PIH VODEGEL ezereó 3Calang 3^J.boet MOED? Radio Bolland Heden pas bereikte mij het bericht dat mijn beste vriend uit onze jongens jaren, "Pih" Vodegel, drie jaar geleden overleed aan een ongeneeslijke ziekte. Al is het een halve eeuw geleden dat we samen koffieboerden, jaagden, motorreden en athletiek beoefenden o ja, ook nog studeerden zal ik die jaren uit mijn leven dat wij onaf scheidelijke vrienden waren, nooit ver geten. Ik schreef het "studeren" neer als een bijkomstige gedachte, en zo was het ook. Met (gelukkig) een vrij goed verstand gezegend, gooiden we er tijdens onze studie vaak met de pet naar, bijna al ons geld stekend in stapels studieboeken over de meest uiteenlopende onderwerpen (bij voor keur filosofie, historie en ethnologie), die we op Pasar Senen, bij OBUZ of op venduties kochten. We gingen op stok als gekken en verdeden uren bij Koffieboer Ketjil aan disputen over Schopenhauer, Confu cius, Bergson en Van Hien. Over de meest uitlopende eterijen en dranken heen. Of we hingen rond bij motoren- handel Lim Tjoey Keng op Sawah Be- sar, om te discussiëren over de kwa liteit van motorfietsen met jongelui uit de raarste milieux. En dan af en toe er uit om te "blazen" naar Priok of Bogor dat je broekspijpen schroeiden van de oververhitte uitlaatpijpen. Al studeerden we uit eigen vrije wil Europese kunstgeschiedenis, aan de andere kant wisten we onze weg wel Hot lui, waarom kakèhan njotjot (ban jak omong, teveel geklets, kathier kal- lam, talk too much, zuviel quatsch, enz.) over dit "Hidup Terus-fonds". Lezer(es), na dit gelezen te hebben: dóen!! Pak een leeg jampotje of dito blikje en doe er 'n gulden in. Zet 't weg in de klerenkast waar je er elke dag tegen aan kunt kijken en eraan herin nerd worden. Om die ene gulden na een week gezelschap te geven van een andere gulden. Een week later nóg eens; en daarna wéér. Net zo lang tot je na tien weken tien gulden bij elkaar hebt. Wat is in deze tijd nou een gulden? Nog niet eens een pakje rokok. De ke ren dat je haast ongemerkt een gulden hebt uitgegeven zijn niet te tellen, zou ik zeggen. Daarom: gééf tenminste een maal 's weeks BEWUST een gulden uit om in die jampot of dat blikje weg te zetten. Voor dat Hidup Terus-fonds 60.000. Kan niet met een gulden? Een kwartje toch wel? Dan maar wat langer erover doen toch. Als het maar kómt. En elke keer dat je dat kwartje weg zet, denk je erbij: dit is mijn offer, mijn bijdrage voor het grote geheel. Ajo oma's, tjangs, Pak Dé's, Pak Tjil- te vinden naar de Stamboel-gezel- schappen die Batavia regelmatig be zochten. Vóór we er erg in hadden was onze studietijd voorbij en werkte ik ergens op Sumatra en Pih in de Grote Oost. Al zagen we elkaar soms in jaren niet, onze "bohemien-tijd" bleef ons binden. Na de oorlog bleek Pih de zijde ge kozen te hebben van de Indonesische Republiek. Daar wond hij zelden doek jes om. Hij was (als altijd) uitgesproken pro of contra; nooit lauw half-vóór, half-tegen. Dat heeft hem uiteindelijk een brave oude dag gekost, want het gedevalueerde pensioentje veroorloof de hem amper te leven. Nu is hij dood. Onwillig schrijven mijn gedachten deze regels neer, omdat ze niet in staat kunnen zijn (zoals bij élke grote vriend schap) de rijkdom te tekenen van wat zo maar een vriendschap tussen ge wone Indische jongelui kon brengen aan levenswaarden die uitgaan boven elke studie en elke maatschappelijke ambitie. In een stad welks naam reeds weggewist is: Betawie: Van een mens die zelf