"Onkwetsbare Sluipmoordenaar" is RONDSLUIPENDE ABORIGINAL "ZWARTE KUNST" Zwarte Kunst (of althans iets dat als zo danig bekend is) bestaat nog steeds bij diverse volken. Soms komt er iets over in een plaat selijke krant. Zo vond lezer P. Chrisy in de Australische "The Courier Mail" van 14 juli jl. hiervolgend verhaal uit de wereld der Aboriginals (oorspronkelijke bewoners van Australië), waar vele stam-riten nog steeds bestaan. Politie bevestigt vrees voor "bone- pointing". Alice Springs, Australia Een aboriginal van de stam der Arun- ta die zich verborgen houdt in het half- woestijngebied van Australie's binnen land is ervan overtuigd dat hij beslopen en opgejaagd wordt door een moorde naar. "Niets kan eraan gedaan worden, ik vlucht van de ene schuilhoek naar de andere", zei hij. "Je hebt geluk me nog levend te zien, omdat hier ergens in het ruwe terrein een Kaditcha-man naar me speurt", zei het intelligente en schijnbaar ontwikkelde volbloed stam- lid, Alan Webb, 39 jr, gehuwd en 3 kinderen. Af en toe bevend van vrees en ont zag, vertelde hij dat de Kaditcha-man een tovenaar-moordenaar was die met een bot naar hem zou wijzen wat dan zeker folterende pijn bij hem zou ver oorzaken, gevolgd door de dood. "Wanneer ik werkelijk het bot in mijn richting zie wijzen, dan heb ik geen enkele levenskans meer", voegde Webb er aan toe. Het ongelooflijke sluipmoorddrama wordt uitgespeeld in een geisoleerd landschap waar ketens van rotsbergen, hier en daar begroeid met nietig struik gewas, eeuwenlang de droge winden getrotseerd hebben, 320 mijl oostelijk van Alice Springs. In The Alice is de oude garde van het stadsvolk er verbijsterd over dat de aboriginals, die nu sinds een eeuw lang kontakt hebben met de moderne beschaving, de Kaditcha-wet nog vre zen. 20 jaar. Dit is het eerste bekende bone- pointing moord-ritueel dat plaats vindt sinds 20 jaar, voorzover de pioniers het zich kunnen herinneren. De politie bevestigt dat Alan Webb opgejaagd wordt. Maar ze kan hem niet anders adviseren dan zijn schuil plaatsen zo ver mogelijk en zo onbe kend mogelijk te kiezen. "Wat zou ik de bone-pointer (botten-wijzer) ten las te kunnen leggen?", verklaarde Inspec- ln Brazilië en op Haiti bestaan nog vele min of meer bekende "voodoo"-gebruiken. De beoefening ervan met talloze magische voor werpen wordt zelfs in openbare kleine win keltjes openlijk bedreven. Op de foto zo'n winkeltje in Sao Paolo. Aan de zolder hangen talrijke afweersymbolen tegen boze machten, b.v. het ook ons bekende teken van een vuist met de duim tussen wijs- en middelvinger, dat ook te zien was aan het affuit van het "hei lige kanon" te Batavia. Wij weten nu. dat dit symbool door vele vuurwapenen gevoerd werd als afweer tegen het exploderen van die wa pens. Op de foto ziet men achter de vazen met gladiolen twee levensgrote negerpoppen zitten, genaamd Madusanta (de vrouw) en Padusanta (de man). Zij behoren aan de Zwarte Magie Vereniging Umbandaen in hun naam wor den bij seances de geesten van afgestorvenen opgeroepen om klaarheid te brengen in aardse zaken. (Polo G. de Scheemaker) teur Tim Tisdell te Alice Springs. "Als een arts verklaart dat de man een na tuurlijke dood gestorven is, en dat zou onvermijdelijk het geval zijn, dan heb ik geen geval van moord". "In dit soort stam-aangelegenheden kan de politie geen voortdurende bescherming geven, we kunnen niet meer doen dan de persoon in angst zo goed mogelijk ad vies te geven". Een factor die de politie, aboriginal experts en Alice Springs veteranen het meest verbaast, is dat Alan Webb al tijd bekend is geweest om zijn "denken als een blanke". ("Denken als een blanke", dit is een algemeen geldend compliment, zonder raciale bijbeteke nissen, dat men in centraal-Australie maakt aan aboriginals bij wie de voor uitgang waarneembaar is. In enkele generaties maken ze een hele evolutie van vooruitgang door). Webb heeft een goede job als ar beider in de kopermijnen, en verdient nog geld bij door fossielen en edel stenen te zoeken. Hij verkoopt die aan steensnijders (lapidaries). Zijn kennis van geologische specimens is verba zingwekkend. Webb is de oudste zoon van een Arunta-hoofd, Coongumbooka ge naamd. Maar Coongumbooka wordt ge woonlijk aangeduid als George-met-de- kromme-nek. De familie is zo verwes terd geworden dat Webb nooit een aboriginal stam-naam gegeven werd. Tot nu toe heeft hij persmensen ont weken die bevestiging zochten van de Kaditcha-mensenjacht die geleidelijk bekend werd in Alice Springs, onge veer een maand geleden, doordat de inheemsen er met elkaar over spraken. De mensen van Alice noemen de bone-pointer de "onkwetsbare sluip moordenaar" (untouchable assassin). Zijn identiteit is onbekend. Een levendige beschrijving van de Kaditcha-man werd gegeven aan de politieagent Doug Trenham op Hart's Range, 140 mijl van Alice Springs, op 22 mei door een halfbloed die hem de vorige dag gezien had. De getuige, Cyrill Walks, 28 jr, een invalide gepensioneerde na aan een arm door een auto-ongeluk verlamd te zijn, verklaarde dat er bij hem geen twijfel aan was dat de Kaditcha-man aan het zoeken was naar Alan Webb. "Hij kwam uit het struikgewas naar een bivak waar ik alleen was terwijl de anderen water waren gaan halen. Zijn gezicht was gemaskerd met struis veren. Zijn lange lenige lichaam was bedekt met struis-veren en kangeroe- huid. De veren waren met bloed vast geplakt, ik veronderstel dat hij zijn eigen bloed ervoor gebruikt heeft. Zijn voeten waren bedekt met de traditio nele Kaditcha schoenen, gemaakt van geweven mensen-haar met struisveren en bont van de kleine kangeroe erin genaaid". "Hij liet geen voetsporen achter en liep geluidloos", voegde Cyrill Walks eraan toe. Beangst. "Ik was beangst toen ik hem zag. Hij gebood mij zand over mijn linker schouder te werpen, en mijn rug een poos naar hem toe te keren totdat hij verdwenen zou zijn. Ik gehoorzaamde terwijl hij het bivak onderzocht en toen verdween. Ik ben nog nooit zo beangst geweest". De reden, naar de politie denkt, dat de Kaditcha-man naar Hart's Range kwam, is dat een week tevoren Webb daar gestrand was geweest zonder weg te kunnen. Hij had er ehkele dagen moeten blijven, en zijn verblijfplaats was plotseling door de "bush-tele- graaf" honderden mijlen in de omtrek bekend geworden. Webb is ter dood veroordeeld op een rechtszitting in zijn afwezigheid ge houden door 200 Arunta stam-leden. Webb was onder de Australische wet beschuldigd een andere Arunta gedood te hebben met een .22 geweerschot, op 30 december 1968. Maar hij werd vrij gesproken van de tenlastelegging van moord of manslag in april vorig jaar door een jury van het Hoog Gerechts hof van Alice Springs. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 16