EEN Voor een volgend pak slaag Ook al is heden, 26 april, de uitslag van de verkiezingen nog niet bekend, we hebben tijdens de "voorronden" (de vele verkiezingsredevoeringen) toch wel een duidelijke indruk gekre gen van de plaats van de Indischman en zijn wensen op het politieke vlak. En om direct duidelijk te zijn: die plaats is NERGENS Want op al die redevoeringen en vergaderingen was er meestal geen enkel bruin gezicht in de zaal te be kennen. En in de daarna volgende de batten werd op een hoogst enkele uit zondering na geen "bruine stem" ge hoord. Ook in de dagbladen ontbrak de stem van de Indische Nederlander in de rubriek der Ingezonden Stukken "in alle standen". Uiteraard hebben we de verrichtin gen van "onze candidaat" Dick van der Lee op de voet kunnen volgen. En zon der het geringste zweempje van valse trots kunnen wij zeggen dat hij zich overal uitstekend geweerd heeft. Deels kwam dat omdat Dick zich al twintig jaren op divers politiek terrein heeft bewogen. Hij heeft brede maatschap pelijke kennis en is een goed politiek debater. Twee eigenschappen die in de Indische groep helaas ver te zoe ken zijn. Want dat vraagt van ons dat wij doorlopend (dus niet alleen te hooi en te gras), op sociaal en politiek terrein "engagé" zijn. Wie de politieke debat ten van nabij volgt merkt dadelijk dat de Hollander-van-hier regelmatig in po litieke kringen verkeerf (hoe eenvoudig ook), en dat hij geleerd heeft zijn on derwerp van vele kanten te bekijken. Dus b.v. onderwijs-problemen ook van de financiële kant, of industrie ook van de landbouwkant. Hij zegt niet alleen wat anders moet, maar hij heeft ook idee hóe de centen op tafel moéten komen. Hij heeft een bepaalde "politie ke ratio", die de doorsnee Indischman mist. De Indische "politicus" kent het po litiek debat practisch alleen van de gezins- of familie-kant, waar men uit beleefdheid voor de gastheer zelden of nooit de spreker scherp aanvalt. De Hollandse debater zit vaak in café's of op "na-klets-uurtjes" bij biljart of voetbal rapats, waar men om de drom mel elkaar niet ontziet. Dus is hij ge traind in objectieve feitenstelling. Kor tom: de politiek eist niet alleen kennis, maar ook routine en zelfs raffinement. Maar vóór alles: maatschappelijke ont wikkeling en bewogenheid. En die heb ben wij niet... "Waarom bent U dan begonnen?" zal men ons dan vragen. Omdat er érgens begonnen móet worden. Zelfs de zg. assimilanten die Indië afgezworen heb ben zijn in feite géén "beter Nederlan der" dan wij Tong Tongers omdat zij een fundamenteel burgerschap niet betrachten, nl. het streven naar het mede actief helpen dragen van maat schappelijke verantwoordelijkheid. Laat ons rustig in onze familie- en vrienden kring rondkijken: wij zijn "super-thuis- zitters" en zijn dus per sé mede schul dig aan gebreken en fouten van de maatschappij. Zelf het smalend oorde len met nóg zóveel gelijk over fouten van anderen wast ons niet schoon. En voor zover deze fouten onze eigen be langen schaden, dienen wij rustig vast te stellen dat dit onze eigen schuld is. Want wie verbeelden wij ons te zijn dat wij verwachten dat niet-lndischgasten opkomen voor Indische claims en rech ten? Dat inzicht zal langzaam rijpen, maar rijpen ZAL het. Het is doodgewoon een "teken aan de wand" dat bij deze ver kiezingen voor het eerst Indischgasten zich candidaat stellen. In later jaren zullen er zeker meer volgen. Edoch zal dan ook de Indische toe schouwer zich meer en meer moeten realiseren, dat hij dan zijn dierbare clubfauteuil en TV wat vaker in de maand zal moeten verlaten. En kundig en strijdbaar worden in "kleine are na's" van politieke