De Hausse In De Indonesische Luchtvaart Het „Groote Hofje" Djakarta (A-ANS) - Een Viscount airliner die pas geleden met een lading passagiers bestaande uit regeringsambtenaren en directeuren van reisbureaus boven het Toba-meer op Sumatra rondcirkelde, symboliseer de de nieuwe stemming, die er heerst in Indonesische luchtvaartkringen. Het was 'n "Joy-flight" die bedoeld was om publiciteit te maken, een nieuwigheid hier nu de luchtvaartmaatschappijen concurreren om klanten te krijgen. De Viscount was eigendom van de Mandala Ailines, een nieuwe, particu liere luchtvaartmaatschappij, één van de verschillende maatschappijen die zijn opgericht sedert President Suharto in 1967 het Garuda monopolie beëin digde. De vooruitgang en uitbreiding zetten zich snel voort. Aan boord van het vliegtuig serveerden hostesses in hel gele minijurken aller lei hapjes. Op langere vluchten, wor den de maaltijden steeds beter. Het luchtvervoer in Indonesië, dat nog niet zo lang geleden een onzekere en on aangename zaak was, begint het tegen het buitenland op te nemen. Mandala heeft twee Viscounts gekocht van British European Airways en een derde zal binnenkort volgen; ze vliegen van Medan in het Westen naar Ambon in het Oosten. Een zusterorganisatie, Seulawah staat op het punt om vijf Convairs 600 toe te voegen aan haar vloot van DC 3's. Een andere luchtlijn, Zamrud gaat een geheel nieuwe lucht vloot bestellen, waarschijnlijk bestaan de uit Hawker Siddeley 748 's. Sinds 1968 heeft zich het aantal vlieg tuigen van de Indonesische burger luchtvaart bijna verdubbeld, van 125 tot 238 verleden maand. Hoewel veel van deze uitbreiding kleine vliegtuigen betreft voor exploitatie van mineralen, luchtkartering, bespuiten van gewassen en voor chartervluchten, zijn er toch een groot aantal vliegtuigen voor gere gelde vluchten bijgekomen. En dit is wel noodzakelijk, om te vol doen aan de groeiende behoeften van 't passagiersvervoer. In 1967 maakten 360.000 personen gebruik van het Indo nesische binnenlandse luchtvervoer. Verleden jaar bedroeg dit aantal bijna 500.000. Het totaal van dit jaar zal de 700.000 gemakkelijk overschrijden. Problemen en winsten. Deze ontwikkeling heeft zowel pro lemen als winsten opgeleverd. Het de partement van Luchtvaart heeft moeite gehad om de hoeveelheid extra werk het hoofd te bieden. Het tekort aan vliegvelden en luchtnavigatie is duide lijk aan de dag getreden. Ook is er een grote vraag naar piloten. Niettemin kent de Indonesische lucht vaart een grote mate van veiligheid. "Over het algemeen genomen is deze hoger dan in Australië" zegt een func tionaris. "Het zou nog hoger liggen als er onlangs niet een paar ongelukken met helicopters geweest waren, bij karteringswerkzaamheden". Er is dit jaar ook een ongeluk geweest op een lijndienst, hetgeen de luchtvaartpro blemen illustreert in een land met grote afstanden, weinig luchthavens en vaak primitieve grondfaciliteiten. Het ongeluk gebeurde toen een DC 3 bij Menado in Noord-Celebes arriveer de en de luchthaven tengevolge van slecht weer gesloten vond; er is in Me nado geen grondcontrole. De piloot zette toen koers naar Gorontalo en kwam tot de ontdekking dat het weer daar even slecht was. De lichttoren was hier niet in werking, omdat de brandstof zo schaars was, dat de ge nerator alleen werd gebruikt als er vliegtuigen vën lijndiensten werden ver wacht. De benzine begon op te raken en de piloot had geen alternatief dan een landing op zee te maken. Hij deed dit met grote vaardigheid, dicht bij de kust, bemanning en passagiers hiel den het hoofd koel, en een vissers boot die in de buurt