J. M. VAN EXEL's of los te maken. Bij een moderne be huizing worden de dikhuiden met een ketting aan de grond vastgezet. Het moment van vastzetten waarbij de ver zorger dus in geknielde houding zijn werk moet doen, is het moment waarbij de ivoordragende olifant zijn rivaal te gen de grond kan verpletteren, wat in verschillende dierentuinen is gebeurd o.a. in München, Bazel, Berlijn, e.a. In de dierentuin van Hannover bezit men een, tot nu toe, makke Aziatische olifantenbul en een eveneens mak Afri kaans exemplaar. De Aziatische bul heeft minstens vier nakomelingen in deze tuin". (De Sumatraanse olifant en zijn soortgenoot op Ceylon en in Voor- en Achter-lndië verschilt in menig opzicht van de Afrikaanse. Wanneer ge een dierentuin bezoekt waar beide soorten aanwezig zijn, zult ge gemakkelijk de verschillen kunnen constateren. De In dische olifant is kleiner en heeft klei nere oren. De hoogte is 2.4-3 m„ leng te van 3-3,5 m, staart 1,5 m en ge wicht 4000 kg. Het wijfje is wat klei ner dan de man. De voorpoten hebben 5, de achterpoten 4 duidelijke hoeven. De wijfjes hebben geen of heel korte tanden van een paar dm lengte. Het Afrikaanse type bereikt een lengte van 4.5 m en 3-3.5 m hoogte. De staart is korter. Het gewicht van een volwassen man is 7000 kg. De voorpoten hebben 4, de achterpoten 3 hoeven. Ook de wijfjes hebben grote tanden. De oren zijn veel groter). "Dat olifanten zich in dierentuinen niet vaak voortplanten is het gevolg van het feit dat mannetjes vaak lastige en moeilijk hanteerbare figuren zijn of worden, zodat vele parken er zich toe beperken, alleen wijfjes in de collectie op te nemen. Waar men het echter wel aandurft een bul te houden, blijkt de kans op nakomelingen zeker aanwezig te zijn. In Artis is het intussen niet ge lukt, hetgeen is toe te schrijven aan het feit, dat de beide wijfjes die men thans heeft Barbara (10) en Soe- seela (7) nog iets te jong zijn. Het man netje Murugan in 1954 door Premier Pandit Nehroe van India geschonken aan de Amsterdamse schooljeugd is inmiddels wel geslachtsrijp. Men heeft wat dat betreft dus goede hoop voor de toekomst". Wanneer men in aanmerking neemt, dat de geslachtsrijpheid van een olifant tussen het 10- 15de jaar is, dan is het toch vreemd, dat voortplanting bij de legerolifanten in Atjeh nimmer is voor gekomen. Zowel te Lam Meulo als te Tangse bezaten de olifanten, die in de periode 1912-1919 op 5-7-jarige leeftijd zijn gevangen, van beiderlei kunne, die rijp heid. Daarbij kwam nog dat zij in de juist genoemde bivakken en later ook nog te Geumpang alsook in de mars bivakken Lho Keutapang en Kali Tja- bang gelegenheid kregen elkaar tijdens het dikwijls langdurige grazen onge stoord in de vrije natuur te beminnen. Knagende wond De Indische groep gaat er graag prat op "volledig geassimileerd" te zijn. Omdat men niet meer over het ver leden praat (ja zelfs graag Tong Tong veroordeelt!), niet meer over Totoks en Indo's, niet meer over rijst en Indische gewoonten, niet meer over discrimina tie en niet meer over "Indische rech ten". Ook vertelt men graag rond (of men het zelf gelooft of niet, doet er niets toe) dat alles wat Indisch is, over een generatie of twee "weggeassimi- leerd" zal zijn. Vanzelfsprekend gaat men niet te rade bij sociologen of spe cialisten in heriditeitswetten. Men praat liever dom. Toch brengt het leven in Holland bij wijze van spreken dagelijks voorbeel den van echt Hollandse burgerkenmer- ken, waar de Indischman in alle stan den buiten staan. Aan verkiezingen b.v. nemen wij niet deel. Over politiek pra ten doen wij niet. Want als we dat wél deden, zouden we merken dat veel politieke en sociale groeperingen on- rechten niet