De "wali" van de bruid, Sunan Paku Buwono Xll in formeel ornaat. Op de achtergrond
een paar jonge dienaressen, herkenbaar aan het lint om de hals.
ming gekomen, dan vindt ten huize van
de bruid de "eerste" ontmoeting plaats.
Ten overstaan van de verzamelde
familieleden, waaronder voor het eerst
ook de bruidegom, moet de bruid, als
dochter des huizes, de gastvrouwe
lijke plichten verhullen. Zij is dan be
grijpelijk meestal zeer nerveus.
In geval de bruidegom bij die gele
genheid zijn bruid werkelijk voor het
eerst heeft gezien, dan deelt hij zijn
besluit aan zijn ouders mee. Het paar
wordt dan als verloofd beschouwd.
Hierna kunnen definitieve stappen wor
den ondernomen voor de sluiting van
het huwelijk.
Vóór het aanzoek wordt gedaan,
gaat men na of bruidegom en bruid
wel bij elkaar passen. Het "Boek over
het aangaan van huwelijken" geeft van
ouds hierover uitsluitsel.
Aan de hand van o.m. geboorteuur,
geboorteplaats, leeftijd en namen van
het a.s. paar, worden voorspellingen
gedaan over het slagen van het huwe
lijk en het te verwachten aantal kin
deren.
De gunstigste tijd om te trouwen valt
in de 6e, 7e, 8e en 12e maand van de
moslem-kalender. De andere maanden
brengen ongeluk.
Behalve met de goede en slechte
maanden van het Arabische jaar, houdt
men ook rekening met de goede en
slechte data van de eigen Javaanse
kalender.
Als verlovingsgeschenk geeft de
bruidegom aan zijn bruid sieraden en
kleding, welke laatste meestal uit min
of meer kostbare gebatikte kains be
staat.
De bruid kan nu nog van het huwelijk
afzien door deze cadeaus terug te stu
ren. Aanvaardt zij ze wél, dan kan men
overgaan tot het vaststellen van de
huwelijksdag. Om tot een gunstige da
tum te komen worden bijzonder inge
wikkelde berekeningen gemaakt met
behulp van wicheltabellen.
De bruidsschat
Wanneer de huwelijksdatum is vast
gesteld, wordt ook de bruidsschat, de
"schadevergoeding aan de ouders van
het meisje", bepaald.
Deze bestaat uit vee een of meer
buffels, een geit en huisraad, even
tueel alleen wat keukengerei.
De overhandiging geschiedt meestal
een paar dagen vóór de huwelijksvol
trekking. Tezelfdertijd wordt de blijde
tijding, vergezeld van kleine geschen
ken, naar vrienden en verwanten ge
stuurd.
Deze sturen op hun beurt weer aller
lei geschenken naar bruid en bruide
gom en laten hun vrouwen en dochters
meehelpen bij de voorbereidingen van
het huwelijksfeest dat ten huize van de
bruid zal plaats vinden.
De avond en nacht vóór de bruiloft
De avond vóór de bruiloft of bij
aanzienlijke families vijf of meer dagen
eerder komt de bruidegom zijn op
wachting maken bij de ouders van de
bruid om "in de leer te gaan", d.w.z.
om van hun wijsheid en ervaring te
leren.
Hij krijgt hiertoe een verblijfplaats in
het huis toegewezen en wordt geduren
de deze tijd van de bruid afgezonderd
gehouden.
De nacht vóór de trouwplechtigheid
wordt er 'n feest gegeven "midadarèni",
ter geestelijke voorbereiding op de be
langrijke gebeurtenis van morgen. Bij
dit feest, dat vertaald luidt "opgenomen
worden in de sfeer van de hemelnim-
fen", mag de bruidegom slechts even,
of in het geheel niet tegenwoordig zijn.
De aanwezigen, maar vooral het bruids
paar behoren de nacht wakend door
te brengen. Om precies middernacht
wordt een feestmaal opgediend.
Het vragen van het ja-woord aan de
bruid
Dit vindt plaats aan de vooravond
van het huwelijk, of ook wel even vóór
de eigenlijke huwelijkssluiting. De "wa-
li" mannelijke vertegenwoordiger
van de bruid die haar bij het moslemse
huwelijk zal vertegenwoordigen
vraagt aan de bruid officieel om haar
instemming. Hij is een van haar naaste
bloedverwanten: vader, broer of groot
vader.
Deze plechtigheid wordt door de
bruidegom niet bijgewoond.
Als getuige is o.m. aanwezig de
"penghulu" hoofd van het moskee-
personeel die later het huwelijk in
afwezigheid van de bruid zal inzege
nen.
7