De "wali" van de bruid, Sunan Paku Buwono Xll in formeel ornaat. Op de achtergrond een paar jonge dienaressen, herkenbaar aan het lint om de hals. ming gekomen, dan vindt ten huize van de bruid de "eerste" ontmoeting plaats. Ten overstaan van de verzamelde familieleden, waaronder voor het eerst ook de bruidegom, moet de bruid, als dochter des huizes, de gastvrouwe lijke plichten verhullen. Zij is dan be grijpelijk meestal zeer nerveus. In geval de bruidegom bij die gele genheid zijn bruid werkelijk voor het eerst heeft gezien, dan deelt hij zijn besluit aan zijn ouders mee. Het paar wordt dan als verloofd beschouwd. Hierna kunnen definitieve stappen wor den ondernomen voor de sluiting van het huwelijk. Vóór het aanzoek wordt gedaan, gaat men na of bruidegom en bruid wel bij elkaar passen. Het "Boek over het aangaan van huwelijken" geeft van ouds hierover uitsluitsel. Aan de hand van o.m. geboorteuur, geboorteplaats, leeftijd en namen van het a.s. paar, worden voorspellingen gedaan over het slagen van het huwe lijk en het te verwachten aantal kin deren. De gunstigste tijd om te trouwen valt in de 6e, 7e, 8e en 12e maand van de moslem-kalender. De andere maanden brengen ongeluk. Behalve met de goede en slechte maanden van het Arabische jaar, houdt men ook rekening met de goede en slechte data van de eigen Javaanse kalender. Als verlovingsgeschenk geeft de bruidegom aan zijn bruid sieraden en kleding, welke laatste meestal uit min of meer kostbare gebatikte kains be staat. De bruid kan nu nog van het huwelijk afzien door deze cadeaus terug te stu ren. Aanvaardt zij ze wél, dan kan men overgaan tot het vaststellen van de huwelijksdag. Om tot een gunstige da tum te komen worden bijzonder inge wikkelde berekeningen gemaakt met behulp van wicheltabellen. De bruidsschat Wanneer de huwelijksdatum is vast gesteld, wordt ook de bruidsschat, de "schadevergoeding aan de ouders van het meisje", bepaald. Deze bestaat uit vee een of meer buffels, een geit en huisraad, even tueel alleen wat keukengerei. De overhandiging geschiedt meestal een paar dagen vóór de huwelijksvol trekking. Tezelfdertijd wordt de blijde tijding, vergezeld van kleine geschen ken, naar vrienden en verwanten ge stuurd. Deze sturen op hun beurt weer aller lei geschenken naar bruid en bruide gom en laten hun vrouwen en dochters meehelpen bij de voorbereidingen van het huwelijksfeest dat ten huize van de bruid zal plaats vinden. De avond en nacht vóór de bruiloft De avond vóór de bruiloft of bij aanzienlijke families vijf of meer dagen eerder komt de bruidegom zijn op wachting maken bij de ouders van de bruid om "in de leer te gaan", d.w.z. om van hun wijsheid en ervaring te leren. Hij krijgt hiertoe een verblijfplaats in het huis toegewezen en wordt geduren de deze tijd van de bruid afgezonderd gehouden. De nacht vóór de trouwplechtigheid wordt er 'n feest gegeven "midadarèni", ter geestelijke voorbereiding op de be langrijke gebeurtenis van morgen. Bij dit feest, dat vertaald luidt "opgenomen worden in de sfeer van de hemelnim- fen", mag de bruidegom slechts even, of in het geheel niet tegenwoordig zijn. De aanwezigen, maar vooral het bruids paar behoren de nacht wakend door te brengen. Om precies middernacht wordt een feestmaal opgediend. Het vragen van het ja-woord aan de bruid Dit vindt plaats aan de vooravond van het huwelijk, of ook wel even vóór de eigenlijke huwelijkssluiting. De "wa- li" mannelijke vertegenwoordiger van de bruid die haar bij het moslemse huwelijk zal vertegenwoordigen vraagt aan de bruid officieel om haar instemming. Hij is een van haar naaste bloedverwanten: vader, broer of groot vader. Deze plechtigheid wordt door de bruidegom niet bijgewoond. Als getuige is o.m. aanwezig de "penghulu" hoofd van het moskee- personeel die later het huwelijk in afwezigheid van de bruid zal inzege nen. 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 7