vergeten en er jaar in jaar uit op terug komen. Zo'n onrecht als het niet uitbetalen van gederfde KNIL-salarissen tijdens de oorlog zou geen enkele echte Hol landse groep nemen. Terwijl wij zeg gen: "Ach ja, dat is niet meer uit te zoeken, hè? Lamaarzitte!" Of we zeg gen: "Dat is zóveel geld, daar zouden we de gemeenschap maar tekort mee doenl" Terwijl de assimilanten drom mels goed weten dat ook al eist zelfs maar een klein handjevol havenarbei ders in Rotterdam 400,"de Rege ring begrip opbrengt" en zelfs opdokt als de hele natie óók f 400,extra eist! Wij eisen of vragen zelfs geen 10 procent. Wij nemen er genoegen mee dat onze claim "afsterft" met onze In dische groep en we misschien nog nét een graantje van ons recht mee pikken als er maar een handjevol Indischgas- ten in leven gebleven zijn. Dat weten wij. Maar waaróm blijven we dan zo "net jes"? Omdat wij drommels goed weten dat de échte fouten niet bij énderen liggen maar bij ONS. Omdat WIJ de moed en de koppigheid niet kunnen opbrengen om allemaal bij mekaar te komen en in één grote eenheid achter één doel aan zitten. Wij worden alle maal gepest door onze onderlinge ja- louzietjes en kleine slapheden. En elke dag weer brengt de maatschappij, waarmee we geassimileerd heten, voor beelden van dapper en plichtsbewust werk waar we eigenlijk een voorbeeld aan hoeven te nemen. Denk maar aan al die ouwetjes die De bullen hadden op geregelde tijden hun bronsperiode. Ze toonden zich al leen dan kwaadaardig en nukkig. Maar tot het uitvoeren van "daden" kwam het nimmer. Lag het misschien aan de wijfjes? M.i. nietl Ik blijf het vreemd vinden. "OOM PIET" Schoenhandel alleen Reinkenstraat 29 Den Haag - Tel. 33 21 17 Specialist in exclusieve dames schoenen met hoge of lage hak in de allerkleinste maten. vanaf maat 32 Ruime keuze nieuwste voorjaarsmodelien When danger encircles you, show your self steadfast and undaunted, but when the winds are too favorable, fail not to show wise caition and haul in the billowing sail. (Horatius, uit: springs of Roman wis dom). een "nationwide" actie ondernemen om desnoods met een vertegenwoordiger in de Kamer op te komen voor de rech ten der te kort gedane ouden van da gen. Zie je wel? Hoeft niet: politiek doen of meedoen. Gewoon voor sociaal of menselijk recht opkomen, dat doen we ook nietl En zie je, ook al doen we nóg zo geassimileerd, en beschaafd en tevre den, en superieur, dat ene wondje hin dert, ja? Dat wondje van ons TEKORT. En het is een blijvend knagend wond je, ja? En al overtuigen we er ons elke dag van dat we beter zijn dan onze buurman, of dat we smetteloos braaf zijn, als medemens schieten we betoeJ tekort... T.R. FAMILIE HAMAR In de Tong Tong 14e jaargang las ik een relaas over het bestaan van de fam. Hamar de la Brethoniere. Mijn voorvader heette Munro en had de titel van Markies; kwam waarschijn lijk uit Breton. Zijn zoon heette Pierre, en had zich in Salatiga gevestigd; liet daar hotels bouwen, w.o. ook die van Kalitaman. Toen dit nog in zijn beheer was, heette Kalitaman Kali Piet, naar zijn naam genoemd. Het was in het jaar 1836 of 1838, toen mijn grootvader bericht kreeg, dat zijne hoogheid prins Willem Frederik Hendrik van Oranje, de zoon van Wil lem de tweede, naar Ned. Indië zou komen, en in mijn grootvaders hotel zijn intrek zou nemen. Het hotel moest toen ontruimd wor den, om plaats te kunnen maken voor de hoge gasten. Hij ligt in Salatiga begraven met een zuil en zijn naam erop. Of het nu nog bestaat, weet ik verder niet. Er zijn momenteel 6 kleinkinderen over, die nog in leven zijn en ook al heel oud, AOW-ers. Mevrouw Hamar de la Brethoniere 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 14