weggewist is: Pih Vodegel. T.R. r. liks, masa kennniet een kwartje per week? Moostaïl ora biso! Zet dóór waar u aan begonnen bent. Niet slap denken: ah, ik heb geen lol, heen hedul ikke sèh... Breng er even veel lol en geduld voor op als wanneer u van de Warung Kelilling of Restaurant Aju dan wel toko Warnasarie een kwee lapis, -tallam dan wel ondee-ondee ver orbert. Denk daar maar eens aan als u smakelijk ngetjap-ngetjap aan het snoepen bent: "Huh'uh ja, ik haat lek- ker-lekker eten, onderwèl ik verheet 1 setalie opzij te leggen, te erreg toh..." Ajo, pak dat lege blikje nou!! Subur straks uw eigen redjeki; tangoeng! Deze lezeres, die anoniem wenst te blijven, juist omdat eigenlijk alle lezers haar kennen, stuurde ons dit briefje "ten prooi aan hevige emoties", zoals kalang kiboet op zijn maleis heet. Tussen twee haakjes, wie weet hoe deze uitdrukking ontstaan is? Saudara Schardijn misschien? Red. Voor de mens staan drie wegen open om verstandig te handelen: de edelste weg: nadenken - de gemak kelijkste weg: navolgen - de bitterste weg: ervaring. (Confucius, uit: bronnen van Oosterse wijsheid). Zelfs als plaatsing van copy op een bepaalde datum beloofd is, moet soms tóch een nummer (of meer) worden uitgesteld door haperingen bij de drukkerij. Telkens geduld hebben! In de TV-recensie over de VPRO-uit- zending van Frank Zappa, die letterlijk aaneenhing van obsceniteiten en vulga riteiten, sprak de recensent van één van Den Haag's dagbladen over "Moed" om het te doen. Dat herin nerde mij aan een gesprek dat ik, toen ik net in Holland was, met een student had over "wat leven eigenlijk was", waarin de student mij opeens vroeg: "Ben je ooit wel eens dronken uit een sloot gehaald?", waarop ik zonder eni ge voldoening zeggen kon dat dat twij felachtige genoegen me nog nooit te beurt gevallen was. Waarop de student finaal: "Dan heb je ook nog niet ge leefd!" Aan deze opvatting van "leven" dacht ik, toen ik las dat het in het openbaar ordinair of obsceen zijn "moedig" genoemd moest worden. Waaruit blijkt dat er twee soorten "le ven" zijn en twee soorten "moed", maar waarvan je je afvraagt: welke soort is gezond voor onze samenleving en onze toekomst? Met geen mogelijk heid kan ik inzien wat voor soort moed het is, wanneer men een argeloze mas sa vanuit de verte en zonder angst te hoeven hebben voor een flink pak slaag, grofheden in de huiskamer smij ten kan! Hier acht ik een ouderwetse maatstaf toch wél zo goed: als je het zelfde een ander niet recht in het ge zicht durft te zeggen, ben je een dood gewone lafbek. Overigens hoor je in de laatste tijd steeds vaker, dat die grofheid en over- sexualiteit toch eigenlijk wel goed moet zijn, omdat Holland er dan "zijn hypo crisie door kwijt raakt". Dat lijkt wel waar, maar wanneer men hypocriet blijft in religie, cultuur en po litiek, dan blijven immers de grootste ellenden behouden? T.R. Stationsweg 143 tel. 070 60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77 tel. 070 60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157 tel. 070 86 32 01 VOORBURG Fred. Hendriklaan 161 tel. 070 - 55 66 97 DEN HAAG EINDELIJK DAN is de nieuwe zending uit In- donesia binnen. Alle mogelijke soorten o.a. Lilis Suryani, Lily Sjarif, Ernie Djohan, Al- fian, Hadji Sutan Sati, etc. Prijs van alle Import f 21,p.st. Daarnaast hebben wij nog zeer aantrekkelijke uitverkoopplaten, L.P.'s voor halve prijzen, singels v.a. f 1, 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 9