Oudejaarsavond in de Portugese Buitenkerk Meer dan ooit zijn wij ervan over tuigd dat stijlloos leven uit den boze is. leder mens vertegenwoordigt in zich, de een meer de ander minder, een stuk traditie, dat met hem volkomen ver groeid is. Het zijn zijn opvoeding, zijn geloofsovertuiging, het land, ja zelfs de landstreek, die een stempel op zijn per soon gedrukt hebben. Maar opeens komt er een dag dat de banden met zijn omgeving, zijn volk, zijn land ver broken worden. Dan staat hij zielig in een vreemd milieu. Hij tracht aankno pingspunten te vinden met het ver trouwde, dat plotseling van hem is weg gevallen. Veel naturen ondervinden daarmee grote moeilijkheden; anderen slagen er in spoedig zichzelf terug te vinden, weer anderen verdwijnen spoorloos in de nieuwe wereld die hen omringt en gaan als enkeling op in de massa. Dit geldt niet alleen voor Europeanen. Be woners van Java, die indertijd wegens overbevolking dit eiland verlaten moes ten, hadden al spoedig bij aankomst in Sumatra, moeilijkheden met zichzelf en hun omgeving. Emigreerden zij echter in dorpsverband, en zagen zij tijdig in hun midden, naar oude traditie een moskee verrijzen, dan kwamen deze verstrooiden, onwennigen en dikwijls uit de band geslagen elementen, spoe dig tot rust en zetten op dezelfde wijze hun leven voort, zoals zij dat tevoren op Java gedaan hadden. Zo is het aandoenlijk te zien, met welk een ijver in Indië de Europeaan tracht op dezelfde wijze de traditie van het vaderland in ere te houden. Vooral op hoogtijdagen als Kerstmis en Nieuw jaar, komt dit tot uiting. Zij die zich niet tevreden stellen met alleen een Kerststemming te kweken door wat dennegroen en rood papier in hun hui zen aan te brengen, trachten hun hart te verheffen door 't bezoeken van een kerkgebouw. De nachtmis b.v. in de Katholieke Kathedraal te Batavia, is 'n evenement, waaraan ook vele anders denkenden deelnemen. Een representa tief kerkgebouw voor Protestantse ge lovigen, bevindt zich op de Nassau- boulevard. Het is een staaltje van goed geslaagde moderne bouwkunst en iemand die gewend is in Bussum, La ren of waar dan ook, een moderne kerk te betreden, zal in Batavia niet teleur gesteld worden. Maar Batavia biedt meer: Ruim drie eeuwen Nederlandse vestiging, hebben hun stempel op deze stad gedrukt. In de Noordelijke wijken waar eens de stadswallen zich verhieven, is als een van de weinige getuigen uit het grijs verleden een bouwwerk uit de Compag nie-tijd overgebleven. Het is de Portu gese buitenkerk, een Protestants bede huis, dat uiteraard niet door de Portu gezen gebouwd is, maar waar tot aan het begin der 19e eeuw, in de Portu- W Door een wonderlijke samenloop van omstandigheden ontvingen wij van een Tong Tong-ahonnee bijgaand artikel voor ons kerstnummer toen wij nét het artikel "de japanse steenhouwer" naar de drukkerij gestuurd hadden (zie en lees dus eerst pag. 4). Op een merk waardige wijze kwam dus de Indische geschiedenis via de naam Van Hoèvell tot ons terug, en in beide gevallen via de Portugese Buitenkerk. Want de schrijver van dit artikel (familie van de eerste Ho'èvell), was in Indië tijdens de politionele acties, en wel als ser geant bij de OVW-corpsen, toen hij deze woorden voor de strijdkrachten schreef. Ook tóen heersten dus onzeker heid en twist. En thans, in 1970, voelen wij allen een nieuwe en grotere ON- rust in de wereld, ook al leven wij rijk, en weten wij beter dan ooit dat alle twist op aarde komt door méér, méér en eindeloos meer