verwanten. En zijn KARAKTER zal moeten veranderen. En niet zoals nu zo vaak stapels critiek hebben op zijn medemens en in een valse zelfverheerlijking zeggen: "Ik doe niet mee vóór ik een paar duizend kontjo's heb even volmaakt als ik..." Maar in onderlinge samenwerking met gewone mensen en een menselijke wisselwerking van goede en actieve kwaliteiten een hoger doel bereiken dat zijn medemens tot een nuttiger burger maakt. Want ons in elk geval van al de politieke manifestaties het meest geleerd heeft van de Hollander is de wens om ondanks individuele gebreken en zelfs fouten een gezamenlijke sterke wil op te brengen. Inplaats van willoos en hooghartig "principieel" thuis te zitten en "nèks" te doen... Onthoud goed dat met deze verkie zingen alles NIET voor vele jaren be keken is zodat we weer kunnen "teroes ngantoek". Nieuwe verkiezingen zijn misschien gauwer weer op komst dan we vermoeden. Daarvoor is het poli tiek klimaat té onrustig. Dat dit kleine Hollandje voor de jongste verkiezingen 26 politieke groeperingen heeft en 44 belangengroepen bewijst dat er een grote ontevredenheid en onrust heerst, die in de nabije toekomst zeker felle schommelingen kan brengen. Bereid U voor op LATER! T.R. Af en toe schrijven we in Tong Tong wel iets over wat we uit onze Bruine Bus - fonds (voor bruine mensen in nood) alzo doen. Onlangs schreven we dus over een Turk die in Den Haag op straat aangevllen, mishandeld en be roofd was van zijn weekloon. We zoch ten hem in het hospitaal op en hielpen hem wat. Maanden lang horen we hier over niets uit onze lezerskring (en waaróm ook!). Maar dezer dagen kre gen we opeens een leuk giro'tje in on ze bus met de vriendelijke wens van de schenkster: "Voor een volgende Turk!" We hebben er smakelijk om ge lachen. Maar intussen natuurlijk: Teri- ma kasih banjak! Maar scherts terzijde: deze schenk ster is een merkwaardige vrouw: zij leest nieuws van wandaden niet als iets dat voorbij is, maar als iets dat steeds weer terugkomt! Waarop we dus gepraepareerd moeten zijn. En dat is precies de juiste gedachte van ons Bruine Bus Fonds: Betaal VOORUIT! vervolg: ''Bij de Voorplaat" voor het leven met (naar Europese op vattingen) "koerang" of "kan niet" ons in Indië altijd gesterkt. We hebben niet gejankt om wat het leven ons te kort deed, maar ons spiegelende aan onze armste vrienden (b.v. ons personeel) hebben we genomen wat het leven ons als opgaaf stelde. En misschien is het de periodieke onderdompeling in een arm en primitief leven wat we in Eu ropa het ergst missen. De "challenge" aan je Ik buiten de voorrechten van het Europese bestaan door een beschermder leven, een rij kere voeding, een groter comfort. De latere oorlog en krijgsgevangenschap brachten deze voorrechten bijna op nul terug. En het is karakteristiek voor de bétere Indischgasten dat zij die ge vaarlijke stroomversnelling van het le ven (de oorlog en krijgsgevangen schap) nooit beschouwd hebben als een Europees onrecht, maar als een menselijke beproeving. Waar men af en toe zelfs met genoegen aan terugdenkt als aan een gevaarszóne die met wils kracht en geluk overleefd werd; een uitdaging die genomen werd als een goede vechter. En die soms weer wenkt uit de verte als je in dit model-veilige Holland ver weekt en verzaligt in een kwal-achtige constitutie zonder ruggegraat en zon der hart... De voorplaat beeldt de cataracten uit van Kali Progo, waar ontelbare jonge Steurtjes hun eerste levens-tarting op deden en die juist om die tarting door geen Steurtje ooit vergeten zal worden. TJALIE ROBINSON 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Tong Tong | 1971 | | pagina 3