was, kwam te hulp. Niemand werd gewond, zelfs niet licht. Verbetering van vliegvelden om derge lijke ongelukken te voorkomen heeft onder Indonesië's vijf-jarenplan priori teit gekregen en werkzaamheden aan 25 van de 33 vliegvelden, die het land telt, zijn aan de gang. Maar nog steeds schijnt het dat de luchtvaart te snel expandeert om door de regering bij gehouden te kunnen worden. Het grote aantal passagiers dat zich aanmeldt, brengt de luchtlijnen vaak in moeilijkheden. Een paar jaar geleden vlogen de men sen alleen als ze niet anders konden. Het was moeilijk aan plaatsbewijzen te komen - en een VIP kon nog altijd iemands plaats opeisen. Er waren ge vallen van VIPs die onder elkaar om een plaats vochten. Het was gemakke lijker voor de gewone man om thuis te blijven. De concurentie heeft hieraan een einde gemaakt. Nu zijn er bijvoorbeeld, vier luchtlijnen naar Menado, tegen alleen de Garuda-lijn vier jaar geleden. De diensten zijn betrouwbaar en mensen DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO IAIMANTÉ MAGNETISCHE X ARMBANDEN g Stevige uitvoering. S Intercontinental Agencies c.v. g Stadhoudersplantsoen 140 Q Den Haag - Tel. 070-39 01 65 OOCXXXXXXXXXXXXXXXXJOOOOOOOOC die het geld ervoor hebben, geven ge volg aan de uitnodiging van de lucht vaartmaatschappijen. Soms gebeurt dit in een zo grote mate, dat het moeilijkheden meebrengt; veel vuldig zijn de verhalen van mensen, die op kleine luchthavens staan te wach ten, met het geld in de hand, terwijl agenten van de maatschappij op koortsachtige wijze extra vluchten uit het niets trachten tot stand te brengen. De motor van deze groei is natuurlijk, de befaamde DC 3 geweest, maar zelfs zijn geschiedenis loopt ten einde: Om de verbetering te bevorderen, heeft de regering de import ervan verboden en functionarissen geven het nog maar een jaar of drie van dienst op de gere gelde luchtlijnen. Degenen, die van het type houden, zullen er om treuren, maar kan er een betere aanwijzing zijn dat de Indonesische luchtvaart einde lijk betere tijden tegemoet gaat? Door Hugh Mabbett (overgenomen uit de Mainichi Daily News, augustus 1970) Naar aanleiding van de twee foto's van de "Haantjes Kerk" op Pintu Besi, in Uw nummer van 15 februari J.I., kan ik U nog een kostelijke anecdote ver tellen. Het verhaal heeft zich vóór 1930 afgespeeld. Het 1e Hoofd van de School met de Bijbel in Gang Passer Baroe (later Sluisbrugstraat, maar hoe het nu heet, weet ik niet) was de Heer I. W. de Groote, die heel veel gedaan heeft voor die oude vrouwtjes en er ook voor gezorgd heeft, dat er een "hofje" kwam. Dat is dan ook naar hem ge noemd: "Het de Groote Hofje". In die tijd was dominee Haag, daar de domi nee van de Haantjes Kerk. En nu 't verhaal. Historisch. Op een dag komt één van die oude vrouwtjes bij Dominee Haag. De stak- kert had vreselijke kiespijn en wou zich zo goed mogelijk in het Hollands uit drukken en zegt: "O Toean Haag, saja poenja smoel, hij doet zo pijn". Dominee Haag kon zich haast niet goedhouden en is maar gauw met haar naar een tandarts gegaan. Want alléén durfde ze niet. Dat gedeelte van Batavia kende ik heel goed. Mijn broer is op Pintu Besi geboren. Ik in Gang Passer Baroe. Mijn vader was leraar aan de K.W.S. Bijna 30 jaar heeft hij op Batavia gezeten. Trouwens alle plekjes, die U zo nu en dan in Tong Tong beschrijft in Batavia, zie ik gewoonweg voor mij. J. C. Huizinga P.S. Wij dachten, dat het Schoolhoofd De Groot heette (zonder e); hij was onder schooljongens tot ver buiten zijn eigen school bekend als Pah Djenggot Red. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 16