De javaanse bruiloft 6 In het Rotterdamse Museum voor Land- en Volkenkunde (aan de Willems kade), dat regelmatig uitstekende exposities uit Indonesië brengt, "draait" deze maanden een voortreffelijke top-collectie foto's "De Javaanse Bruiloft", van het recente huwelijk van één der dochters van de Soenan van Solo. De collectie is in al zijn episoden afgebeeld met al zijn oer-oude riten en gebruiken, afgewisseld met toonkasten vol voorwerpen (echt of gecopieerd) die bij zulk een bruiloft een belangrijke rol spelen. Vooral de bijzondere kains trok ken onze aandacht. De series foto's zijn vergezeld van teksten die van de vele vormen van symboliek verhelderend verklaring of uitleg geven. Men steekt er voor de rest van zijn leven talrijke wetenswaardigheden uit op. Bij de expositie wordt een beknopt handleidinkje verstrekt waaruit wij het volgende overnemen: De bruiloft, die met behulp van voor werpen, foto's en teksten op deze ten toonstelling is uitgebeeld, is een brui loft volgens het traditionele ideaalpa- troon in de Middenjavaanse Vorsten landen. Een bruiloft die gepaard ging met alle ceremonieën, pracht en praal, was ook vroeger slechts weggelegd voor aanzienlijke, zelfs vorstelijke per sonen die in goede welstand leefden. Veel ervan vindt men echter in een voudiger vorm ook terug bij huwelijken van "gewone" mensen: de rite van de door te waken nacht vóór de bruiloft de ceremonieën van de Javaanse huwelijkssluiting de moslemse huwelijkssluiting. Deze laatste wordt o.m. zeer belang rijk geacht op grond van de juridische aspecten. Door de Islam immers, wordt de overeenkomst om een huwelijk aan te gaan beschouwd als een contract tussen de vertegenwoordiger van de vrouw en haar aanstaande echtgenoot. Als vertegenwoordiger van de bruid treedt veelal de "penghulu", het hoofd van het moskeepersoneel, op. Hij stelt het huwelijkscontract op. Sluiting en ontbinding van het huwelijk van Javaanse Moslems heeft plaats vol gens moslemse voorschriften. In de allereenvoudigste vorm kan men volstaan met alleen voor de pen ghulu te trouwen en al het andere cere monieel weg te laten. Het kiezen van de toekomstige le venspartner is in het algemeen makke lijker geworden. Op het platteland had den jonge mannen ook vroeger al meer gelegenheid om op ongedwongen ma nier meisjes te leren kennen, bijvoor beeld bij het oogsten of andere bezig heden die door beide sexen gemeen schappelijk werden verricht. In de kringen waarin jonge meisjes, nog maar nauwelijks de kinderschoenen ontgroeid, "als juwelen" voor de bui tenwereld verborgen werden gehouden, kwam de grote verandering pas toen ook voor haar hoger onderwijs en een werkkring buitenshuis mogelijk werden. De soepeler omgang tussen de se xen maakt dat het "Boek over het aan gaan van huwelijken" antiquarisch wordt, al moet gezegd dat het daarin genoemde berekenen van goede en/of slechte huwelijksdata nog steeds in zwang is. De overtuiging leeft nog dat bruid en bruidegom op de dag van hun hu welijk "verheven" zijn boven hun nor male situatie. Vandaar ook dat diverse strenge ta boes op die dag niet voor hen gelden; op die dag zijn zij vorst en vorstin. Aangaan van de verloving Tot voor kort werden de meeste eer ste huwelijken op Java door de ouders van bruid en bruidegom bedisseld. Te genwoordig maken steeds meer jonge mensen zelf hun keuze, al wordt aan de goedkeuring van de ouders nog altijd veel waarde gehecht. Als de jongen en 't meisje het samen eens zijn, wordt door de familie van de bruidegom officieel de hand gevraagd aan de familie van de bruid. Zijn de wederzijdse ouders tot overeenstem- De optocht waarbij de bruid met haar helpsters in de speciale bruidsdjempana (draagstoel) wordt gedragen, en de bruidegom te paard rijdt.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 6