Een oude traditie: het "geven van de rijkdom"De bruidegom, gezeten op de rand van het formele (niet het echte) bruidsbed, krobongangeeft de bruid symbolisch zijn rijkdom: zaden van nuttige palnten, muntstukken, rijst. De bruid neemt hurkend dit alles in ontvangst. Men lette ook op de bijzondere haartooi van de bruid. De moslemse huwelijkssluiting Op de trouwdag begeeft de bruide gom zich 's morgens in eenvoudig te nue, vergezeld door enige mannelijke bloedverwanten, naar de moskee of een andere plaats waar het huwelijk zal worden voltrokken. Daar wachten hem de penghulu, twee van diens hel pers en de wali van de bruid. Op verzoek van de wali spreekt de penghulu de huwelijksformule uit, die wordt nagesproken door de bruidegom. Hij verklaart hiermede de bruid tot vrouw te nemen. Een van de helpers leest vervolgens aan de bruidegom de plichten voor die hij tegenover zijn vrouw moet naleven. Verzaking van zijn plicht kan de echtgenote later een motief opleveren om ontbinding van het huwelijk te ei sen. De bruidegom betaalt het bij de moslemse wet verschuldigde huwelijks- geld aan de wali. Het bestaat meestal uit wat geld of een Kor'an. De Javaanse huwelijksvoltrekking De strenge Javaanse gewoonte staat bij deze gelegenheid toe, dat het bruidspaar als een vorstenpaar wordt uitgedost, of het nu van hoge of lage afkomst is. In vol ornaat haalt de bruidegom de bruid af voor de plechtige rondgang door het dorp of de stad. Hij berijdt een paard dat is opge tooid als voor een ouderwets toernooi; zij is met haar helpsters en bruidsmeis jes gezeten in een draagstoel. Na de optocht vindt ten huize van de bruid de "ontmoeting" plaats in de daarvoor bestemde ruimte in het huis. De bruid komt in gezelschap van oudere vrouwelijke familieleden haar a.s. man tegemoet. Uit de tegenover gestelde richting komt de bruidegom met mannelijke familieleden. Het bruids paar gaat tegenover elkaar staan en gooit elkaar vijfmaal een sirihpruim toe. Wie zich hierbij het behendigst toont, zal later de sterkere zijn in het huwelijk. De "overwinning" wordt naar gewoonte aan de bruidegom gelaten. Hierna trapt de bruidegom een rauw kippenei stuk, ten teken dat de band die hem aan zijn vrouw bindt even gemakkelijk kan wor den verbroken, niet alleen door de on verbiddelijke dood maar ook door het verlies van achting en liefde. Ten teken van trouw en onderwer ping wast de bruid vervolgens zijn voeten. Het huwelijksmaal en de receptie Nadat de laatste ceremonie van de Javaanse huwelijkssluiting heeft plaats gehad, vangt het huwelijksmaal aan. Hier wordt o.m. gele rijst geserveerd, waarvan de bruidegom met de hand enige happen aan zijn vrouw voert ten teken dat hij steeds eerlijk met haar zal delen hetgeen hij heeft. Zij neemt ze aan om te tonen dat zij bereid is te aanvaarden dat hij voortaan voor haar welzijn zal zorgen. Des avonds is er een receptie waar op het bruidspaar gelukwensen in ont vangst neemt. Vaak worden ter ver strooiing van de gasten hierbij klas sieke Javaanse dansen uitgevoerd, be geleid door gamelanmuziek. INDONESISCHE SCHILDERKUNST In onze winkel hangen sinds enige tijd een paar schilderijen van de Soen- danese schilder Oemar Basalmah. De ze minnaar van het Soendanese land schap heeft in Indonesië altijd goede critieken gehad. Veel Indischgasten hebben wel een schilderij van hem in hun collectie. Oemar schildert verre van conventioneel (altijd vulkanen en flamboyants!), maar zet op het linnen neer wat hij ziet. De Indischman kan deze afschildering van de werkelijkheid best waarderen. Oemar is niet goed koop. Zijn landschapjes kosten 175 en f 275; een stilleven 225. Behalve van Oemar hebben we ook schilderijen van Soeprijani (een ex- leerling van Nes Dezentjé). Zijn twee schilderijen (landschappen) kosten resp. 275 en 390. 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 8