MBOT, MBOT, MBOT Disco Bolland Stationsweg 143, tel. 070-60 17 03 DEN HAAG Stationsweg 77, tel. 070-60 15 12 DEN HAAG Herenstraat 157, tel. 070-86 32 01 VOORBURG Fred. Hendriklaan 161, tel. 070-55 66 97 DEN HAAG Specialisten in Indonesische gram mofoonplaten, krontjong, gamelan, modern, o.a. eigen IMPORT. Nu ook originele krontjong op MUZIEKCAS- SETTES ontvangen. Voorts veel Country Western, Ara bische muziek, beat Underground en klassiek natuurlijk. Voor prijzen vanaf f. 3,30 tot 21 Wat kan er toch veel veranderen in de wereld rondom ons. In mijn jeugd was "schieten" écht schieten, met kleine pijl-en-boogjes; later met windbuks, en nóg later met diverse soorten jachtge weren. En in één moeite door pikte je de 2de Wereldoorlog en de Indone sische vrijheidsoorlog ook nog mee, waarin er meer op je geschoten werd dan je zelf schoot. En toen was Indië opeens helemaal voorbij en een massa dingen beston den opslag niet meer. Zonder dat je er erg in had waren tal van zaken voor goed opeens uit je gezichtsveld ver dwenen. Aan schieten dacht je niet meer, omdat het schieten als "maat schappelijk aspect van de jacht of de kazerne" uit Holland weggewist bleek. En schieten alleen maar overbleef als létterlijk een hersenschim... Opeens springt dat woord In de werkelijkheid terug als je nogal onnozel rondkuiert op de Scheveningse prome nade en daar zie je het wonderwoord (en de wonderzaak) waar je vroeger in je woeligste dromen niet van kon dromen, een schietSALON! Salons, dat waren kamers in palei zen van b.v. de G.G. of de Gouveneur of van residenten en burgemeesters, van generaals en militaire commandan ten. Dingen die hoegenaamd in NIETS met schieten te maken hadden. Maar deze salon is gewoon een jofele kermistent, waar Kees en Ome Arie een paar schoten mogen "afvuren" op een schijfje op 21/2 meter afstand, met een teddybeer of een sigarenkoker in het vooruitzicht, zogezien "perkara ketjil" Maar de schutters raken bij wijze van spreken alles in de schietsalon be halve de roos. Als deze mensen als broodjager zouden moeten bestaan, zouden ze binnen een week zo dood zijn als een pier, denk je. Tot jezelf ook schertsend een paar schoten waagt en ook een paar juweeltjes van "af zwaaiers" maakt, zeggen ze in dienst. Na beteuterd je bril opgepoetst te hebben, waag je weer een paar kansen en merkt nu duidelijk dat de "treffers" links boven en rechts onder van de roos zitten. En je tot het inzicht komt dat er iets loos moet zijn met vizier, korrel of loop. En dan zeg je maar "da- dal" en gaat verder. Adieu, schiet- vreugd, adieu! Salon?! Tjap rebab. Toch kom je weer in een inschikke lijk humeur omdat marsmuziek van een fanfarecorps tot je doordringt en inder daad in de verte boven de drommen van kijkers uit tuba's en trombones schitteren in de zon. En alweer sprin gen beelden uit een ver verleden in de herinnering terug: de bataljonsmuziek van de garnizoensplaats, met een lan ge colonne infanteristen maakt een mars door de stad. Leukl Marsmuziek hoort bij soldaten. Soldaten betekenen: de weerbaarheid van het volk oefent zich. Dat is nu eenmaal overal ter we reld zo door alle tijden heen. Maar terwijl je op de Scheveningse promenade voortstapt, merk je hoe je je vergist hebt. Dit is alleen een par mantige, carnavaleske groep grappen makers, bont uitgedost met kolbakken boven de glimmende brilletjes en ronde buiken. Kijk, Griet van de melkboer en kleine Goofje van de overkant lopen ook braaf toeterend mee. Voorop loopt de portier van de Gala bioscoop, wien je kan aanzien dat hij gewend is in pracht-uniform te lopen. En achteraan loopt bolle slager Knor met de grote helicon om zijn buik te "mbot-mbotten", alsof hij studeert voor kanonnier. En dan is opeens alles op. Geen ba- risan soldaten komt er achteraan. Sol daten zijn net als gevangenissen en kerkhoven weggeborgen voor het vre delievende idealistische publiek. Het laatste brokje defensie wordt gesabo teerd dat het een lieve lust is. We heb ben het goed bekeken: laat die domme Russen en Amerikanen maar legers fokken en er geld voor wegsmijten. Wij éten alles op. Hoe dan ook, "tida ada pasang atau tembak lagi"! Wij zijn hoogstaande mensen die er nooit over denken om op mensen te schieten, ja, zelfs nooit meer te slaan. Wij hebben wel ander middelen om mensen leed te doen. Luister maar eens naar burenruzies, partijtwisten en Kamerdebatten. Daar kunnen we onze medemensen dodelijk grieven of verdacht maken, en wie het knapste praat is zeker van een goede carrière. Hiermee hebben we zelfs "vér- dragend geschut", want met brieven, An easy task becomes difficult when you do it with reluctance. (Terentius, uit: springs of Roman wisdom). pers-artikelen, radio en TV kunnen we héél verre mensen, die argeloos in hun huiskamer zitten, verwonden, ver minken of brandmerken. Ook hebben we sluipschutters met anonieme brie ven. Al schieten we nooit meer, we zijn misschien wreder dan ooit. Hoe ouder de mensheid wordt, hoe sluwer en ge vaarlijker. Woorden in plaats van ko gels! Hoe was het héél vroeger ook weer? O ja, dit: "In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God". Pas als je lang over dit vers nadenkt, vat je de hoge waarde ervan. En besef je des te droever hoe vér wij mensen van Nu (die God hebben afgeschaft) afgezakt zijn. Hoe vinden wij ooit de weg terug naar kristalheldere waarheden? T.R. Dit is niet de ren-stier van de beroemde karapan rennen in Madoera, maar een zelden door lndischgasten geziene BANTENG (Bos sondaicus, wild rund van Java). Gaarne zou L. C. Heyting die ons deze foto opstuurde willen weten of de banteng de voorvader of een broertje is van de Madoerese runderen. Wie helpt Over de banteng hoorden we een mede-krijgsgevangene, een "Jan" van het KNIL, ook bij zonder loffelijk praten. Hij was namelijk verzot op banteng, zo vertelde hij, "ook in het zuur, als je de graten er makkelijker uit kon peuteren..." Toen vroegen we hem of hij ook wel eens die visvijvers gezien had, waarin bantengs rondzwommen...! 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 17