visjes, die de netten
eerst vaardig ontsnappen maar ten
slotte indansen, maken de dartelste
kapriolen. Wat is dit écht! En wat is dit
wijs! Net zo wijs als de stille lach van
de buurman die mij aanstoot en mij op
de rolverdeling in het programmablad
wijst: Sdr. Suharto sebagai Jezus.
BERT GARTHOFF
Boven de dakenkarteling
begint in speelse darteling
de middaglucht te krullen
en ver weg in het Zuiden
gaan de Pangrango en Gedeh
zich als bedeesde bruiden
in amber mousseline hullen.
Het Noorden is een halve zee:
links zijn de tambaks en mangroven
en in het midden is de pier,
de Westerpier. Daar boven
zijn de èlangs aan de zwier
in de ijsblauwe lucht.
Soms komt wat kruimelig gerucht
gewaaid van Priok dat daar op de
Ooster
horizon ligt uitgerakeld als een rand
van matglinsterend grint,
daar links van die vergane coaster
op het strand.
Er is bijna geen wind.
Tussen de pieren maakt met ver
i geklater
een kinderbaggerschuit het water
zo zwart als een net afgesponsde lei
en vlak bij mij
liggen tevreden zij aan zij
de kolèks en de sampangs,
de litiks en de majangs,
met masten die als stutten en perkoenen
in pretverwachting naar de hemel wijzen
alsof er straks een Pasar Malem
gaat verrijzen.
Op de tjeroeks staan de blazoenen
verweerd en trots; een waaier en
een klok,
een staartster en de vogel Roq,
een wekker ook en een Ardjoena.
De namen zijn zoet om te horen:
Siboelat, Gondel en Taroena,
Sinar Laoet en Erkiles
of zo maar voor de fop M.S.,
de n's en r's achterstevoren.
Alleen het houtsnijwerk is chique
tot in de kleinste krul klassiek,
als Oud-Perzisch kanteel.
Vaantjes zijn sherry-geel
of helderrood als port.
Alles is goed, zelfs het macaber
beeld op een der kolèkboorden
van iemand die zich gaat vermoorden
en blij voorover in de golven stort,
geschilderd in magenta en cinnaber
met een contour van juichend blauw.
In feestelijk verbeiden als in ondertrouw
liggen de grote zeilers aan de overkant;
de trampers met de felle menierand,
de slanke Makassaren en de ronde
Boetonnezen,
de fiere Boegis en zware Madoerezen,
de tongkangs en de wangkangs uit
het land van Li Tai Peh.
Er wordt lawaaierig gehesen en gekruid
met kisten, krandjangs, balen, vaten;
er is de stank van copra en tjengkeh
en het gezwatel van harpuizen en
kalfaten.
Maar soms verruitelt al die blije
drukte in een landtong aan een
haf van stilte.
Dan staat daar de ontdane
schim van Ril te
schreien
om de verloren "Rommeling en Stof",
De vreugde van de zon wordt dof
onder de cirruslamfer om zijn gouden
hoed;
een tulen schaduw brengt een laatste
groet.
Dan springt de Zeven Zeeën
Karavanserai
weer in zijn opgetogen kleuren en
lawaai.
Slechts voor blijvers is de rouw,
maar Ril is met zijn paarlemoeren
prauw
aan Marsman's zij
de openbliksemende firmamenten
in gevaren.
Zie: het verrukkend glaren
op mast en ra en gei
van hun kristallen sacramenten!
VINCENT MAHIEU
èlang kiekendief
kolèk, sampang, enz. zeilprauwen
tjeroek hoge voorsteven
Siboelat dikkertje
Erkiles Hercules
M.S. Motorschip
Roq reuzenvogel uit de 1001 Nacht
tjenkeh kruidnagel
Ril Chairil Anwar, Indonesisch dich
ter die jong stierf. Hij zwierf óók
graag op Pasar Ikan rond.
Rommeling en Stof Chairil Anwar's
laatste dichtbundel "Deru tjampur
Debu"
maakt U voordelig Uw tamarinde- en rozen-
stroop, sorbets, gebak en zeer fijne likeuren I I
Vraag gratis receptenboekje bij Uw leverancier
of rechtstreeks aan
Pharm. fabriek "Phytol" - Afd. Nectar essence
Wagenstraat 129 Den Haag.
ECTAR
OEDBPONBERD
Zilveren Medaille Dat Haag 1885
Dak 1902
Gouden Medaille Den Haag 1913
14