eisen. Als de Tijden dan duidelijk slechter worden, waarom groeit ook onze Bezinning niet mee? Red. De Portugese Buitenkerk gese taal gepreekt werd. Aan dit oude plekje zijn vele herinneringen verbon den. Een eind verder aan de Jacatraseweg, stond vóór de Japanse invasie, een mo nument tot schande van de landverra der Pieter Elberfeld, die in het jaar 1721 een aanslag op de Regering pleegde. Bij de kerk zelf, langs het pad dat naar de ingang voert, bevinden zich eerbied waardige graven o.a. van de G.G. Zwaardecroon. Ook de naam van Kapt. Jas, is on afscheidelijk met dit kerkhof verbon den. In werkelijkheid heeft Kapt. Jas nooit bestaan, maar in de 17e en 18e eeuw maakte men ruwe grappen, door de zieken uit het hospitaal toe te wen sen: "Doe de groeten aan Kapt. Jas", m.a.w.: "Je zult het niet lang meer ma ken en gauw op het Jassenkerkhof lig gen." Jas- of Jassenbuurt was nl. vroe ger de naam voor het terrein, waar de Portugese kerk zich thans bevindt. En zo ontstond de figuur van Kapt. Jas. Naderhand is een gedeelte van het kerkhof naar een andere plek verhuisd en daar kreeg de legendarische Kapt. Jas voor het eerst een graf. Tot op de dag van vandaag gaan inheemsen uit Batavia deze rustplaats bezoeken en hangen kransen aan de waringinboom, die daar is opgegroeid. Thans op Oudejaarsavond trekt de Portugese buitenkerk, als in vroeger dagen, weer tal van bezoekers. In de anders verlaten buurt, staan rijen auto's geparkeerd. Ook tram en KLM-bus brengen vele bezoekers aan, en onder hen ziet men militairen van allerlei ran gen en onderdelen, soldaten en officie ren, matrozen en piloten. Uit de kerk ramen valt Ijcht. Het is het schijnsel van kaarsen, die aangestoken zijn op de koperen kroonlampen, in de Com pagnies-tijd door Voor-Indische kunste naars vervaardigd. Om acht uur is de kerk propvol. Zo moet het ook vroeger geweest zijn. In de oude kerkbanken luistert men in stille aandacht naar de woorden van de voorganger. Hoe toe passelijk klinkt het gezang: O, God, die droeg ons voorgeslacht, In nacht en stormgebruis, Bewijs ook ons Uw trouw en macht, Wees eeuwig ons tehuis! De wapenschilden van vroegere G.G.'s en leden van de Raad van Indië, tegen de muren, zien neer op de ver gaderden. De borden steken donker af tegen het lichte muurvlak en tegen de witte kolommen die het dakgewelf schragen. Uit deze omgeving zou een kerkinterieur, in de trant van Bosboom, ontstaan kunnen zijn. Een uur heeft de dienst geduurd. Langzaam schuifelt men de kerk uit, de donkerte buiten tegemoet. De wachtende auto's claxon neren. Men wenst elkander bij voorbaat een Gelukkig Nieuwjaar. Uit het kerk gebouw klinken nog de accoorden van het orgel. Links en rechts van het kerkpad, doemen in het licht dat door de open deur naar buiten valt, de zer ken op van enkele graven. Het is ons, alsof wij tussen de zer ken de schim ontwaren van Kapt. Jas, vanavond teruggekeerd naar deze oude buurt waar hij thuishoort. Honderden Oudejaarsavonden heeft hij daar ge staan; steeds nieuwe mensen heeft hij zien komen en gaan, mensen uit een land ver over zee, velen in uniform zo als wij. Mensen, die bewust of onbe wust een vaderlandse traditie getrouw, zich een ogenblik hebben teruggetrok ken uit het onstuimige leven van al den dag hier in Batavia, om de wijdingsvolle Oudejaarsavond-dienst in de bezonken atmosfeer der Portugese buitenkerk bij te wonen. J. G. F. M. G. Baron van Hövell tot Westerflier 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1970 | | pagina 5